Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 7 клас (нова програма) |
Урок № 3 Тема: «Ілля Муром ець і Соловей-Розбійник». Реальність і художня вигадка в билинах Мета: навчати учнів аналізувати зміст билин, визначати їхні художні особливості; розвивати навички виразного читання, переказу, образне мислення, сприяти вихованню відповідального ставлення до виконання роботи. Очікувані результати: учні вміють правильно читати билину, переказують її зміст, визна- чають композицію билини, відповідають на питання повно та обґрунтовано. Ключові поняття: билина, композиція, заспів, зачин, основна частина, кінцівка, художній світ билин, гіперболи, епітети. Обладнання: ілюстрації різних художників до билини «Ілля Муромець і Соловей Розбійник». Тип уроку: комбінований. Вид уроку: урок-дослідження. Епіграф до уроку А хто б нам сказав про старовину, Про старовину, про бувальщину, Про того хоча б Іллю Муромця? Билина «Ілля Муромець» Перебіг уроку I. Організаційний етап II. Ет ап перевірки дом ашнього завдання ;; Бесіда 1. Що називають билиною? 2. Які цикли билин ви знаєте? Назвіть їхні особливості. 3. Які особливості читання билин? ;; Перевірка домашнього завдання Богат ирський словн ик Кольчуга — частина старовинного захисного військового спорядження у вигляді сорочки з металевих кілець. Шолом — старовинний військовий металевий чоловічий головний убір, що захищає від удару холодною зброєю. Тятива — ремінь, мотузка, струна і т. ін., що туго стягує кінці лука. Ярий лук — дзвінкий, туго натягнутий. Колчан — шкіряна або дерев’яна сумка, чохол для стріл. Щит — ручний предмет старовинного військового озброєння переважно у вигляді заокругленої чи прямокутної дошки (з дерева, металу, шкіри…) для захисту тіла воїна від ударів холодною зброєю. Палиця — важкий дрючок з потовщенням на кінці, що в давнину використовувався як зброя. Булатний — зроблений з булату — особливого виду металу. Збруя — 1) предмети для запрягання або сідлання коней та ін. тварин; упряж; 2) спорядження воїна. Стремено — пристрій, на який спирається нога вершника, у вигляді металевої дужки, що підвішується до сідла за допомогою ременя. III. Ет ап підготов ки учнів до активного та свідомого засво єння нового матеріалу ;; Повідомлення теми нового матеріалу ;; Формулювання разом з учнями цілей та завдань вивчення нового матеріалу Отже, сьогодні на уроці ми повинні:
;; Показ практичної значущості вивчення нового матеріалу, мотивація навчальної діяльності. Постановка перед учнями навчальної проблеми ;; Слово вчителя Для кожного жанру фольклору характерні певні особливості. І сьогодні на уроці на прикладі билини «Ілля Муромець і Соловей Розбійник» ми спробуємо визначити особливості цього різновиду усної народної творчості. IV. Етап перевірки знань учнів ;; Виразне читання билини «Ілля Муромець і Соловей розбійник» учнями ;; Робота з текстом. Завдання учням ;; Інтерактивна вправа «Переплутані логічні ланцюжки» На окремі аркуші виписати 5–6 подій з тексту (біографії письменника), і продемонструвати класу у свідомо порушеній послідовності. Учням пропонується відновити правильний порядок хронологічного або причинно-наслідкового ланцюжка. Така форма роботи сприяє розвитку уваги та логічного мислення. Можливе за- стосування варіанта цього прийому з ілюстраціями до твору (за ви- вченим матеріалом). Порятунок Чернігова від «мурзів-татар» — бій із Солов’єм Розбійником — виїзд Іллі до Києва — смерть Солов’я Розбійника — розмова з князем — приїзд у Київ. (Виїзд Іллі до Києва — поряту- нок Чернігова від «мурзів-татар» — бій із Солов’єм Розбійником — приїзд у Київ — розмова з князем — смерть Солов’я Розбійника.) ;; Визначення композиції твору ;; Бесіда 1. Чому Ілля Муромець вирушив у «стольний город» Київ? 2. Чи міг герой проїхати мимо Чернігова? Чому? 3. Прокоментуйте відмову богатиря стати воєводою Чернігова. 4. Згадайте історію. Чи так вже перебільшена «сила-силенная»? 5. Що уособлює собою Соловей Розбійник? Чи зустрічалися ми раніше з таким явищем? 6. Чому герой, дізнавшись про небезпеку, все ж вирішує поїхати «простою дорогою»? 7. Які слова вказують на надзвичайну силу Солов’я Розбійника? 8. Що допомогло Іллі Муромцю перемогти Розбійника? 9. Чому, на вашу думку, в билині весь час підкреслюється по- ходження Іллі Муромця?
Художній світ билин -Розмірений плавний билинний вірш; як правило, немає рими. -Гіперболи (навмисне перебільшення) при описі всього, що пов’язане з головним героєм билини: «Куди їде — туди ву- лиця, куди верне — туди провулок… Ні один мурза, ні тата- рин не міг втекти і спастися…» -Епітети, що створюють особливий билинний героїчний світ: могутній богатир, славний молодець, добрий молодець, ве- лика сила. -Порівняння: «…Не ворон чорний небо укриває, не туман налягає,стоїть сила силенная…» -Велика кількість різноманітних повторів. -Уживання слів зі зменшувально-пестливими суфіксами. ;; Робота з таблицею «Два — чотири — всі разом» Учні працюють у парі, потім перевіряють роботу в четвірці та по черзі озвучують результати роботи в класі. Художні засоб и в билинах Художні засоби Приклади V. З акріплення нового матеріалу ;; Бесіда 1. Що нового ви дізналися про такий жанр фольклору, як би- лина? 2. Як автори билин намагалися підкреслити незвичайність, ге- роїчність подій? 3. А як ви гадаєте: події, описані в билинах, відбувалися на- справді чи повністю вигадані? 4. За допомогою яких художніх засобів створюються яскраві образи героїв билин? ;; Рефлексія. «Продовж речення» Сьогодні на уроці я: -дізнався (дізналась)… -зміг (змогла) зробити… -зрозумів (зрозуміла), що… VI. Ет ап інформув ання учнів про дом ашнє завдання, інстру ктаж з його виконання
Відповісти на питання: «Чому Ілля Муромець був улюбле- ним героєм билин?», переглянути мультфільм «Ілля Муромець і Соловей Розбійник»
За бажанням — створити ілюстрації до вивченої билини.
| |
Переглядів: 2851 | |
Всього коментарів: 0 | |