Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української мови 8 клас (нова програма)

Уроки № 4–5 Тема. Синтаксис. Словосполучення. Будова і типи словосполучень за способами вираження головного слова


Уроки № 4–5
Тема. Синтаксис. Словосполучення. Будова і типи словосполучень за способами вираження головного слова. Види підрядного зв’язку між словами в словосполученні. Складні випадки керування.
Мета: поглибити знання учнів про словосполучення, його будову, дати поняття про типи словосполучень за способом вираження головного слова; навчити визначати види підрядного зв’язку; розвивати творчі вміння побудови словосполучень з різними видами зв’язку; виховувати повагу до історичного минулого української держави, шанобливе ставлення до національної історії й культури, а також виробляти почуття національного патріотизму.
Очікувані результати: учні розрізняють головне і залежне слова в словосполученні, визначають типи словосполучень за способом вираження головного слова, види підрядного зв’язку; вміють будувати словосполучення з різними видами зв’язку.
Обладнання: підручник, схеми «Синтаксис», «Словосполучення», «Види зв’язку слів у словосполученні».
Тип уроків: нетрадиційний, урок-творча лабораторія.
Хід уроків
Так я умру, і в світі запалає
Покинутий вогонь моїх пісень,
І стримуваний пломінь засіяє,
Вночі запалений, горітиме удень.
Леся Українка
І. Актуалізація опорних знань учнів
Завдання і запитання до учнів.;;
— Пригадайте, що називається словосполученням.
— Як визначити головне і залежне слова в словосполученні?
— Якими частинами мови можуть виступати головні слова?
Вибіркова робота.;;
Прочитайте текст. Випишіть із нього словосполучення. Визначте головне і залежне слова. З’ясуйте, якою частиною мови виражене головне слово.
Сивіють і народжуються роки — минають століття, однак у побуті значну, а часом і вирішальну роль продовжують грати прості речення, якими ще користувався наш далекий предок.
Полотнище-обрус було для нього і скатертиною, і вузликом, де зберігалися харчі, і за необхідності елементом одягу, і оздобою оселі. З часом це полотнище стали називати рушником.
(В. Супруненко)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Оголошення теми й м мети уроків
— Як правильно сказати: пробачте мені (кому?) чи пробачте мене (кого?), оволодіти мову (що?) чи оволодіти мовою (чим?), подякувати наставника (кого?) чи подякувати наставникові (кому?).
— Чому у вас виникають труднощі? Свою відповідь аргументуйте.
Сьогодні ми продовжимо мандрівку в цікаву країну «Синтаксис», у якій мешкають Словосполучення з різними видами підрядного зв’язку.
Епіграфом уроку є слова Лесі Українки. Її безсмертна творчість надихатиме нас на творчу працю, її поетичне слово — даруватиме насолоду.
ІІІ. В Вивчення нового маматеріаіалу
Розповідь учителя з використанням схем та елементами бесіди*.;;
Синтаксис

Вивчає


Словосполучення
Речення
Граматика як сукупність мовних одиниць складається з морфології та синтаксису.
Морфологія встановлює граматичні властивості певних розрядів слів. А синтаксис визначає, як ці граматичні властивості (відмінки, числа, часи, особи тощо) треба використовувати, щоб з окремих слів утворити речення.
— Що вивчає синтаксис? (Синтаксис — розділ граматики, який вивчає способи поєднання слів у словосполученнях та речен*
Тут і далі вчитель також може скористатися виданнями: 1. Копитіна І. В. Українська мова у визначеннях, таблицях і схемах.— Х.: Веста: Вид-тво «Ранок»; 2. Тєлєжкіна О. О. Українська мова: Довідник.— Х.: Вид-во «Ранок»; 3. Кратенко Л. О. Українська мова. 8–9 класи: Короткий довідник.— Х.: Вид-во «Ранок».
нях, будову й типи синтаксичних одиниць, їх значення й умови вживання у зв’язному мовленні.
— Розгляньте таблицю і складіть зв’язне висловлювання про будову та види словосполучень (за вираженням головного слова).
Словосполучення


За будовою
За способом вираження головного слова





Складні
Складаються з двох чи більше компонентів, між якими два чи більше синтаксичних відношень
Прості
Складаються з двох повнозначних слів, між якими один вид синтаксичних відношень
Іменні
Головним словом є іменник, займенник, прикметник, числівник
Дієслівні
Головним словом виступають форми дієслова
Прислівникові
Головним словом виступає прислівник
— Наведіть власні приклади кожного виду словосполучення на тему «Історія України».
— Розгляньте таблицю. Що нового ви дізналися про зв’язок слів у словосполученні? Зробіть висновок, що таке узгодження, керування і прилягання. Порівняйте свої твердження з теоретичним матеріалом, поданим у підручнику.
Види зв’язку слів у словосполученні



