Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 9 клас (нова програма) |
УРОК № 32 ТЕМА: ЦЕНТРАЛЬНІ ОБРАЗИ РОМАНУ О. С. ПУШКІНА «ЄВГЕНІЙ ОНЄГІН». ТРАГІЧНІ ДОЛІ ОНЄГІНА, ЛЕНСЬКОГО І ТЕТЯНИ ЛАРІНОЇ Мета: проаналізувати з учнями образну систему роману «Євгеній Онєгін», сха- рактеризувати образи Онєгіна, Ленського, Тетяни Ларіної, виявити автор- ське ставлення до них; розвивати аналітичне та критичне мислення, усне мовлення, вміння формулювати та обґрунтовувати власну думку, вміння працювати в групі та в парі; виховувати високі моральні якості — гідність, вірність, благородство. Компетентності, що формуються: предметні — уміння характеризувати образи ге- роїв роману «Євгеній Онєгін», розкривати мотиви вчинків героїв, форму- лювати проблеми, пов’язані з образами героїв; ключові — спілкування державною мовою (уміння тлумачити поняття, висловлювати думки, по- чуття, погляди), уміння вчитися впродовж життя (уміння читати, викорис- товуючи різні види читання (вибіркове, пошукове)), інформаційно-цифрова компетентність (уміння діяти за алгоритмом, складати план тексту). Обладнання: повний текст роману О. С. Пушкіна «Євгеній Онєгін». Тип уроку: урок застосування знань, умінь, навичок. Перебіг уроку І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ;; Слово вчителя У центрі роману О. С. Пушкіна — фігура «молодого гуль- віси», в якому рано «почуття пригасли». Його ім’ям названо твір. Чим увагу поета привернув такий тип розчарованого героя? Які проблеми розкрив поет за допомогою цього образу? Яку роль у ро- мані відіграють інші персонажі — Володимир Ленський, Тетяна та Ольга Ларіни? На ці та інші питання відповімо на уроці. ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ, ФОРМУЛЮВАННЯ РАЗОМ З УЧНЯМИ МЕТИ УРОКУ IV. СПРИЙНЯТТЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ ;; Бесіда 1. Яке враження у вас склалося про Євгенія Онєгіна на початку читання твору? Чи змінив його фінал роману? 2. На ваш погляд, Онєгін — це позитивний чи негативний ге- рой? Обґрунтуйте свою відповідь. 3. Що вплинуло на формування характеру Онєгіна? Як зале- жать учинки головного героя від рис його характеру? Як на його вчинки впливають зовнішні обставини? 4. На перший погляд Онєгін може здатися людиною нецікавою, з поверхневим вихованням і порожньою душею, звичайним світським франтом. Чи погоджуєтеся ви з такою оцінкою? 5. Чому героя, якому ще немає й тридцяти, уже все розчару- вало, чому він відчув духовну кризу? 6. Як ви гадаєте, чи зможе Онєгін коли-небудь подолати кризу? Обґрунтуйте свою відповідь. 7. Традиційно літературознавці відносять Онєгіна до типу «зайвої людини». Запишіть визначення поняття «зайва людина». Поміркуйте, чому Онєгіна вважають представником цього лі- тературного типу. «Зайва людина» — це герой, який належить до вищого, привілейованого стану (дворянства), людина розумна, обдарована, чутлива, але нездатна реалізувати себе, і це спричиняє її страждання. 8. Як ви вважаєте, чим і чому тип «зайвої людини» зацікавив Пушкіна? 9. Схарактеризуйте образ Володимира Ленського. 10. Чому дослідники називають Ленського романтиком? Пояснення вчителя. На романтизм Ленського вказує багато дета- лей. По-перше, слова про те, що на нього вплинули корифеї німець- кого романтизму Ф. Шиллер і Й. В. Ґете, а також філософ-ідеаліст І. Кант: «Під небом Шиллера і Ґете / Він їхнім полум’ям зайнявсь / І дзвону лірному віддавсь»; «поклонник Канта». По-друге, вірші Ленського присвячені улюбленим темам романтиків: темі нещас- ливого кохання («співав про муки і печаль»), далеких від цивілі- зації країв, світу природи («про дальні пущі та лани»), раннього згасання почуттів («співав, що в’яне серця цвіт»).) 11. Із якими почуттями Пушкін говорить про Ленського? 12. Чому Євгеній і Володимир потоваришували? 13. Яка роль Ленського в долі та розкритті характеру Онєгіна? 14. Як, на ваш погляд, Онєгіна характеризує те, що він не від- мовився від дуелі з Ленським? ;; Перевірка домашнього завдання Учні, що виконували I і II варіанти домашнього завдання, презентують складені вдома плани характеристики Євгенія Онєгіна та порівняльної характеристики Онєгіна й Ленського. Учитель корегує плани. ;; Виконання завдання (робота в групах) Складіть письмову характеристику героя (героїв) твору за планом, враховуючи результати обговорення на уроці. 1 група характеризує Євгенія Онєгіна, 2 група складає порівняльну харак- теристику Онєгіна і Ленського. Учні презентують результати роботи. ;; Бесіда 1. Чим вас привабив образ Тетяни Ларіної? 2. Як до героїні ставиться автор? 3. Як змінюються зовнішній вигляд і внутрішній світ Тетяни від початку до кінця роману? Яку роль у розкритті її образу відіграє Ольга Ларіна? 4. За нормами поведінки початку XIX ст. для дівчини було не- припустимим розпочати листування з незнайомою людиною і першою зізнатися в коханні. Як характеризує Тетяну Ла- ріну те, що вона написала листа до Онєгіна? 5. Якою була реакція Тетяни на «строгу» промову Євгенія, який щойно отримав її листа? Як ви гадаєте, що в цю мить від- чувала героїня? 6. Подумайте, з якою метою Пушкін увів у роман сон Тетяни. 7. Чому Онєгін, з його холодним серцем і розумом, закохався в Тетяну, коли зустрів її в Петербурзі? 8. Як ви гадаєте, чи був би Онєгін щасливим, якби відповів на почуття юної Тетяни? А сама Тетяна? 9. Ф. М. Достоєвський стверджував: «Імовірно, Пушкін зробив би краще, якби назвав свою поему іменем Тетяни, а не Онєгіна, бо вона, безперечно, є головною героїнею твору». Чи згодні ви з думкою письменника? Чому? ;; Перевірка домашнього завдання Учні, що виконували ІІІ варіант домашнього завдання, презентують складений удома план характеристики Тетяни Ларіної. Учитель корегує плани. ;; Виконання завдання (робота в парах) Складіть письмову характеристику героїні роману за планом. Двоє учнів презентують результати роботи, клас доповнює їхню відповідь. V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО НА УРОЦІ ;; Проблемні питання 1. Які проблеми розкрив Пушкін за допомогою образу Євгенія Онєгіна? Чому він провів свого героя через розчарування і ви- пробування коханням? 2. Які відмінності є в характерах Євгенія Онєгіна, Володимира Ленського і Тетяни Ларіної? 3. Що об’єднує героїв роману? Пояснення вчителя. Головні герої роману мають різний життєвий досвід, погляди, ідеали, вони різні за віком. Проте їх зближує не- схожість із людьми свого кола, напружене внутрішнє життя, неза- доволення власним існуванням і, нарешті, трагічна доля. 4. У чому причина особистих трагедій героїв? Дослідники вва- жають, що Пушкін засуджує своїх улюблених героїв за те, що у вирішальні миті вони відступають під тиском забобо- нів, правил і норм світу. Чи згодні ви з цією думкою? Чому? 5. Поміркуйте, чому автор наділив своїх героїв трагічними до- лями. (Із трагічними долями головних героїв пов’язане ви- рішення центрального питання твору — про можливість духовної та моральної свободи в сучасному суспільстві.) VI. ОГОЛОШЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ Завдання за варіантами. Визначити та записати теми ліричних відступів у главах роману. І варіант — перша та друга глави, ІІ варі- ант — третя і четверта, ІІІ варіант — п’ята і шоста, ІV варіант — сьома і восьма. | |
Переглядів: 1038 | |
Всього коментарів: 0 | |