Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 8 клас (нова програма)

Урок 17. Давньогрецький театр, його характерні особливості, роль в античному суспільстві.

Урок 17. Давньогрецький театр, його характерні особливості, роль в античному суспільстві. Основні жанри давньогрецької драми - трагедія і комедія

Мета:

навчальна: ознайомити учнів з особистістю та творчістю Сапфо; вдосконалювати навички роботи з текстом;

розвивальна: розвивати почуття прекрасного, виховувати толерантність; ознайомити з особливостями виникнення та функціонування давньогрецького театру; розвивати увагу, уміння опрацьовувати інформацію та уважність; активізувати розумові здібності учнів;

виховна: виховувати читацьку культуру, інтерес до вивчення античної літератури.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їх основі вмінь та навичок учнів.

Обладнання: ілюстрації із зображенням давньогрецького театру; план облаштування давньогрецького театру; схеми-таблиці (за можливості — мультимедійна презентація).

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Слово вчителя

— Сьогодні ми поговоримо також про те, як виник античний театр, що став справді визначним явищем серед інших досягнень давньогрецького мистецтва.

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда

• Що ви знаєте про давньогрецький театр?

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Історія виникнення давньогрецького театру

(Виступ заздалегідь підготовленого учня або демонстрування мультимедійної презентації з коментарем вчителя.)

Історія давньогрецького театру охоплює майже тисячоліття (VI ст. до н. е. — V-VI ст. н. е.). Його витоки слід шукати у сільських святкуваннях на честь бога Діоніса — діонісіях, на яких процесія селян хором виконувала дифірамби — сакральні пісні. Вони містили елементи діалогу та театральної дії. Подальший розвиток дифірамба пов’язують з ім’ям поета Феспіда (др. пол. VI ст. до н. е.), якому приписують і введення першого актора. Припускають, що коли поруч із заспівувачем з’явився другий співець, утворилася трагедія. Афінська трагедія успадкувала ознаки дифірамбічних виступів: хоровий спів, монологи солістів, дуети між заспівувачем (корифеєм) і другим співцем (актором), перегук між хором і солістами. У грецькій драмі число акторів не перевищувало трьох осіб, тож одному актору в перебігу п’єси доводилося грати по декілька ролей. Якщо в п’єсах були німі ролі, їх грали статисти. Жіночі ролі завжди виконували чоловіки. Актори носили маски, так що міміка з гри була виключена.

2. Архітектура давньогрецького театру

(Мультимедійна презентація з коментарями вчителя.)

— У Греції перший кам’яний театр — театр Діоніса — був побудований в Афінах. Народний характер античного театру визначив особливості його організації і будови. Давньогрецький театр споруджувався на відкритому повітрі і складався з трьох основних частин: орхестри, театрона і скени. Найдавнішою із цих частин є орхестра — круглий майданчик, на якому виступали хор і актори. Спочатку глядачі вільно розміщувалися навколо орхестри. Пізніше з’явилися особливі місця для публіки, розташовані на схилах прилеглих пагорбів і гір.

Схема давньогрецького театру

Античний театр вміщував величезну кількість глядачів (афінський театр, наприклад, до 30 тис. осіб). Скена, що спочатку була призначена тільки для переодягання і виходів акторів, розташовувалася ззовні кола орхестри, пізніше стала вже на дотичній до її кола. Передня стіна скени — параскеній — спочатку мала зазвичай вигляд колонади, зображаючи фасад храму або палацу, а згодом правила за місце зберігання декорацій та іншого театрального майна; в тих випадках, коли драма вимагала наявності двох або трьох жител, параскенії могли зображувати ці житла.

Між скеною й місцями для глядачів, які займали дещо більше половини круга, були проходи — пароди, через які заступали на орхестру хор і актори, які по ходу п’єси прибували з міста, гавані або з чужої країни. В V і IV ст. до н.е. грецькі актори грали на орхестрі перед проскенієм. Ніякого високого або низького сценічного майданчика в цей час не існувало.

3. Словникова робота

Драма — один із видів драматичних жанрів, що зображує складний та серйозний конфлікт, напружену боротьбу між дійовими особами.

Трагедія — драматичний жанр, в основу якого покладено дуже гострий та непримиренний суспільний конфлікт, який часто завершується трагічно — смертю героя або героїв.

Комедія — драматичний жанр, що висміює негативні суспільні явища, людські вади.

У Давній Греції зародилися й розвинулися комедія й трагедія. Драма сатирів не відігравала значної ролі у розвитку давньогрецького театру.

4. Бесіда

• Хто такі музи? Назвіть їх імена.

• На честь якого бога влаштовували перші вистави?

• Як був облаштований давньогрецький театр?

• Чим відрізняється давньогрецький театр від сучасного?

• Які провідні жанри давньогрецької драми ви знаєте?

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Рефлексія

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Вивчити конспект; занести згадані на уроці терміни у словнички; повторити міф про Прометея (для всіх учнів).

2. Підготувати повідомлення про життя та творчість Есхіла (індивідуальне завдання).

Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури 8 клас (нова програма) | Додав: uthitel (01.12.2018)
Переглядів: 1174 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: