Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 6 клас (нова програма) |
Урок № 24. Переродження Скруджа як наслідок осмислення свого життя Мета: простежити зміни в характері і поведінці головного героя; вдосконалювати навички роботи з текстом; розвивати образне мислення, спостережливість; виховувати бажання самовдосконалюватися. Обладнання: малюнки-ілюстрації до повісті Ч. Діккенса. Тип уроку: формування й застосування навичок та вмінь. А найкращим було те, що і Майбутнє належало йому і він міг ще змінити свою долю. І. Мотивація навчальної діяльності — Герой на ім’я Скрудж добре вам відомий з мультсеріалу Уолта Діснея «Качині історії». У цих мультфільмах Скрудж Мак Дак — скупий і розважливий дядько чарівних каченят. Ім’я діккенсовського містера Скруджа («Scrooge» в перекладі з англійської — скнара, скупий) стало загальним ще у ХІХ столітті. Образ скупого, схожого на Скруджа, є у багатьох творах світової літератури. Цікаво, чи зможе діккенсовський Скрудж подалати свою непривабливу сутність? ІІ. Актуалізація опорних знань 1. Опитування - Навіщо три Духи явилися Скруджу у Різдвяну ніч? (Вони повинні були вплинути на героя, примусити його замислитися над своїм грішним життям, отямитися, розпочати своє життя вже іншою людиною, чия душа відродилася й прагнула творити добро.) - Що показали духи герою під час подорожі? (Самотнє дитинство, важку юність, безрадісну безлюбовну зрілість) - Що, на вашу думку, найбільше вразило Скруджа під час подорожі? (Спогади про дитинство, смерть Тайпі Тіма, смерть Ебінізера Скруджа) -Які почуття переживав герой, мандруючи в часі і просторі? (Страх, жаль, муки совісті, бажання змінитися) 2. Перевірка домашнього завдання (Демонстрація учнівських малюнків-ілюстрацій.) ІІІ. Узагальнення й систематизація знань Спостереження за змінами у житті героя 1) Яким Скрудж був? - Зачитайте опис портрета Скруджа. (Від слів «Душевний холод заморозив старечі риси…» до слів «…що заморожує».) — Цікаве зіставлення: Скрудж може бути схожий на «водопровідний кран на вулиці», з якого ще «сочилася вода, і він, позабутий усіма, потроху обростав льодом у сумній самотності, поки не перетворився на понуру слизьку брилу». Висновки: зі Скруджа крапля за краплею витікає живе життя і людське тепло, перетворюючи старого скнару на льодяну брилу. - Як Діккенс порівнює свого героя з негодою? Що страшніше: «льодяне серце» чи найлютіший мороз? (Від слів «Найшаленіший вітер…» до слів «…Скруджу щедрість була невідома».) Висновки. Зовні і зсередини вкритий памороззю Скрудж нагадує живий труп, привид. Не дивно, що саме такому герою явився виходець з потойбічного світу, колишній компаньйон Скруджа Джейкоб Марлі. 2) Які зміни відбуваються зі Скруджем? Діккенс вважає, що перетворення Скруджа можливе, адже, за Новим Заповітом, найбільший грішник має шанс врятуватися. І це спасіння відбувається. «Твої губи тремтять,— сказав Дух.— А що це котиться у тебе по щоці?» Перший лід брили розтоплює перша сльозинка, яка з’являється на очах героя. Душевний холод потроху відступає: «з жаром вигукнув Скрудж», «серце так і забилося у нього в грудях». Проте Скрудж, почувши, як діти вітають одне одного зі святом, спочатку радіє, а потім знову згадує: «Яка мені від цього користь?» Та після першої сльози Скрудж схлипнув, потім заплакав, пізнавши у маленькому хлопчику, якого покинули одного на Різдво, самого себе. І ось нарешті «все знаходило відгук у зм’яклому серці Скруджа і давало вихід сльозам». Остаточне потрясіння Скруджа відбувається, коли мовчкуватий, закутаний в усе чорне Дух Майбутнього Різдва приводить наляканого героя на кладовище, до занедбаної могили, на якій написане ім’я Ебінізера Скруджа. «Скрудж затремтів весь з голови до п’ят» — кульмінаційний психологічний стан героя. Він падає навколішки, гаряче й пристрасно молить Духа змінити його долю. 3) Яким Скрудж став? - Особливістю різдвяного сюжету є те, що «плач» Різдва змінюється «сміхом», страх же поступається місцем «великій радості». Знайдіть цитати, що змальовують велику радість головного героя. - Якими словами називає Скрудж хлопця на вулиці? («Милий хлопчик», «розумна дитина», «дивна дитина», «говорити з таким саме задоволення») Про що це свідчить? (Про радісний настрій героя, добре ставлення до оточуючих) - Які вчинки переконують читача у переродженні героя? (Відіслав різдвяну індичку Кретчитам, просив прийняти благодійний внесок, прийшов помиритися з племінником, допоміг Тайпі Тіму, збільшив платню Бобу Кретчиту.) IV. Підбиття підсумків уроку Слово вчителя — Ч. Діккенс у своїх «різдвяних» творах реалізує сюжети про духовне оточення, спасіння, переродження людини, що втратила подобу Божу. Це цілком відповідає святу Різдва, яке завжди пов’язувалося з чудом, спасінням, даром. Письменник щиро вірить у можливість перетворення «мертвої» душі на живу, вважає, що «кожна християнська душа, роблячи добро навіть у найскромнішій царині, вважатиме своє земне життя занадто швидкоплинним для безмежних можливостей добра». V. Домашнє завдання Підготувати цитати фантастичних епізодів у творі «Різдвяна пісня в прозі». | |
Переглядів: 478 | |
Всього коментарів: 0 | |