Узгодження
Керування
Прилягання



Залежне слово вживається у тому ж роді, числі й відмінку, що й головне: рання весна, зелене поле
Головне слово керує залежним, яке приєднується до головного за допомогою прийменника або без нього: пливти до берега, написати твір
Залежне слово зв’язане з головним лише за змістом: співають ідучи, навчилися писати, дуже радий
IV. За За Закріплення вивченого маматеріаіалу
Робота з підручником.;;
[1] § 5 (с. 54–58); впр. 58 (усно), 59 (письмово).
[2] § 4 (с. 25–31); впр. 39, 41 (письмово), 45 (усно).
[3] § 4 (с. 31–30); впр. 31 (письмово), 37 (усно), 39 (письмово).
Вибірково-розподільна робота.;;
Прочитайте текст. Випишіть із нього в таблицю словосполучення, розподіливши їх за способом вираження головного слова на: іменні; дієслівні; прислівникові.
Іменні
Дієслівні
Прислівникові
«Хата без рушника, що сім’я без дітей»,— говорили в народі. Майже в кожній, навіть найбіднішій оселі, завжди на видному місці висіло декілька видів рушників. До речі, удвічі більше було господарських. «Утирач» використовували для рук і обличчя, «стирок» для посуду, стола і лав, «божник» — для облямування дорогих ікон. Окремо зберігалися ритуальні рушники. Плечові призначалися для сватів, весільні — для різноманітних весільних обрядів. Дуже гарно, коли при оформленні шлюбу молоді «ставали на рушник».
(В. Супруненко)
Переклад українською мовою.;;
Перекладіть українською мовою. Запишіть попарно лише ті словосполучення, в яких при перекладі змінюються прийменники.
Говорить по телефону, обучаться на родном языке, двигаться по солнцу, прийти к заключению, стремление уехать, сильные духом, просить к столу, выйти к речке, повесть о героях, войти в помещение, работать по совместительству, поблагодарить друзей, обратиться к товарищу.
Творче редагування.;;
Прочитайте подані словосполучення. Запишіть їх, виправляючи помилки. Утворіть від цих словосполучень складні за будовою.
Враження до пісні, навчатися музиці, навчає правді, навчання на французькій мові, докоряти учня, дякувати Павла, заперечувати проти думки, додержуватися тиші.
Довідка: враження від пісні, навчатися музики, навчає правди, навчатися французькою мовою, докоряти учневі, дякувати Павлові, заперечувати думку, додержувати тишу.
Творче моделювання.;;
Запишіть словосполучення. Визначте в них головне і залежне слова. Доберіть до них синонімічні.
Рушник для весілля, січ при Дунаї, День Петра, вода із джерела, ваза з глини, мова народу, дошка для прасування, пиріг з яблук, вітер з півдня, берег моря.
Завдання учням.;;
Визначте способи підрядного зв’язку в поданих словосполученнях. Запишіть словосполучення в такому порядку: а) утворені зв’язком узгодження; б) зв’язком керування; в) зв’язком прилягання.
Любити Вітчизну, написаний лист, сидіти на стільці, зустріч із товаришем, швидко бігли, прикрашений квітами, підійшли до мене, тихо шумлять, давно написаний, голосно співає, присів відпочити.
Творча робота.;;
1. З поданими словами утворіть словосполучення, використовуючи вид зв’язку слів — керування.
Директор, школа; атестація, біологія; говорити, подруга; здібний, математика; запрошувати, гості; вітайте, Олена Іванівна; сильніший, команда; відповідай, Тетяна.
2. Усно. Складіть 3–4 речення з утвореними словосполученнями.
3. Зробіть синтаксичний розбір трьох-чотирьох словосполучень. Скористайтесь алгоритмом*.
Гра «Третє зайве».;;
У кожному з рядків сполучень слів знайдіть «зайве» за певною структурно-семантичною ознакою. Обґрунтуйте свій вибір.
Накивати п’ятами, намалювати картину, весело розповідати.
Гордий з успіхів, байдики бити, мамина думка.
Вогкий від повітря, тридцять п’ять років, почав учити.
Низькі трави, перед хатою, добре вдома.
Бджоли літають, утричі швидше, хтось із них.
Розподільний диктант з обґрунтуванням.;;
Запишіть словосполучення у дві колонки: І — прості, ІІ — складні. Визначте зв’язок між словами в словосполученнях (за змістом чи за змістом і граматичний).
Народне свято, стеблина рослини, козацька важка доля, готовий виконувати, дуже несподівані зміни, приїхати вчасно, перехопити цікаву ідею, низький на зріст, дуже пізно зійшло, висока дівчина з валізою, нова сукня, доплисти швидко, продуктивно працювати.
* Тут і далі алгоритми розборів наведено у Додатку.
Творче конструювання.;;
Утворіть словосполучення за поданими схемами. Визначте головне і залежне слова.
1. Дієслово + іменник у давальному відмінку з прийменником.
2. Займенник + іменник.
3. Дієприслівник + займенник.
4. Прикметник + іменник у родовому відмінку з прийменником.
5. Дієслово + іменник у родовому відмінку з прийменником.
V. Д Домамашнє завдання
1. [1] § 5 (с. 54–58); впр. 60, 62 (письмово).
[2] § 4 (с. 25–31); впр. 44, 47 (письмово).
[3] § 4 (с. 21–30); впр. 36, 41 (письмово).
2. Скласти міні-висловлювання на тему «Роль народних традицій, вірувань, релігії у формуванні світогляду українців». Виписати приклади словосполучень. Зробити синтаксичний розбір (2–3 на вибір).
VІ.  Підбиття підсумків уроків
(Визначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей учнів.)

Категорія: Конспекти уроків із української мови 8 клас (нова програма) | Додав: uthitel (03.09.2018)
Переглядів: 1197 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: