Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 7 клас (нова програма) |
Урок № 5 Тема: По закласне читання. О. Пушкін «Пісня про віщого Олега» Мета: поглибити знання учнів про життя та творчість видатного російського поета О. Пушкіна, ознайомити з літописним джерелом «Пісні про віщого Олега», навчати створювати цитатний план твору, аргументовано висловлювати свою думку; розвивати навички аналізу, зв’язне мовлення, творчу уяву; сприяти вихованню стійкого інтересу до історичного минулого свого народу. Очікувані результати: учні знають історичну основу, порівнюють історичні факти з твором О. Пушкіна, виділяючи спільне й відмінне, відповідають на питання повно та обґрунтовано. Ключові поняття: фатум, драматизм, діалог, цитатний план. Обладнання: портрет О. Пушкіна, виставка його книжок, ілюстрації В. Васнецова до «Пісні про віщого Олега» Тип уроку: урок позакласного читання. Вид уроку: урок-дослідження. Епіграф до уроку Пушкін — це найкраще, що є в кожній людині. Д. Лихачов Перебіг уроку I. Організаційний етап II. Ет ап підготов ки учнів до активного та свідомого засво єння нового матеріалу ;; Повідомлення теми нового матеріалу ;; Формулювання разом з учнями цілей та завдань вивчення нового матеріалу Отже, сьогодні на уроці ми повиннік:
;; Показ практичної значущості вивчення нового матеріалу, мотивація навчальної діяльності Літературна віктор ина 1. Поетом якої країни був О. Пушкіна ? 2. Хто відкрив для Пушкіна скарби усної народної творчості? 3. Які казки поета ви читали? 4. У якому навчальному закладі здобував освіту Олександр Сергійович? 5. Які твори О. Пушкіна ви знаєте? Кого з героїв вступу до поеми «Руслан і Людмила» ви пам’ятаєте? 6. Де відбувалася дія поеми? ;; Слово вчителя Пушкін… Всесвітньо відоме ім’я. Воно приходить до нас у ди- тинстві й залишається назавжди. Ще не вміючи читати, кожен з нас уже знав чарівні казки Пушкіна, декламував його дзвінкі й співучі рядки: «Край лукомор’я дуб зелений…». І ви — у полоні казки, де буває те, чого не існує в житті, де добро завжди пере- магає зло, а любов і щире серце розбивають найстрашніші чари. Ми ростемо, і змінюється наше сприйняття Пушкіна. Але завжди його твори залишаються неповторними, і ми згодні з М. В Гоголем, який так писав про поета: «Пушкін є явище над- звичайне і, можливо, єдине явище російського духу; це російська людина в її розвитку, в якому вона, можливо, з’явиться через двісті років». ;; Постановка перед учнями навчальної проблеми І сьогодні на уроці ми продовжимо знайомство з творчістю поета, подивимося, як Пушкін майстерно обробив давню легенду, перетворивши її на поетичний шедевр. Для того, щоб ми продуктивно працювали, я пропоную вам заповнити таблицю. Знаю Хочу дізнатися Дізнався(-лася) III. Ет ап засво єння нових знань ;; Слово вчителя Легенда про смерть Олега була відома О. Пушкіну ще з ди- тинства. Тому не дивно, що коли поет під час заслання на власні очі побачив місця, де розгорталися події, він не міг залишитися байдужим і створив «Пісню про віщого Олега». ;; Розповідь підготовленого учня про давньорус ького князя Олега Історичні джерела оповідають, що Олег був з роду новгородського князя Рюрика, який перед смертю передав йому князівство і опіку над своїм сином Ігорем. У 882 році Олег зібрав військові сили південних племен та варягів і рушив на південь. На дніпровому шляху він підкорив Смоленськ, Любеч, Київ. У Києві він наказав убити Аскольда і Діра як самозванців і взяв владу у свої руки. Столицею своєї держави Олег оголосив Київ. Після Києва Олег почав завойовувати інші племена. Підкорив древлян, радимичів, сіверян, а також вів боротьбу з уличами і тиверцями. Таким чином він створив нову ве- лику державу. Олег був могутнім князем, хоробрим, відважним полководцем. Він здійснив багато походів, завжди з великою здобиччю повертався до Києва. Його боялися й шанували за відвагу. Навіть цісар Греції вів з ним переговори, вна- слідок чого був укладений торговельний договір. Літописець відзначав, що Олег виборов цей договір з греками своєю перемогою над Царгородом. Він вирушив на двох тисячах човнів Чорним морем і прибув до Царгорода. Цісар злякався, що не переможе Олега, тому здався і попросив пощади й миру. Князь погодився на мир, але взяв з міста великі гроші. На знак того, що переміг греків, Олег прибив на воротах Царгорода свій щит. Після укладення миру греки водили руських послів у храми й палаци, показували найвизначніші місця. Таким чином Олег не тільки дав Київській Русі можливість торгувати з Царгородом, а й ознайомив державу з культурою Візантії. Постать Олега оповита різними легендами. ;; Словникова робота Літопис — пам’ятка історичної прози Київської Русі та козацької доби. Розповідь часто починалася словами: «В літо…» — звідси назва жанру. Перші записи історичних подій Київської Русі збереглися від X ст. Одна з літописних легенд — про смерть київського князя Олега, який жив у другій половині IX — на початку X ст., — привернула увагу О.