Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 8 клас (нова програма)

Урок 59 Тема. Антуан де Сент-Екзюпері (1900-1944). «Маленький принц». Людські взаємини, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц».

Тема. Антуан де Сент-Екзюпері (1900-1944). «Маленький принц». Людські взаємини, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц».

Мета:

формувати ключові компетентності:

уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності, зосереджено слухати та активно опрацьовувати матеріал, сприймати навчальну інформацію особистісно та засвоювати її через виконання  завдань;

загальнокультурну – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися;

інформаційну – орієнтуватися в інформаційному просторі, опрацьовувати та критично сприймати  інформацію, висловлювати власне ставлення до неї;

соціальну – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших; виявляти уміння слухати співрозмовника;

комунікативну – формулювати цілі власної діяльності та організовуватися для колективної роботи на уроці;

формувати предметні компетентності і компетенції шляхом виконання навчально-пізнавальних і практико-орієнтованих завдань відповідно до змістових ліній:

емоційно-ціннісної – сприяти засвоєнню духовних і естетичних багатств людства, пробуджувати творчу уяву, розвивати допитливість;

літературознавчої – поглибити поняття про авторський задум, історію створення художнього твору;

культурологічної – формувати уявлення про читацьку інтерпретацію твору.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 Звідки я родом? Я родом з дитинства, як з якої-небудь країни.

Сент-Екзюпері

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда

1. Що таке казка? Назвіть свої улюблені казки. Які казки, з вивчених в курсі літератури, вам найбільше запам’ятались?

2. Які характерні особливості казки?

3. Що таке алегорія?

4. Який твір можна вважати алегоричним?

6. Для кого пишуть казки? Чи можна вважати, що казки створюються виключно для дітей?

ІІІ. Мотивація навчання

Перекладач Нора Галь писала: «Сумна і насмішкувата казка ця, звичайно, більше для дорослих, ніж для дітей... Над нею і посміхнешся, і посумуєш, а головне — неодмінно замислишся... Казка ця — мудра і людяна, і автор її не тільки поет, але й філософ».

Про яку казку так писала перекладачка? Чи згодні ви з її думкою?

ІV. Повідомлення теми й мети уроку

Сьогодні на уроці ми доторкнемось до творчості одного з найвідоміших і найзагадковіших письменників ХХ століття Антуана де Сент-Екзюпері. Ми почнемо вивчення його філософської казки- притчі «Маленький принц». Ми розглянемо біографію письменника, та проаналізуємо перші чотири розділи казки. Думаю, що сьогоднішній урок змусить вас замислитися над цінностями людського життя, вартісністю взаємин, порозуміння. І, звісно, вам захочеться дочитати твір до кінця, щоб дізнатися, що сталось з героями казки.

V. Опрацювання навчального матеріалу

Розповідь вчителя про життя і творчість Екзюпері

Льотчик і філософ. Напевне ніхто, крім А. де Сент-Екзюпері, не зміг би поєднати одне з другим. Пілот поштових ліній, начальник аеродрому в пустелі й письменник, мислитель-гуманіст. «Для мене літати і писати — одне й те саме,— говорив Екзюпері. — Головне — діяти, головне — знайти себе».

Антуан де Сент-Екзюпері народився 29 червня 1900 року в Ліоні у графській родині. Рід Сент-Екзюпері старовинний, предки Антуана були воїнами й магнатами, історичні писання згадують про них з 1235 року. Втративши в чотирирічному віці батька, він ріс лише з матір’ю, яка всіляко підтримувала і розвивала синові захоплення. Антуан був непосидою і мрійником. Придумував ігри, складав казки, писав вірші, малював, грав на скрипці, вічно щось креслив і майстрував. Антуан де Сент-Екзюпері, сильний, веселий, відвертий хлопець, який у 12 років уже конструював аероплан-велосипед і заявляв, що злетить у небо під захоплені крики натовпу: “Хай живе Антуан де Сент-Екзюпері!”

Екзюпері стає студентом Академії мистецтв, вивчає архітектуру, проте, це не дає йому справжнього задоволення. Виходець з аристократичної сім’ї, він міг би посісти не останнє місце у «вищому» світі, але фальшиве й пустопорожнє життя того світу його не цікавило. Він кидає академію і йде до війська. Служить рядовим авіаційного полку, а у вільні години бере платні уроки в цивільних льотчиків, які вчать його літати на старенькому літаку. Авіація назавжди входить в життя Екзюпері. Через аварію Екзюпері демобілізують. А в 1926 р. він переходить до цивільної авіації, яка перевозила пошту з Тулузи через Касабланку в Даккар. Про його життя в цей час розповідають книги: «Пошта на Південь» (1929), «Нічний політ» (1930), «Планета людей» (1939) та інші.

В Америці Екзюпері написав і свій найзнаменитіший твір — казку «Маленький принц» (1943), яка стала останнім завершеним твором письменника. У нього було ще багато задумів, проте Екзюпері знову добивається права сісти за штурвал військового літака. Він уже немолодий, до того ж покалічений. Та хіба це може його стримати? Влітку 1944-го 44-річний майор Сент-Екзюпері дістає дозвіл ще на дев’ять бойових польотів. З дев’ятого польоту він не повернувся, навічно залишившись у небі разом зі своїм Маленьким принцом…

З’ясування первинного сприйняття твору. Бесіда за розділами казки.

Присвята (читання присвяти)

Бесіда

- Кому присвячує автор цей твір?

- Чому світ дорослих і дітей так відрізняється?

- Який висновок щодо світу дорослих і світу дітей робить автор у присвяті? («Усі дорослі колись були дітьми, але мало хто з них про це пам’ятає»).

- Що таке афоризм? (Афоризм — короткий, оригінальний, влучний вислів, узагальнення, глибока думка, виражена в лаконічній формі).

- Чи можна вважати цей вислів афоризмом?

Аналіз І частини твору

- Якими, на вашу думку повинні бути відносини у родині?

- Чи важлива підтримка дорослих для дитини?

- Чому оповідач втратив віру в себе у шість років?

- Чи виріс оповідач? Чи вважає він себе дорослим?

Аналіз ІІ частини твору

- Як зустрілись оповідач-льотчик і Маленький принц?

- Чому вони не зрозуміли один одного? (Кожен був зациклений на своїх проблемах і вважав, що його проблема найголовніша. Люди не уміють спілкуватися, прислуховуватися один до одного).

- Що спільного між героями? (Обидва самотні, їх не розуміють оточуючі).

- Чому льотчику вдається зрозуміти прохання Маленького принца?

Аналіз ІІІ частини твору

- Чи повірив оповідач у те, що хлопчик з іншої планети?

- Як ви гадаєте, чи можна сказати, що ми всі з різних планет? Чому? (Оскільки казка алегорична, то ми можемо під словом «планета» розуміти «душа».

- Як ви розумієте вислів: «Уявляєте, як зацікавило мене оте напіввизнання, ота загадка про інші планети» ( Люди часто настільки зациклені на собі, що не звертають увагу на проблеми інших. Нам часто здається, що думки, почуття, есоції, сприйняття світу іншими людьми повинно бути таким, як наше власне. Але ж це не так. Тому можна сказати, що ми один для одного «іншопланетяни», і, щоб навчитися спілкуватися, потрібно вивчати світ іншої людини – незвіданну для нас «планету»).

Аналіз ІV частини твору

- Що нового ми дізнались про світ дорослих та дітей? Чому вони так відрізняються?

- Що головне в людських взаєминах? Без чого спілкування неможливе?

- Як ви розумієте словосполучення «моральні цінності»? які поняття ви могли б назвати моральними цінностями? ( (Мора́льні ці́нності — моральні зразки, поняття, вимоги, що дають можливість людині оцінювати життя та орієнтуватися в ньому.  Для кожної людини вони свої. Але є ті, що для кожного беззаперечно важливі: добро, дружба, підтримка, повага, довіра, любов, справедливість і т.д).

Вправа «Усний малюнок»

Намалюйте портрети Маленького принца та льотчика. Які кольори ви обрали для створення образів? Чому саме такі?

Вправа «Скарбничка афоризмів»

Запишіть зі опрацьованих частин 2-3 афоризми. Поясніть, як ви їх розумієте.

VІ. Підсумок уроку

Бесіда

- Які факти біографії письменника знайшли місце у казці «Маленький принц»?

- Що нового ви дізналися про жанр казки?

- Чому світ дорослих і дітей так відрізняються?

- Як ви розумієте епіграф уроку? Чи можна назвати цей вислів афоризмом?

- Які моральні цінності важливі для спілкування та взаєморозуміння.

Рефлексія Які навички у спілкуванні ви вважаєте важливими? Чи потрібно учитися спілкуванню?

Інтерактивна вправа «Карта серця»

На вирізаних з паперу серцях діти записують ті моральні цінності, які вважають важливими для взаєморозуміння (2-3). Надалі сердечки можна порекомендувати подарувати батькам.

VІІ. Домашнє завдання

1. Прочитати твір до кінця. 2. Виписати афоризми від Лиса в «Скарбничку афоризмів». 3. Скласти план «Життя Маленького принца на своїй планеті». 4. Вивчити теорію літератури, поняття «притча», «повість», «композиція». 5. Індивідуальне завдання. Зробити презентацію за темою: «Зло у повісті-притчі «Маленький принц».

Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури 8 клас (нова програма) | Додав: uthitel (11.04.2021)
Переглядів: 1032 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: