Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із всесвітньої історії 6 клас (нова програма)

Урок № 44 Утворення демократії в Афінах

Урок № 44

Утворення демократії в Афінах

Мета уроку: ознайомити учнів із реформами Перікла, поглибити й систематизувати знання про демократію; розкрити основні напрямки діяльності Перікла, характеризувати його реформи; сприяти формуванню вміння порівнювати устрій Спарти та Афін, їхній побут, порівнювати діяльність Солона та Перікла, з’ясовувати значення розвитку демократії, а також дотримання прав та обов’язків громадян; розвивати вміння аналізувати історичні документи, висловлювати власну думку.

Обладнання: підручник, атлас, контурні карти, роздавальний матеріал.

Основні терміни і поняття: права та обов’язки, демократія, майновий ценз, літургія.

Тип уроку: комбінований.

Дати: золота доба (479—431 рр. до н. е.), правління Перікла (444—429 рр. до н. е.), Пелопоннеська війна між Спартою та Афінами (431—404 рр. до н. е.).

Очікувані результати: учні зможуть: називати хронологічні межі та дати Пелопоннеської війни, перебування Перікла на чолі Афінської держави; застосовувати та пояснювати на прикладах поняття: «демократія», «права і обов’язки громадянина», «політика»; описувати становище афінського громадянина; порівнювати устрій, спосіб життя і виховання в Спарті й Афінах, діяльність Солона та Перікла; характеризувати діяльність Перікла, з’ясовувати її значення; висловлювати свою думку щодо важливості афінської демократії, дотримання прав та обов’язків громадян.

  • Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь

Тестові завдання

  1. Установіть відповідність між визначеннями і поняттями.

1 родова знать

2 невільники, що піддаються експлуатації

3 вільне, трудове, незнатне населення держави

А демос

Б аристократи

В гопліти

Г раби

  1. Установіть хронологічну послідовність подій.

А Троянська війна

Б Марафонська битва

В завоювання дорійцями Балканського півострова

Г початок греко-перських війн

  1. У якій битві прославився Леонід?

А Саламінська битва

Б Марафонська битва

В Битва при Фермопілах

Г Битва при Платеях

  1. Установіть відповідність між назвами та поняттями.

1 Персія

2 Афіни

3 Спарта

А демократія

Б деспотія

В олігархія

Г держава

Завдання

Охарактеризуйте політичні, економічні та соціальні реформи Солона.

ІІІ. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

План вивчення нового матеріалу

  1. Афіни за часів Перікла.
  2. Управління Афінською державою за часів Перікла.
  3. Права та обов’язки громадян Афінського поліса.
  4. Негромадянське населення Афінського поліса.
  5. Афіни за часів Перікла

Слово вчителя

У середині V ст. до н. е. Афіни переживали період розквіту, який ще називають «золотою добою» (479—431 рр. до н. е.). Більша частина цього періоду припадає на час правління Перікла (444—429 рр. до н. е.).

Він належав до знатного і багатого афінського роду, але був скромним та заощадливим. Служив демосу, відмовившись від бенкетів та розваг. Про нього казали, що він знав лише одну дорогу, яка вела на агору і до будинку, де засідала Рада п’ятисот. Користувався великою довірою народу: його 15 років поспіль обирали першим стратегом і доручали управління найважливішими державними справами.

Чимало Перікл докладав зусиль для розвитку культури, мистецтва і науки Афінського поліса. Сюди з’їжджалися художники, поети, вчені з усієї Греції. В Афінах він мріяв зробити «школу для всієї Елади». Було споруджено чимало будівель, у тому числі Парфенон на честь богині Афіни, відбудовано порт Пірей тощо.

Запитання і завдання

  1. Яке значення мала розбудова Афін?
  2. Що мав на меті Перікл?
  3. Використовуючи текст та ілюстрації підручника, порівняйте забудову Афін до часів Солона та за часів Перікла. Що змінилося?
  4. Управління Афінською державою за часів Перікла

Слово вчителя

Перікл увійшов у історію передусім як діяч, що сприяв розширенню демократії. Для того, щоб розуміти, що саме було здійснено для поглиблення демократії, розглянемо реформи Перікла.

(Подальша розповідь учителя ґрунтується на матеріалі таблиці. Учні в цей час складають таблицю в зошиті.)

Реформи Солона та Перікла

Реформи

Зміст реформ Солона

Зміст реформ Перікла

Значення реформ Перікла

У сфері управління (політичні)

Рада 400 — буле (готувала питання для обговорення на Народних зборах)

Рада 500 (обиралася жеребкуванням громадян старше за 30 років)

Управляла справами між Народними зборами: збір податків, виділення коштів на державні потреби, відносини з іншими державами, підготовка проектів законів, нагляд за виконанням прийнятих рішень

Подальша ліквідація устоїв аристократії.

Розширення прав демосу в управлінні.

Подальший розвиток демократії.

Перетворення Народних зборів на вищий державний орган.

Відсутність рівності внаслідок існування майнового та статевого цензу

 

Регулярні Народні збори за участю громадян 20-річного віку.

Розв’язували питання щодо управління, виборів посадових осіб, виборів Ради 400

 

Регулярні Народні збори (еклесія) 3—4 рази на місяць. Розв’язували питання:

оголошення війни та миру;

заслуховування посланців від інших народів;

укладення угод та союзів;

дарування та скасування громадянських прав;

обрання військових та фінансових посадових осіб.

Введення плати за державну службу; розподіл посад шляхом жеребкування.

Скасуванння майнового цензу, введення прав для дітей, чиї батьки народилися в Афінах

Введення суду присяжних (6000 громадян)

Обрання суддів шляхом жеребкування

Ареопаг розглядав тяжкі злочини та контролював роботу чиновників

Судді в суд присяжних обиралися жеребкуванням. Комісія створювалася вранці перед засіданням. Запроваджено платню суддям

Виконавча влада:

діяльність колегій;

найважливіша — колегія 10 стратегів (обиралася на Народних зборах, як правило, багаті та знатні особи). Завідувала армією, слідкувала за будівництвом укріплень тощо.

Суд над стратегами здійснювали Народні збори;

колегія обиралася лише на 1 рік

У сфері господарювання (економічні)

Право на заповідання майна;

право селян на продаж вина та олії за кордон;

заборона вивезення аристократами зерна за кордон;

продаж його громадянам за невисокою ціною

Перенесення казни Делоського союзу до Афін, використання коштів казни на культурні потреби афінян.

Перетворення Афін на торговельний центр, створення флоту

Створення умов для розквіту Афін

У суспільній сфері (соціальні)

Заборона рабства.

Повернення боржникам земельних ділянок.

Громадяни, продані в рабство, були викуплені державою.

Поділ населення на класи за чотирма розрядами:

1) пятисотмірники: найбагатші селяни (командуючі військом; вищі посадовці);

2) вершники: заможні (служили в кінноті; обиралися на посади);

3) зевгіти: громадяни середнього достатку (гопліти; служили в піхоті; обиралися на деякі державні посади);

4) фети: бідняки (селяни та робітники; служили легкоозброєними воїнами; брали участь у Народних зборах)

 

Призначення пенсій для інвалідів.

Утримування державою синів загиблих воїнів.

Виплата бідним невеликої суми для придбання театральних квитків (видовищні гроші)

Соціальний захист населення державою

 

Робота з термінами і поняттями

Майновий ценз — обмеження в правах громадян або ж людей взагалі, майно чи доходи яких менші від певного розміру.

Запитання

  1. Хто має право голосу в Україні?
  2. Чи існує залежність між правом голосу та майновим станом?
  3. Як ви розумієте поняття майнового цензу?
  4. Які реформи поглибив Перікл за часів свого правління?
  5. На що вони були спрямовані?
  6. У чому різниця між правліннями Солона та Перікла?
  7. Який орган у Афінах був найвищим? Чому?

Робота зі схемою

Учні разом з учителем підбивають підсумки, заповнюючи схему.

Зразок схеми

Влада в Афінах

Завдання

Виберіть поняття, що характеризують демократію: жеребкування, остракізм, еклесія, герусія, царі, обмежений термін перебування при владі, призначення державних осіб, обрання державних осіб, суд присяжних, передання влади у спадок.

Робота з таблицею

Учитель пропонує порівняти державний устрій у Афінах та Спарті під час колективного заповнення таблиці.

Державний устрій у Афінах та Спарті

Критерії для порівняння

Афіни

Спарта

Область

Аттика

Лаконіка

Законодавець-реформатор

Солон, Клісфен, Перікл

Лікург

Основні прошарки населення

Громадяни, метеки, раби

Спартіати, періеки, ілоти

Форма правління

Демократія

Олігархія

Вищий орган влади

Еклесія — Народні збори

Герусія — рада старійшин у Спарті (2 царі та 28 архонтів)

Спосіб призначення та термін перебування при владі

Вибори на певний термін

Рада старійшин (обиралися пожиттєво)

Виконавча влада

Колегії

Герусія

Контроль за вибраними державними органами

Народні збори

П’ять ефорів, що обиралися і давали клятву на вірність царю

Судовий орган

Суд присяжних

Герусія

  1. Права та обов’язки громадян Афінського поліса

Робота з підручником

Опрацюйте відповідний матеріал підручника і заповніть схему. Випишіть права й обов’язки громадян.

Зразок заповненої схеми

Права громадян

  • Право на землю.
  • Право на участь в управлінні державою.
  • Право на свободу слова.
  • Право на контроль за суспільним та приватним життям.
  • Право на особисту недоторканість.
  • Право на участь у суспільному житті.

