Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із всесвітньої історії 6 клас (нова програма) |
Урок № 44 Утворення демократії в Афінах Мета уроку: ознайомити учнів із реформами Перікла, поглибити й систематизувати знання про демократію; розкрити основні напрямки діяльності Перікла, характеризувати його реформи; сприяти формуванню вміння порівнювати устрій Спарти та Афін, їхній побут, порівнювати діяльність Солона та Перікла, з’ясовувати значення розвитку демократії, а також дотримання прав та обов’язків громадян; розвивати вміння аналізувати історичні документи, висловлювати власну думку. Обладнання: підручник, атлас, контурні карти, роздавальний матеріал. Основні терміни і поняття: права та обов’язки, демократія, майновий ценз, літургія. Тип уроку: комбінований. Дати: золота доба (479—431 рр. до н. е.), правління Перікла (444—429 рр. до н. е.), Пелопоннеська війна між Спартою та Афінами (431—404 рр. до н. е.). Очікувані результати: учні зможуть: називати хронологічні межі та дати Пелопоннеської війни, перебування Перікла на чолі Афінської держави; застосовувати та пояснювати на прикладах поняття: «демократія», «права і обов’язки громадянина», «політика»; описувати становище афінського громадянина; порівнювати устрій, спосіб життя і виховання в Спарті й Афінах, діяльність Солона та Перікла; характеризувати діяльність Перікла, з’ясовувати її значення; висловлювати свою думку щодо важливості афінської демократії, дотримання прав та обов’язків громадян.
ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь Тестові завдання
А Троянська війна Б Марафонська битва В завоювання дорійцями Балканського півострова Г початок греко-перських війн
А Саламінська битва Б Марафонська битва В Битва при Фермопілах Г Битва при Платеях
Завдання Охарактеризуйте політичні, економічні та соціальні реформи Солона. ІІІ. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу План вивчення нового матеріалу
Слово вчителя У середині V ст. до н. е. Афіни переживали період розквіту, який ще називають «золотою добою» (479—431 рр. до н. е.). Більша частина цього періоду припадає на час правління Перікла (444—429 рр. до н. е.). Він належав до знатного і багатого афінського роду, але був скромним та заощадливим. Служив демосу, відмовившись від бенкетів та розваг. Про нього казали, що він знав лише одну дорогу, яка вела на агору і до будинку, де засідала Рада п’ятисот. Користувався великою довірою народу: його 15 років поспіль обирали першим стратегом і доручали управління найважливішими державними справами. Чимало Перікл докладав зусиль для розвитку культури, мистецтва і науки Афінського поліса. Сюди з’їжджалися художники, поети, вчені з усієї Греції. В Афінах він мріяв зробити «школу для всієї Елади». Було споруджено чимало будівель, у тому числі Парфенон на честь богині Афіни, відбудовано порт Пірей тощо. Запитання і завдання
Слово вчителя Перікл увійшов у історію передусім як діяч, що сприяв розширенню демократії. Для того, щоб розуміти, що саме було здійснено для поглиблення демократії, розглянемо реформи Перікла. (Подальша розповідь учителя ґрунтується на матеріалі таблиці. Учні в цей час складають таблицю в зошиті.) Реформи Солона та Перікла
Робота з термінами і поняттями Майновий ценз — обмеження в правах громадян або ж людей взагалі, майно чи доходи яких менші від певного розміру. Запитання
Робота зі схемою Учні разом з учителем підбивають підсумки, заповнюючи схему. Зразок схеми Влада в Афінах Завдання Виберіть поняття, що характеризують демократію: жеребкування, остракізм, еклесія, герусія, царі, обмежений термін перебування при владі, призначення державних осіб, обрання державних осіб, суд присяжних, передання влади у спадок. Робота з таблицею Учитель пропонує порівняти державний устрій у Афінах та Спарті під час колективного заповнення таблиці. Державний устрій у Афінах та Спарті
Робота з підручником Опрацюйте відповідний матеріал підручника і заповніть схему. Випишіть права й обов’язки громадян. Зразок заповненої схеми Права громадян
Обов’язки громадян
Робота з історичним джерелом Прочитайте текст історичного джерела і дайте відповіді на запитання. Присяга громадянина Афін Я не зганьблю священної зброї і не покину товариша, з яким ітиму в строю, а захищатиму і храми, і святині — сам і разом із натовпом. Вітчизну залишу після себе не зменшеною, а більшою і кращою, ніж сам її успадкував. І я підкорятимусь владі, яка постійно існує, і дотримуватимусь установлених законів, а також тих нових, які запровадить у згоді народ. І якщо хтось скасовуватиме закони чи не підкорятиметься їм, я не допущу цього, а захищатиму їх і сам, і разом з усіма. І я шануватиму батьківські святині.
(Виховання почуття патріотизму та відданості Вітчизні; збереження батьківської спадщини, продовження батьківських традицій; формування законослухняного громадянина; підтримання правопорядку.)
Запитання
Слово вчителя Безправними залишалися жінки, метеки та раби. Жінкам заборонялося бути присутніми на Народних зборах. Метеки не мали права брати участь у державних справах та бути обраними. Крім того, вони не могли мати земельні наділи та бути власниками будинків. Впродовж декількох поколінь вони не могли отримати громадянства. Але метеки сплачували податки, зобов’язані були служити у війську. Ухилення від таких обов’язків загрожувало їм рабством. Раби були найнижчим класом, але не всі перебували в однакових умовах. Державні раби могли бути поліцейськими, охоронцями, писарями, секретарями. Вони отримували поденну плату, жили зі своєю сім’єю, користувалися в деякій мірі свободою. Раби, що належали вільним людям, були власністю, живим знаряддям праці. Запитання і завдання
Слово вчителя «Золота доба» тривала недовго. У 431—404 рр. до н. е. розпочалася війна між Спартою та Афінами за лідерство у Греції. Переможницею в ній стала Спарта. Афінам було заборонено мати флот, а демократичний устрій змінився тиранією. Запитання
(Остракізм породжував суперечки між політичними угрупованнями, ворожнеча між демосом та аристократією послаблювала державу.) Робота з контурною картою На контурній карті позначте Спарту й Афіни.
Тестові завдання
А Перікл Б Солон В Клісфен
Робота з таблицею Заповніть таблицю, указавши у відповідному стовпчику порядковий номер заходів реформ. 1) Заснування Парфенону; 2) введення буле; 3) запровадження колегій; 4) будівництво флоту; 5) введення спадкового права; 6) призначення пенсій для інвалідів; 7) заснування суду присяжних. Зразок заповненої таблиці
Запитання і завдання
V. Домашнє завдання
Спосіб життя та виховання в Афінах і Спарті
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 1107 | |
Всього коментарів: 0 | |