Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 9 клас (нова програма)

Тема: Літературна гра «Знавці роману О. С. Пушкіна «Євгеній Онєгін»

Нестандартні уроки

 

Урок № 1

Тема: Літературна гра «Знавці роману О. С. Пушкіна «Євгеній Онєгін»

Мета: узагальнити і систематизувати з учнями їхні знання про роман О. С. Пушкіна «Євгеній Онєгін»; розвивати вміння працювати в групі, концентруватися; виховувати відповідальність, підвищувати інтерес до літератури.

Очікувані результати: учень / учениця знає зміст роману у віршах «Євгеній Онєгін», визначення літературознавчих понять, працює в групі.

Обладнання: ілюстрації до твору О. С. Пушкіна «Євгеній Онєгін», портрет поета, дипломи учасників гри, символічний приз команді-переможцю.

Тип уроку: нестандартний урок; урок узагальнення знань і повторення вивченого.

 

Перебіг уроку

І.  Організаційний момент

Учитель ознайомлює учнів із умовами та правилами проведення гри.

Правила гри

1. Літературна гра є командною. У ній беруть участь три команди, а також ведучий (учитель) і журі (учні класу або педагоги).

2. Команди заздалегідь обирають капітана, готують назву, емблеми та девіз, пов’язаний з літературою. Також один із членів кожної команди заздалегідь вивчає напам’ять уривок твору (на власний вибір) для конкурсу читців.

3. Під час гри ведучий ставить питання, першою відповідає та команда, яка швидше за всіх подала звуковий або зоровий сигнал.

4. Якщо ця команда відповіла неправильно, право відповіді переходить до іншої команди.

5. Гра проходить у декілька турів. За кожну правильну відповідь журі нараховує команді 1 бал (у конкурсі читців оцінює їхні виступи оцінками від 1 до 3 балів, враховуючи емоційність читання, правильність дикції, відповідність інтонації настрою уривка твору), наприкінці гри підраховує загальну кількість балів і називає переможця.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово ведучого

Сьогодні на уроці під час літературної гри ми перевіримо, наскільки добре ви знаєте текст роману Пушкіна, як розумієте його зміст. Оголошую початок гри!

Ведучий представляє членів журі, команди і капітанів команд.

ІІІ. Застосування знань, умінь, навичок

Перший тур. Відновіть фразу

1. «Мій дядько …,

Коли не жартом занеміг,
Небожа змусив до пошани
І краще вигадать не міг».

(чесний без догани)

2. «Невже ти в меншу залюбився?» —
— А що? — «На другій я б спинився,
Коли б … був, як ти.

(поетом)

3. Нащо ви прибули до нас?
У самоті села …
Ніколи б я не знала вас,
Не знала б я страждання цього.

(глухого)

4. Що менше жінку ми кохаєм,
То більше ми …

І то вірніш її вловляєм
У згубне плетиво надій. 

(до серця їй)

5. Та годі вже: з собою сам
Не встою більше в боротьбі я; 
Нехай мана — моя …,
Та віддаюсь на волю вам.

(надія)

Другий тур. Упізнайте героя

1. Всього жартуючи навчав,
В моралі був не дуже строгий,
Так-сяк за пустощі корив
І в Літній сад гулять водив.

(Monsieur l’Abbe, француз, наставник Онєгіна.)

2. Високої не мавши сили
Життя натхненню присвятить,
Не міг він, хоч і як ми вчили,
Хорей од ямба відрізнить.

(Євгеній Онєгін.)

3. Він вірив: є душа єдина,
Яка з’єднатись має з ним;
Тривожна, чиста і невинна,
Вона живе лише одним…

(Володимир Ленський.)

4. У глушині, невинна й чиста,
Вона в смиренності села
Під рідним доглядом росла,
Як та конвалія пашиста,
Незнана в тінявій імлі
Ні мотилеві, ні бджолі.

(Ольга Ларіна.)

5. Вона горнутися не вміла,
Як інші діти, до батьків;
Маленька ще, між малюків
Стрибать і гратись не хотіла…

(Тетяна Ларіна.)

6. …Людей ганяла на роботу,
Солила про запас гриби,
Голила кріпакам лоби,
Бувала в бані щосуботи
І наймичок навчилась бить —
Це все без мужа, самохіть.

(Мати Тетяни та Ольги.)

Третій тур. Назвіть автора слів

1. «Життя в тій Ользі не найти,
Як у Вандіковій Мадонні;
Червоний вид її — немов
Дурний цей місяць, що зійшов
На цім дурнім небеснім лоні».

(Євгеній Онєгін.)

2. «Не спиться, няню: дихать важко!
Відкрий вікно, хоч одітхну».

(Тетяна Ларіна.)

3. «Я бувало
Ховаю в пам’яті чимало
Бувальщин давніх, небилиць,
Про духів злих і про дівиць;
А нині все забулось, Таню,
Потьмарилось. Лиха пора!
І недолуга я, й стара!»

(Няня Тетяни.)

4. «Буду їй спаситель;
Не стерплю я, щоб спокуситель
Огнем зітхання і похвал
Збудив у ній гріховний пал;
Щоб ніжну лілії стеблину
Гробак отруйний підточив,
Щоб доранковий квіт одцвів,
Розцвівшися наполовину».

(Володимир Ленський.)

Четвертий тур. Із якого твору цитата?

Учні мають назвати створений героєм роману текст, із якого наведено цитату.

1. Я вам пишу — чи не доволі?
Що можу вам іще сказать?
Тепер, я знаю, в вашій волі
Мене зневагою скарать.

(Лист Тетяни до Онєгіна.)

2. «Куди, куди ви відлетіли,
Весни моєї красні дні?
Що день новий мені готує?
За ним даремно зір слідкує,
В глибокій тьмі таїться він».

(Вірш Ленського, створений перед дуеллю.)

3. Я знаю все: образить вас
Моя печальна таємниця.
Яким презирством загориться
Ваш погляд, гордий повсякчас!
Чого я хочу? І для чого
Відкрию душу вам свою?

(Лист Онєгіна до Тетяни.)

П’ятий тур. Змагання капітанів

На запитання конкурсу відповідають капітани команд.

1. Що є епіграфом до роману? (Цитата з приватного листа.)

2. У якому місті минуло дитинство Онєгіна? (У Петербурзі.)

3. Від кого Онєгін отримав у спадок маєток у селі? (Від дядька.)

4. У якій країні вчився Ленський? (У Німеччині.)

5. Як звали батька сестер Ларіних? (Дмитро.)

6. У якому віці вийшла заміж няня Тетяни? (У тринадцять років.)

7. Назвіть титул Тетяни, який вона мала завдяки чоловікові. (Княгиня.)

Шостий тур. Улюблені рядки роману

Читці з кожної команди напам’ять декламують уривок роману. Журі оцінює їхні виступи за трибальною системою.

Сьомий тур. Визначте літературознавче поняття

1. Дайте визначення роману у віршах. (Роман у віршах — рiзновид змiшаного жанру, який поєднує багатоплановiсть, епiчнi принципи розповiдi з суб’єктивнiстю, притаманною лiричним творам.)

2. Дайте визначення поняттю «дзеркальна композиція». (Дзеркальна композиція — композиція твору, що ґрунтується на симетрії слів, образів, епізодів.)

3. Дайте визначення поняттю «онєгінська строфа». (Онєгінська строфа — вид строфи, який використав Пушкін у романі «Євгеній Онєгін». Онєгінська строфа складається з 14 рядків і має таку структуру: перший чотиривірш із перехресним римуванням (абаб), другий чотиривірш із парним римуванням (ввгг), третій чотиривірш із кільцевою (оповитою) римою (деед), два останні рядки римуються (жж).)

IV.         Підбиття підсумків гри

Журі підбиває підсумки літературної гри, визначає команду-переможця. Ведучий нагороджує переможця.

Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури 9 клас (нова програма) | Додав: uthitel (25.01.2021)
Переглядів: 286 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: