Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 5 клас (нова програма)

Е. ПОРТЕР «ПОЛЛІАНА». ІДЕЯ РАДОСТІ ЖИТТЯ Й ВІДКРИТТЯ СВІТУ.

Е. ПОРТЕР «ПОЛЛІАНА». ІДЕЯ РАДОСТІ ЖИТТЯ Й

ВІДКРИТТЯ СВІТУ.

 

Тема.

Ідея радості життя й відкриття світу у повісті Елеанор Портер «Полліанна»

Мета:

  • продовжити знайомство зі світовим бестселером Е. Портер «Полліанна»;
  • удосконалювати навички аналізу художнього образу, розвивати усне мовлення;
  • виховувати оптимістичне ставлення до життя.

Навчальні цілі:

  • розповідати про світове визнання твору «Полліанна»;
  • характеризувати героїв твору, давати оцінку їхнім вчинкам; складати правила гри в радість;
  • висловлювати позитивне ставлення до життя.

Обладнання:

додаток (12 слайдів), ілюстрації до книги «Полліанна», роздатковий матеріал, малюнки учнів до твору.

Тип уроку:

комбінований.

Хід уроку

Кожен день не може бути хорошим,

але є щось хороше в кожному дні.

Е. Портер

І. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя. Повість Елеанор Портер «Полліанна» світовий бестселер (best seller – «краще всіх продається»). Чи згодні ви з тим, що кожний, хто прочитає повість про 11–річну дівчинку, стане милосерднішим, толерантнішим, добрішим? Сьогодні ми спробуємо переконатися в цьому.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку

1. Робота з епіграфом (Слайд 3)

– Як ви розумієте слова письменниці?

– Що потрібно для того, щоб навчитися радіти?

ІІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

Слово вчителя. Секрет популярності твору криється у привабливості образу головної героїні – Полліанни – радісної, сонячної, щирої дівчинки.

1. Прийом «Асоціативний кущ»

– Які асоціації у вас виникають зі словом «Полліанна»?

(Радість, посмішка, сонце, оптимізм, позитив, простота, життєлюбність, винахідливість, терпіння, доброзичливість, любов, дружба, чуйність, доброта, дбайливість, відкритість, душевність, милосердя).

2. Бесіда

– Які важливі суспільні, моральні та сімейні проблеми піднімаються у творі? (важке становище сиріт у тогочасному суспільстві; ставлення до бідних, знедолених; пошуки щастя і кохання; милосердя, допомога ближнім; зміцнення родинних стосунків; проблеми виховання).

3. Робота з таблицею (Слайд 4)

– Як риси характеру проявляються у дівчинки в певні ситуації життя? Як це її характеризує? (на слайді вказані життєві ситуації, учні визначають риси характеру героїні) (Додаток 1)

Слово вчителя. Е. Портер зображує життя, сповнене випробувань та хвилювань. Проте Полліанна показує приклад, як можна пережити всі негаразди долі. Е. Портер вважала: «Люди думають, що Полліанна постійно радісно щебече й радіє абсолютно з усього. Однак я ніколи не поділяла думки про те, що ми мусимо заперечувати існування труднощів, страждань і зла. Я переконана в тому, що ліпше зустрічати невідоме бадьоро й радісно».

Містер Пендлтон називає Полліанну «любителькою веселок», «райдужною дівчинкою». Полліанна, бажаючи відвернути його думки про хворобу, за допомогою знятих з підсвічників шматочків кришталю, перетворює його сумну кімнату на подобу казкового палацу, сяючого всіма кольорами веселки.

Веселка – це добрий та радісний знак. У Біблії після всесвітнього потопу веселка стає знаменням вічного заповіту між Богом і землею. Люди сприймають веселку як природне диво, як перемогу над грозою; вона вселяє радість і надію в тих, хто її бачить. Такою «веселкою» для людей є і Полліанна.

4. Прийом «Мозковий штурм». Веселкова палітра характеру Полліанни (Додаток 2) (Слайд 6)

Методичний коментар: учні по кольоропису веселки визначають риси характеру Полліанни.

 

– Якого кольору веселки не вистачає особисто вам?

– Поясніть слова містера Пендлтона: «...Мені здається, що найкраща з усіх призм – це ти сама, Полліанно». (Дівчинка випромінює світло добра, впливає на життя інших, полегшуючи їхні страждання, розраджуючи, підтримуючи силу духу та віру на краще).


5. Складання правил гри в радість (Додаток 3) (Слайд 7)

6. Бесіда

– Що про цю гру думають герої твору?

(Тітка Поллі: радіти не обов’язково, треба займатися корисною справою.

Містер Пендлтон: навчити людей радіти не можна.

Полліанна: треба вміти радіти, приводи для цього є).

– А як ви думаєте? Що потрібно для того, щоб вміти радіти?

(Вірити в людей, бачити в них щось хороше;старатися не винити оточуючих у своїх негараздах; пам’ятати, що в житті бувають не лише неприємності.)

– Як думки дівчинки вам особливо сподобалися? (Додаток 4)

ІV. Перевірка домашнього завдання

Учні зачитують міні-твір «Я вчуся грати в радість».

V. Узагальнення вивченого матеріалу

1. Складання сенкана

Полліанна

Добра, щира

Живе, радіє, допомагає

Вчить людей грати в радість

Оптимізм

Слово вчителя. Світове визнання (Слайди 8-11). Після виходу повісті «Полліанна» письменницю стали називати творцем найоптимістичнішого літературного персонажа. По всій Америці створювалися «Клуби Полліанни» (уявіть, навіть у в’язницях!), члени клубів влаштовували змагання, хто краще вміє «грати в радість». Кількість членів «Клубу Полліанни» у Нью-Йорку на 1 травня 1920 року складала один мільйон людей, а по всьому світу досягла чотирьох мільйонів осіб! Ім’ям Полліанна називали новонароджених немовлят і навіть комерційні фірми. Сучасні художники створили комп’ютерну гру, придумали ляльку на ім’я «Полліанна». Проте найвище визнання читачів – це пам’ятник літературному героєві. Дівчинка в сукні, що розвівається, і з широко розкритими, як крила, руками – такий вигляд має пам’ятник, що був відкритий у дворі публічної бібліотеки м. Літлетона (США) у вересні 2002 року. Шанувальники творчості Е. Портер збираються тут щороку 9 червня в День Полліанни, і проводять літературні свята.

 

VІ. Підбиття підсумків уроку

  1. Виготовлення «Намиста Полліанни»

Методичний коментар: прикріпити свій «кристалик» (можна зробити з кольорового паперу) на стрічку, пригадавши радісну подію останнього дня).

Слово вчителя. Виявляється, що життя дарує нам добрі і радісні події. Треба лише вчитися помічати і цінувати їх. Добро, радість, щастя поряд із нами. Пам’ятайте про це та зберігайте оптимізм в будь – яких життєвих ситуаціях. Нехай гра в радість станем вашим вибором у житті.

  1. Рефлексія

Дерево творчості. Прикріпіть на малюнок дерева листя, квіти чи плоди.

Плоди – урок пройшов корисно, плідно. Квітка – досить непогано.

Зелений листочок – щось було, звичайно, а взагалі – незрозуміло.

Жовтий листочок – урок не сподобався.

VІ. Домашнє завдання

Для всіх. Дочитати повість (ХХІІІ-ХХХІІ розділи).

1 група. Підготувати завдання для вікторини за твором «Полліанна».

2 група. Порівняти літературних героїв Тома Сойєра і Полліанну, визначити схожість (усно).

Індивідуальні. Підготувати ілюстрації до твору.

 

Додаток 1

Риси характеру Полліанни, що проявляються в життєвій ситуації

Ситуації

Риси вдачі

Скрутне матеріальне становище, втрата батьків

оптимізм, очікування щастя

Дружба з Ненсі

вміння знаходити друзів, дружити

Відвідини тяжко хворої місіс Сноу

милосердя

Допомога Джону Пендлтону в лісі

доброта, чуйність

Турбота про Джиммі

співчуття, відповідальність за інших

Взаємовідносини з тіткою

щирість, любов

 

Додаток 2

Веселкова палітра характеру Полліанни

червоний

енергійність, активність, рішучість; колір життя

оранжевий

віра в радість, життєрадісність; колір тепла і радості

жовтий

людяність в доброта; колір сонця і тепла

зелений

сподівання на краще; колір надії

блакитний

душевність, щирість; колір символізує душу

синій

впевненість і оптимізм; колір впевненості та спокою

фіолетовий

багата фантазія та уява; колір натхнення

 

 

Додаток 3

Правила гри в радість

Грати в гру може кожна людина.

Будь вдячний за все, що дає життя.

Щиро радій життю.

У будь-якій ситуації знаходь щось таке, з чого можна було б порадіти.

Перетвори кожен день на маленьке свято.

Подаруй собі і людям щастя.

 

Додаток 4

Висловлювання Полліанни

«Яка різниця, тепло на вулиці або холодно, коли в твоїй кімнаті цілий день живе маленька веселка?»

«Собаки та коти чомусь розбираються в людях краще за самих людей».

«Люди потребують заохочення більше, ніж осудження… Похвально зміцнювати їх дух і згубно підкреслювати негативні якості».

«Житло стає Будинком тільки завдяки жінці або присутності дитини».

«Вона ж зовсім не схожа на інших, а коли люди не схожі, це так цікаво!»

«Якщо не можеш радіти, радій, як можеш!»

Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури 5 клас (нова програма) | Додав: uthitel (19.01.2018) | Автор: Зіменкова Н.М E
Переглядів: 2140 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: