Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 8 клас (нова програма) |
Урок 15. Гомер. «Іліада» (огляд). «Двобій Ахілла і Гектора» (пісня 22, вірші 140-410), «Пріам у Ахілла» (пісня 24, вірші 470-670). Гомер та його значення в історії розвитку європейських літератур. Міфологічна основа гомерівського епосу. Образи Ахілла і ГектораМета: • навчальна: ознайомити учнів з фактами життя давньогрецького поета Гомера; з'ясувати, у чому полягає «гомерівське питання»; встановити зв'язки між Троянським циклом міфів та поемою «Іліада»; довести, що поема «Іліада» є енциклопедією життя стародавніх греків; • розвивальна: розвивати мовні, читацькі компетенції, виховувати інтерес до вивчення культури та літератури доби античності; • виховна: виховувати почуття патріотизму, справедливості, мужності та гуманності. Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їх основі вмінь та навичок учнів. Обладнання: портрет Гомера, ілюстрації до «Іліади»; тексти (за можливості — відеоматеріал «Щит Ахілла»). Гомер кожному може дати стільки, скільки кожен візьме в нього. Старогрецький вислів Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Слово вчителя — Чи можна чогось навчитися у сліпої людини? Невже вона «бачить» і розуміє краще за нас, зрячих? Чи можна чогось навчитися у стародавньої людини? Невже її духовний досвід може бути корисним людині XXI сторіччя? Саме на ці запитання ми сьогодні спробуємо знайти відповіді, адже в центрі нашої уваги — творчість легендарного засновника європейської літератури Гомера. III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ • Складання сенканів «Троя», «Герої Трої», «Ахілл», «Троянська війна» (за вибором учнів). IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Робота з епіграфом уроку 2. Відомості про Гомера (Повідомлення учнів за домашнім завданням.) 3. Слово вчителя — «Гомерівське питання» виникло ще за доби еллінізму і охоплює переважно дві проблеми: авторство та обставини виникнення гомерівського епосу. У VI ст. до н. е. за розпорядженням афінського тирана Лісистрата були вперше ретельно досліджені гомерівські тексти. До V ст. до н. е. поету, крім «Іліади» та «Одіссеї», приписували ще багато епічних поем. Але за еллінської доби авторство Гомера стосовно «Одіссеї» заперечувалося. Наприкінці XVIII ст. з’явилося твердження, що «Іліада» Гомера — це сукупність окремих героїчних пісень, зведених буцімто в єдине ціле невідомим редактором тільки у VI ст. до н. е. Однак невдовзі це твердження більшістю академічних учених було категорично відкинуто. Заперечували цю версію і видатні письменники, зокрема Гете, Шиллер і Гоголь, які високо цінували художню досконалість гомерівського епосу. У наш час завдяки комп’ютерним дослідженням було доведено, що поема «Іліада» — це твір одного автора, а не зібрання легендарних оповідей. Також було підтверджено, що «Одіссея» написана на 30-40 років пізніше за «Іліаду». Ці дослідження стало ще одним свідченням, що давньогрецький рапсод справді існував. Але й досі одностайної думки щодо гомерівського питання немає. Одні дослідники стверджують, що Гомер — міфічна особа, тому його поеми слід розглядати як фольклорний твір. Інші вважають, що Гомер — реальна особа, неперевершений співець античної культури. 4. Читання уривка «Двобій Ахілла і Гектора» (пісня 22, вірші 140-410) 5. Бесіда • Чому Ахілл та Гектор тричі оббігли Трою? • Хто із богів опікується героями? • Як вирішується доля героїв? • Чи була перемога Ахілла чесною? • Чому Ахілл не погоджується повернути тіло Гектора батькам і як він поводиться після перемоги? • Які риси характеру виявляють Гектор і Ахілл під час поєдинку? • Якими засобами Гомер змальовує героїв під час двобою? 6. Словникова робота Епічна поема (з грец. творити, творіння) — великий віршовий твір, у якому розповідається про значні події далекого та близького минулого. Вони постали на ґрунті народних героїчних сказань та пісень про якісь історичні події. Гекзаметр (з грец. шестимірний) — вірш шестистопного дактиля, де в кожній стопі, окрім п’ятої, два коротких склади можуть замінюватись одним довгим, витворюючи спондей. Остання стопа завжди двоскладова (хорей), з цезурою (паузою) переважно на третій стопі. 7. Слово учителя — Під час двобою поведінка героїв зображується за допомогою порівнянь, які пов’язані з птахами, тваринами, зірками. Це свідчить про особливе бачення світу й себе в ньому давньої людини, яка почувалася часткою природи і залежала від її волі. V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ 1. Бесіда • Що таке мужність? • Що таке благородство? • Чи можна сказати, що мужність та благородство властиві Гектору та Ахіллу? 2. Рефлексія VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Прочитати уривок із «Іліади» «Викуп Пріамом тіла Гектора» (пісня 24, вірші 470-670), аналізувати прочитане. | |
Переглядів: 2749 | |
Всього коментарів: 0 | |