С. Пушкіна. І поет створив «Пісню про віщого Олега». ;; Виразне читання уривка з «Повісті минулих літ» «Олег княжив у Києві і жив у мирі з усіма країнами. Настала осінь, і Олег згадав про свого коня, якого він поставив годувати і не сідав на нього. Тому що перед цим князь за- питував волхвів, кудесників: «Від чого мені судилося померти?» І один із кудесників сказав йому: «Князю! Тобі померти від того коня, якого ти любиш і на якому ти їздиш». Олегові це запало в душу, і він сказав: «Ніколи більше не сяду на цього коня і навіть не буду на нього дивитися». І звелів він годувати коня і навіть не приводити до себе. І минуло вже кілька років, як Олег не бачив його, аж до походу на греків. І, повернувшись в Київ, князь прожив ще чотири роки, на п’ятий рік згадав про свого коня, від якого волхви передбачали йому смерть. І покликав Олег свого старшого конюха і сказав йому: «Де мій кінь, котрого я велів годувати і берегти?» Конюх сказав: «Він помер». Олег посміявся і до- рікнув кудеснику, кажучи: «Кінь помер, а я живий. Неправду кажуть волхви». І звелів осідлати собі коня: «Подивлюсь на його кістки». І приїхав він на місце, де лежали голі кістки коня і його голий череп, і зліз Олег з коня і посміявся такими словами: «Чи не від цього черепа мені померти?» І наступив ногою на череп. І виповзла звідти змія і вжалила йому ногу, він від цього захворів і помер. І всі плакали за ним великим плачем, і понесли його, поховали на горі, яка називається Щекавиця. Ця могила є і до сих пір: її називають Олеговою могилою. Усього він княжив 33 роки. ;; Виразне читання «Пісні…» вчителем (Текст твору подано в електронному додатку) ;; Словникова робота Віщий — 1) здатний передбачати майбутнє; 2) мудрий, проникливий. Хозари — напівкочові племена, що в I тис. н. е. жили у степах Південно-Східної Європи. Царгород (Царград) — давньоруська назва Константинополя (сучасний Стамбул). Отроки — підлітки до 15 років. Тризна — завершальний етап похоронного обряду, поминки по небіжчикові. Бранне (сідло) — від брань — війна, битва (тобто військове). ;; Аналітичне дослідження тексту. Робота в парах 1. Порівняйте літописне джерело і твір О. Пушкіна. Яку форму мови вибрали обидва автори, у якій послідовності відбува- ється дія в обох творах? 2. Які картини змальовують автори? 3. Що є спільного і відмінного між літописною розповіддю і ба- ладою Пушкіна в описі подій? Чим відрізняється художній опис від літописного? ;; Складання цитатного плану 1. «…Князь їде полями на вірнім коні…» 2. «Із темного лісу старий чарівник виходить назустріч…» 3. «Ви, отроки-друзі, візьміть-но коня…» 4. «Олег бенкетує між друзів своїх…» 5. «І, тихо ступивши на череп німий, Князь мовив…» 6. «Схиляються гості над тілом в журбі…» ;; Бесіда 1. Яким змальовує О. Пушкін Олега в перших рядках балади? 2. Як ставиться чарівник до князя? Які епітети його характе- ризують? 3. Яку долю пророкує чарівник Олегу? Як звучить його звер- тання до князя? Прочитайте виразно передбачення віщуна, передаючи урочистість і величність його мови. 4. Що відчуває Олег, почувши пророцтво? Підтвердіть свою від- повідь словами з тексту. 5. Як ставиться князь-воїн до свого коня? Чому? 6. Чи змінюється ставлення Олега до чарівника, коли, на його думку, пророцтво не справдилося? Як ви думаєте, чому все- таки загинув Олег? 7. І князя Олега, і чарівника автор називає мудрими. Хто з них уособлює Владу, хто — Мудрість? 8. Що, на думку автора, вище і сильніше: Мудрість чи Влада? Доведіть свою думку прикладами з тексту. 9. Яка ідея балади? Сформулюйте і запишіть її. (Справжня мудрість вища від найсильнішої влади.) 10. Чи прямо висловлює автор свою думку? ;; Міні-дискусія З часів Давньої Греції існує поняття фатуму. О. Пушкін вірив у долю. Одного разу поет розповів друзям, що циганка наворожила йому велику славу і ранню смерть. Це не давало йому спокою про- тягом всього життя. Як ця віра поета знайшла своє відображення в «Пісні…»? IV. З акріплення нового матеріалу ;; Перевірка практичного завдання На початку уроку вам було запропоновано попрацювати з таблицею, щоб дослідити результативність роботи. Порівняйте всі час- тини цієї таблиці. Заслухати 3–4 учнів. ;; Рефлексія. Чи справдилися ваші очікування від роботи? V. Ет ап інформув ання учнів про дом ашнє завдання, інстру ктаж з його виконання ;; Завдання для всього класу Прочитати баладу «Король Лір і його дочки».
| |
Переглядів: 1947 | |
Всього коментарів: 0 | |