Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 8 клас (нова програма) |
Урок 16. Особливості розвитку і види лірики в Давній Греції. Тіртей (VII ст. до н. е.). «Добре вмирати тому...». Ідея захисту рідної країни в елегії. Античний ідеал героя. Авторська позиція. Сапфо (VII—VI ст. до н. е.). «До Афродіти» («Барвношатна владарко, Афродіто...). Звернення у вірші до Афродіти - богині кохання. Образ ліричної героїні, глибина її почуттів і переживаньМета: • навчальна: завершити роботу над уривком з поеми Гомера «Іліада»; ознайомити з особливостями давньогрецької лірики, її жанрами, головними представниками; дізнатись значення слова елегія, вчити визначати жанр вірша; ознайомити учнів з особистістю Тіртея, Сапфо та особливостями їхньої лірики; • розвивальна: розвивати увагу, уміння слухати й запам'ятовувати; • виховна: формувати читацький інтерес та виховувати повагу до митців. Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їх основі вмінь та навичок учнів. Обладнання: тексти поезій Тіртея, Сапфо; схеми-таблиці (за можливості — мультимедійна презентація). Є деяка насолода й у сльозах. Овідій Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Перевірка домашнього завдання 2. Бесіда • Чому Пріам пішов до Ахілла? • Чого сподівається Пріам, коли звертається до Ахілла? • Як реагує на слова Пріама Ахілл? • Як можна пояснити вчинок Ахілла? • Які почуття виникли у вас під час читання уривка? III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Слово вчителя — У VII-VI ст. до н. е. почали активно виникати поліси. Це створило сприятливі умови для розвитку нових жанрів, зокрема ліричної поезії. Епос ішов у минуле. Греки сприйняли руйнацію старих, родоплемінних порядків як розпад належної гармонії. Людина опинилася перед необхідністю персонального духовного самовизначення в нових умовах. Це спонукало її по-новому дивитися на світ, суспільство і своє призначення в земному житті. Сьогодні ми говоритимемо про давньогрецьку лірику, представлену творчістю Тіртея і однієї з перших поетес у світовій літературі — Сапфо. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Лекція вчителя — Давньогрецька лірика — поезія для слуху. Її не записували, а виконували за допомогою музичних інструментів — ліри або кіфари. Текст і мелодія мали однакове значення. Аристотель і Платон вважали, що «лірика заспокоює психіку людини». А Піфагор стверджував, що увесь світ побудований на музиці. Термін лірика з’являється дуже пізно — у III ст. до н. е. До цього часу греки всю поезію називали меліка (від melos — мелодія), що характеризувалася розмаїтим комбінуванням віршових розмірів та фольклорних форм (епіталами, гіменеї, заплачки, гімни тощо). Наявність мелодії покладено в основу класифікації поезії. Розрізняли: • сольну меліку (Сапфо, Анакреонт, Алкей), що бере початки у любовних, весільних і застольних піснях. • хорову меліку, що має витоки в урочистих, обрядових уславленнях і гімнах; • декламаційну лірику, яку ділили на елегії і ямб. 2. Словникова робота • Ямб — двоскладова стопа з наголосом на другому складі (назва виникла від слова ямбіке — дудка). • Хорей — двоскладова стопа з наголосом на першому складі. • Елегія — повчальний вірш, що містить заклик до важливих і серйозних справ, роздуми, афоризми; пишуть двовіршем: гекзаметр + пентаметр. 3. Біографічні відомості про Тіртея (слово вчителя або мультимедійна презентація) 4. Бесіда за змістом елегії «Добре вмирати тому...» • Про які дві долі людини-воїна йдеться в елегії? • 3 якою метою автор змальовує долю двох воїнів? • Який висновок ми можемо зробити? • Що повинна робити чесна людина? • Як ми можемо сформулювати головну тему вірша? • Доведіть, що цей вірш є елегією. 5. Біографічні відомості про Сапфо (Повідомлення учнів за випереджувальним завданням або мультимедійна презентація.) 6. Читання та аналіз поезії Сапфо «Барвношатна владарка, Афродіто...» Бесіда • Кому присвячено вірш? • Про що просить лірична героїня у богині? • Які художні засоби використала Сапфо у творі? • Знайдіть у творі епітети та метафори. V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Бесіда • Коли виникла лірика? • Як виконувалися поетичні твори у Давній Греції? • Назвіть жанри давньогрецької лірики та їх особливості. • Які факти з біографії Тіртея і Сапфо вам запам’ятались? VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 1. Підготувати виразне читання елегії Тіртея «Добре вмирати тому...» (для всіх учнів). 2. Підготувати повідомлення про давньогрецький театр (індивідуальні завдання). | |
Переглядів: 2420 | |
Всього коментарів: 0 | |