Обов’язки громадян

  • Захист поліса.
  • Збереження майна поліса.
  • Праця на власній земельній ділянці.
  • Дотримання законів.
  • П’ятисотмірники здійснювали літургію (коштовний подарунок для держави: спорудження храму, театру, іншої громадської установи, бойовий корабель тощо).
  • Підтримка традицій поліса (поважати батьківських богів, брати участь у релігійних та державних святах).

Робота з історичним джерелом

Прочитайте текст історичного джерела і дайте відповіді на запитання.

Присяга громадянина Афін

Я не зганьблю священної зброї і не покину товариша, з яким ітиму в строю, а захищатиму і храми, і святині — сам і разом із натовпом. Вітчизну залишу після себе не зменшеною, а більшою і кращою, ніж сам її успадкував. І я підкорятимусь владі, яка постійно існує, і дотримуватимусь установлених законів, а також тих нових, які запровадить у згоді народ. І якщо хтось скасовуватиме закони чи не підкорятиметься їм, я не допущу цього, а захищатиму їх і сам, і разом з усіма. І я шануватиму батьківські святині.

  1. Яке значення має складання громадянином присяги? У чому її цінність?

(Виховання почуття патріотизму та відданості Вітчизні; збереження батьківської спадщини, продовження батьківських традицій; формування законослухняного громадянина; підтримання правопорядку.)

  1. Яке значення має дотримання прав та обов’язків громадянами?
  2. Негромадянське населення Афінського поліса

Запитання

  1. Чи все населення Афін мало громадянські права?
  2. Хто був безправним? Чому?

Слово вчителя

Безправними залишалися жінки, метеки та раби. Жінкам заборонялося бути присутніми на Народних зборах. Метеки не мали права брати участь у державних справах та бути обраними. Крім того, вони не могли мати земельні наділи та бути власниками будинків. Впродовж декількох поколінь вони не могли отримати громадянства. Але метеки сплачували податки, зобов’язані були служити у війську. Ухилення від таких обов’язків загрожувало їм рабством. Раби були найнижчим класом, але не всі перебували в однакових умовах. Державні раби могли бути поліцейськими, охоронцями, писарями, секретарями. Вони отримували поденну плату, жили зі своєю сім’єю, користувалися в деякій мірі свободою. Раби, що належали вільним людям, були власністю, живим знаряддям праці.

Запитання і завдання

  1. Чи було суспільство Афін справедливим? Чому?
  2. Поміркуйте, чи було афінське суспільство на той час прогресивним. Чому?

Слово вчителя

«Золота доба» тривала недовго. У 431—404 рр. до н. е. розпочалася війна між Спартою та Афінами за лідерство у Греції. Переможницею в ній стала Спарта. Афінам було заборонено мати флот, а демократичний устрій змінився тиранією.

Запитання

  1. Чому демократія змінюється тиранією?
  2. Які елементи афінської демократії становили загрозу для її існування?

(Остракізм породжував суперечки між політичними угрупованнями, ворожнеча між демосом та аристократією послаблювала державу.)

Робота з контурною картою

На контурній карті позначте Спарту й Афіни.

  1. . Закріплення і систематизація вивченого матеріалу

Тестові завдання

  1. Розташуйте імена діячів у хронологічній послідовності їхніх реформ.

А Перікл

Б Солон

В Клісфен

  1. Установіть відповідність між визначеннями і поняттями.

1 подарунок заможних громадян державі

2 міра належної поведінки людини

3 міра можливої поведінки людини

А права

Б обов’язки

В літургія

Г остракізм

Робота з таблицею

Заповніть таблицю, указавши у відповідному стовпчику порядковий номер заходів реформ.

1) Заснування Парфенону; 2) введення буле; 3) запровадження колегій; 4) будівництво флоту; 5) введення спадкового права; 6) призначення пенсій для інвалідів; 7) заснування суду присяжних.

Зразок заповненої таблиці

Солон

Перікл

2, 5, 7

1, 3, 4, 6

Запитання і завдання

  1. Поясніть, чому розгорілася війна між Спартою та Афінами.
  2. Скільки років минуло від обрання Перікла на посаду першого стратега?
  3. З’ясуйте значення розвитку демократії в Афінах.

V. Домашнє завдання

  1. Опрацюйте відповідний матеріал підручника.
  2. Порівняйте спосіб життя та виховання в Афінах і Спарті та заповніть таблицю за наведеними критеріями.

Спосіб життя та виховання в Афінах і Спарті

Критерії для порівняння

Афіни

Спарта

Основне заняття

 

 

Участь у громадському житті

 

 

Привілейоване населення

 

 

Безправне населення, ставлення до нього

 

 

Традиції виховання

 

 

Становище та роль жінки в суспільстві

 

 

 

Категорія: Конспекти уроків із всесвітньої історії 6 клас (нова програма) | Додав: uthitel (08.03.2018)
Переглядів: 1107 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: