Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 6 клас (нова програма) |
Урок 27. М.В. Гоголь. Гоголь і Україна. «Ніч перед Різдвом». Народні традиції і звичаї у творі. Елементи фольклоруМета: ознайомити з біографією М. В. Гоголя і повістю «Ніч перед різдвом», повідомити про історію створення твору, вчити характеризувати героїв повісті, порівнювати повісті «Ніч перед різдвом» і «різдвяну пісню в прозі»; розвивати уважність, вміння логічно мислити; виховувати любов до звичаїв і свят українського народу. Обладнання: портрет М. В. Гоголя, тексти «Вечорів на хуторі біля Диканьки», ілюстрації до повісті «Ніч перед різдвом». Хід уроку I. Мотивація навчальної діяльності — Різдво - свято миру, душевного спокою, відпочинку. Це один з найсвітліших християнських свят, яке всім християнським світом відзначається з особливим благоговінням. Не випадково багато поетів, письменники, художники звертаються знову і знову до теми різдва. Не залишився байдужим до цієї теми і видатний російський письменник, який народився на Україні, М. В. Гоголь. Одна з повістей, що входять до збірки «Вечори на хуторі біля Диканьки», так і називається: «Ніч перед різдвом». II. Вивчення нового матеріалу 1. Виступ учня-«літературознавця» Повідомлення про життя і творчість М. В. Гоголя. 2. Слово вчителя про збірку «Вечори на хуторі біля Диканьки» У вересні 1831 вийшла у світ перша, а в березні 1832 року - друга частина «Вечорів», відразу поставили Гоголя в ряд першокласних російських письменників. А. С. Пушкін дав захоплений і разом з тим проникливий відгук про «Вечорах», зазначивши їх оригінальний гумор, поетичність, демократизм: «Зараз прочитав "Вечори на хуторі біля Диканьки". Вони здивували мене. Ось справжня веселість, щира, невимушена, без манірності, без манірності. А місцями яка поезія! Яка чутливість! »До збірки увійшли 2 передмови і 8 повістей («Сорочинський ярмарок», «Вечір напередодні Івана Купала», «Майська ніч, або Утоплена», «Пропала грамота», «Ніч перед різдвом», «Страшна помста», «Іван Федорович Шпонька та його тітонька», «Зачароване місце») 3. Читання передмови до І частини збірника (вибірково) — Хто видавець повістей? (Пасічник Рудий Панько.) — Хто є автором історій, на думку пасічника? (Деякі історії розповів дяк Хома Григорович, деякі - сам Рудий Панько.) — Навіщо пасічник розповідає в передмові, як проїхати на хутір біля Диканьки? (Гоголь хоче створити відчуття реального існування хутора і самого пасічника.) 4. Робота з літературознавчими термінами Оповідач - той, від чийого імені ведеться розповідь у літературному творі. 5. Короткий переказ змісту повісті 6. Виявлення читацьких вражень учнів — Ваші враження від прочитаного. — Які епізоди сподобалися найбільше? — Хто з героїв викликав у вас симпатію? 7. Характеристика героїв повісті Зі списку слів виберіть ті, які відповідають образу Вакули та риса, Оксани і Солохи. Сміливість, хитрість, розум, підступність, боягузтво, Богобоязливий, слабкість, вірність, скромність, мстивість.
Мінливість, гордість, хитрість, себелюбство, користолюбство, гостинність.
Висновки. Вакула і рис проявляють абсолютно протилежні риси характеру. Оксана і Солоха теж не дуже схожі між собою, хоча обидві користуються успіхом у протилежної статі і обидві непостійні і легковажні. 8. Робота з текстом Фантастика і реальність у повісті 1) Зачитайте епізоди, в яких описуються фантастичні події (чорт краде місяць; рис і відьма літають по небу; Пацюк їсть вареники; Вакула відправляється в Петербург верхи на чорті). 2) Назвіть фантастичних і реальних героїв повісті.
Висновки. Поряд з реальними героями в повісті присутні і фантастичні. Деякі герої, наприклад, Пацюк, виглядають, як звичайні люди, але здатні здійснювати фантастичні дії. Двоїсту природу має і Солоха, здатна перевтілюватися в відьму. Обряди українського народу в повісті 1) Зачитайте рядки, в яких описуються обряди українського народу, пов'язані зі святкуванням Різдва. 2) Які з описаних Г оголила звичаїв збереглися до наших днів? Чи знаєте ви колядки? Прочитайте українські та російські колядки, відомі вам. Висновки. Гоголь з любов'ю описує обряди українського народу, його побут і звичаї, використовує безліч українських слів, які не переводячи їх на російську мову, щоб донести до читача всю красу, атмосферу свята на рідній письменнику Україні. III. Узагальнення і систематизація вивченого Порівняйте повісті Н. В. Г оголилася і Ч. Діккенса. Особливості «різдвяної» повісті: 1) дія відбувається напередодні Різдва; 2) термін дії події - одна ніч; 3) різдвяна ніч дарує чудо - перетворює героїв (Скрудж перетворюється в доброчесної людини; Оксана закохується в Вакулу; Чуб «прозріває» по відношенню до Солохи); 4) фантастичні герої та події; 5) щасливий фінал. IV. Підсумки уроку — З дитинства ми очікуємо дива в морозну зимову ніч різдва і воно приходить - по крайней мере, в чудових книгах Ч. Діккенса і Н. В. Гоголя. V. Домашнє завдання. | |||||||||||||||
Переглядів: 887 | |
Всього коментарів: 0 | |