Урок № 3
Практичне заняття «Відлік часу в історії стародавнього світу»
Мета уроку: сформувати в учнів уявлення про безперервність історичного часу і його членування на окремі періоди; ознайомити учнів з іншими системами літочислення та лічбою часу до Різдва Христового; сформувати вміння обчислювати часові відрізки з переходом через еру.
Обладнання: підручник, атлас, роздавальний матеріал.
Основні терміни і поняття: зворотний час в історії, лінія часу, наша ера.
Тип уроку: формування вмінь і навичок.
Очікувані результати: учні зможуть: називати системи літочислення; здійснювати відлік років в історії; застосовувати та пояснювати на прикладах поняття «зворотний час в історії»; обчислювати часові відрізки з переходом через еру.
- Організаційний момент
- Актуалізація знань і вмінь учнів
Прийом «Евристична бесіда»
- Яка роль часу в історії?
- Чому важливо знати послідовність подій в історії?
III. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
Завдання
- Поміркуйте, чому історію називають «наукою про людей у просторі й часі».
- Поясніть, як заняття людей, їхні житла, одяг, харчування, традиції і звичаї пов’язані з тим, у якій місцевості, в якому просторі вони жили.
- Пригадайте, які одиниці вимірювання часу вам відомі.
- Розгляньте лінію часу і розкажіть, як рахують роки в межах століття і тисячоліття.
(Учні креслять на дошці лінію часу та разом з учителем указують на ній позначку «0» та 2014 р.)
- Позначте на лінії часу такі події:
1) 1792 р. до н. е. — початок правління Хаммурапі;
2) 3000 р. до н. е. — виникнення єдиної Єгипетської держави;
3) 753 р. до н. е. — легендарна дата заснування міста Рим;
4) 490 р. до н. е. — Марафонська битва в Греції;
5) 476 р. н. е. — падіння Західної Римської імперії;
6) 988 р. н. е. — хрещення Русі;
7) 1648 р. н. е. — початок Національно-визвольної війни;
8) 1941 р. н. е. — початок Великої Вітчизняної війни;
9) 1991 р. н. е. — проголошення незалежності України.
- Учитель пояснює співвідношення років зі століттям та тисячоліттям (див. табл.) на перших трьох прикладах. Далі вчитель називає дати, а учні — відповідне століття та тисячоліття.
Співвідношення років зі століттям та тисячоліттям
Роки
|
Століття
|
Тисячоліття
|
2100—2001 рр. до н. е.
|
ХХІ ст. до н. е.
|
ІІІ тис. до н. е.
|
2000—1901 рр. до н. е.
|
ХХ ст. до н. е.
|
ІІ тис. до н. е.
|
1900—1801 рр. до н. е.
|
ХІХ ст. до н. е.
|
ІІ тис. до н. е.
|
1100—1001 рр. до н. е.
|
ХІ ст. до н. е.
|
ІІ тис. до н. е.
|
1000—901 рр. до н. е.
|
Х ст. до н. е.
|
І тис. до н. е.
|
900—801 рр. до н. е.
|
ІХ ст. до н. е.
|
І тис. до н. е.
|
700—601 рр. до н. е.
|
VII ст. до н. е.
|
І тис. до н. е.
|
600—501 рр. до н. е.
|
VI ст. до н. е.
|
І тис. до н. е.
|
200—101 рр. до н. е.
|
ІІ ст. до н. е.
|
І тис. до н. е.
|
100—1 рр. до н. е.
|
І ст. до н. е.
|
І тис. до н. е.
|
- Закріплення та систематизація вивченого матеріалу
Робота в групах
Учитель об’єднує учнів у три групи (за кількістю рядів парт у класі) і роздає кожній картку із задачами, які вони мають розв’язати.
Картка для першої групи
- У 410 р. готи розгромили Рим. Скільки років тому відбулася ця подія?
- Падіння Ассирії відбулося у 612 р. до н. е. У 539 р. до н. е. під ударами персів загинув Вавилон. Яка подія була раніше? У яких роках цим подіям виповнилося 2000 років?
Картка для другої групи
- У 395 р. Римська імперія була поділена на Східну і Західну. Скільки років тому відбулася ця подія?
- У 221 р. до н. е. правитель царства Цінь переміг супротивників і об’єднав увесь Китай під своєю владою. У якому році цій події виповниться 2500 років?
Картка для третьої групи
- У 453 р. загинув король гунів Аттіла. Скільки років тому відбулася ця подія?
- У 334 р. до н. е. Александр Македонський розпочав свій похід проти Дарія ІІІ. У якому році цій події виповниться 2500 років?
- Домашнє завдання
- Опрацюйте відповідний матеріал підручника.
- Складіть хронологічну задачу.
|