Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української мови 8 клас (нова програма)

Урок № 6 Тема. Речення. Його основні ознаки.


Урок № 6
Тема. Речення. Його основні ознаки.
Мета: систематизувати знання учнів про речення, підрядний та сурядний зв’язок слів у ньому; поглибити знання учнів про будову речення, його граматичну основу; дати поняття односкладних і двоскладних речень та навчити їх розрізняти й порівнювати, грамотно вимовляти речення різні за метою висловлювання та емоційним забарвленням; удосконалювати вміння правильної розстановки розділових знаків у складних реченнях; поглиблювати творчі вміння моделювати двоскладні й односкладні, прості й складні речення; розвивати логічне мислення, пам’ять; виховувати повагу до історичного минулого нашої країни та сприяти поглибленню знань учнів про видатних діячів.
Очікувані результати: учні правильно визначають речення різних видів (за метою висловлювання, характером граматичної основи, кількістю граматичних основ); уміють розрізняти й порівнювати односкладні й двоскладні, прості і складні речення; правильно ставлять розділові знаки; знаходять і виправляють пунктуаційні та граматичні помилки; використовують виражальні можливості речень вивчених видів у власному мовленні.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, узагальнювальні таблиці.
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів
Колективна робота з текстом.;;
1. Прочитайте текст. Пригадайте з уроків історії, що ви знаєте про вчинки кошового отамана Івана Сірка. Сформулюйте тему й основну думку тексту.
Кошовий отаман Іван Сірко
Вісім разів Запорозька Січ обирала Івана Дмитровича Сірка кошовим отаманом. За все понад кількасотрічне існування Січі жоден кошовий отаман не зажив такої любові й шани серед січового товариства. Україна — Лівобережна, Правобережна, Слобожанщина — в шістдесяті — сімдесяті роки XVII століття не знала людини, яка б могла зрівнятися популярністю з Іваном Сірком.
Загальне визнання і безмежну вдячність сучасників набула тоді очолена Іваном Сірком безперервна героїчна боротьба козацтва проти турецько-татарських агресорів, що загрожували українському народові. Запорозький витязь вважав найпершою і найголовні18
шою метою кожного походу — визволення невільників, що конали в тяжкому рабстві у султанській Туреччині та Кримському ханстві. Великий талант полководця, особиста хоробрість, мужність і відвага поєднувались у ньому з безмежною відданістю народній справі.
Відзначаючи ці якості, треба наголосити й на суто людських рисах характеру Івана Дмитровича: розважливий і мудрий, демократичний, він був до аскетизму скромний у побуті, глибоко релігійний, ніколи не вживав алкоголю. На Січі жив у курені, їв разом з козаками з одного казана, носив, як і всі, простий одяг. Історики вважали, що за своїми спартанськими звичками нагадував кошовий київського князя Святослава.
Ще за життя Івана Сірка про нього ходили легенди, про його подвиги складали думи й пісні.
(За О. Апанович)
2. Використовуючи подане висловлювання і власні знання, розгорніть зміст останнього речення.
3. Усно схарактеризуйте речення в тексті за наявністю головних і другорядних членів.
4. Зробіть синтаксичний розбір виділеного речення.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Оголошення теми й м мети уроку
Завдання учням.;;
З поданими словосполученнями утворіть речення. Яка між ними різниця? Відповідь обґрунтуйте.
Нерозквітла брунька, бабусине намисто, марнувати час, строкатий килим, побачити мимохідь.
ІІІ. В Вивчення нового навчального маматеріаіалу
Опрацювання таблиць.;;
Речення як основна синтаксична одиниця
Роль у мові
Ознаки
Виражає закінчену думку, служить для спілкування, повідомлення, впливу
Має одну або кілька граматичних основ, характеризується смисловою та інтонаційною завершеністю
Види речень
За структурою
За метою
висловлювання
За емоційним
забарвленням
1. Просте (односкладне або двоскладне), поширене або непоширене, повне або неповне, ускладнене або неускладнене.
2. С Складне (має дві або кілька граматичних основ)
1. Розповідне (повідомлення).
2. Питальне (запитання).
3. С Спонукальне (спонукання до дії)
1. Н Неокличне.
2. О Окличне (думка супроводжується сильним почуттям; вимовляються з підсиленою, напруженою інтонацією)
Коментар учителя.;;
Речення як синтаксична одиниця складається з однієї, двох або більше граматичних основ. За характером граматичних основ речення бувають двоскладні й односкладні.
Двоскладні речення мають підмет і присудок.
Ранками на пониклі трави падали холодні роси. (Ю. Збанацький)
Односкладні речення мають лише один головний член речення у формі підмета або присудка.
Поклонися матері і дому. (А. М М алишко). Холодний день. Обвітрена блакить. (М. Луків)
За структурою речення поділяються на прості й складні.
Прості мають одну граматичну основу.
Люблю я пісню солов’їну. (А. Загрудний)
Складні речення мають дві чи більше граматичних основ, що становлять одне смислове ціле.
Українська мова мене не тільки вабить як письменника, вона дивує й захоплює. (В. Ш Ш евчук)
Речення, що складається лише з головних членів, називається непоширеним.
Є шлях. Я тривожуся. (М. Братан)
Речення, у якому є другорядні члени, називається поширеним.
Українська мова живе в прекрасних піснях твого народу. (В. Сухомлинський)
Речення бувають повними і неповними.
Повні — це такі речення, у яких наявні всі члени.
За вікнами місто святкове шумить. (С. Короненко)
Неповні — це такі речення, у яких пропущений будь-який член, що можна виявити з контексту.
Ранні пташки росу п’ють, а пізні — сльози ллють. (Нар. творч.)
Тире позначає пропущений підмет пташки.
Робота з підручником.;;
[1] § 6 (с. 59–61); впр. 65 (письмово), 64 (усно); § 7 (с. 63–66); впр. 69 (письмово).
[2] § 5 (с. 32, 40); впр. 49 (усно), 53 (письмово), § 6 (с. 40–45); впр. 65 (письмово).
[3] § 5 (с. 30–35); впр. 44 (письмово), 45, 47 (усно).
Практична робота.;;
Доведіть, що перед вами текст. Визначте межі речень у тексті, правильно вживши розділові знаки в кінці речень.
З рідною мовою-бо пов’язані найдорожчі спогади про перше слово, почуте в колисці з материнських уст, затишок батьківської хати, веселий гомін дитячого товариства й тихий шелест листя старої верби є мови більше й менше розвинені, є мови, що своїм чарівним звучанням здобули світову славу, та наймиліша й найдорожча для людини її рідна мова бо рідна мова не тільки зберігає світлі спогади з життя людини й зв’язує її з сучасниками,— у рідній мові чується голос предків, у ній відлунюють перегорнені сторінки історії свого народу мова кожного народу не становить якоїсь відмежованої від сусідів, застиглої на віки вічної форми кожна мова має свій шлях розвитку, на якому позначились історичні події, пережиті її народом, географічні умови, серед яких живе цей народ, кліматичні особливості його території.
(Б. Антоненко-Давидович)
Тренувальні вправи.;;
1. Перепишіть речення, підкресліть у кожному з них граматичну основу. Які з речень двоскладні? Які односкладні? Яка між ними відмінність?
І зачаровує серця пісенна українська мова. (М. Сингаївський) Пахне п’янко медами і свіжими травами знов. (Д. Луценко) Неначе чарами розстеляється передо мною зелений степ. (І. Нечуй-Левицький) Чого в молодості навчишся, те на старість як знайдеш. (Нар. творч.) Карпатські гори вирізбив сам час. (М. Сарма-Соколовський) Не забудь, не забудь юних днів, днів весни. (І. Франко)
2. Випишіть спочатку прості речення, а потім складні. За якими ознаками ви їх розрізняєте?
Нагулялося по небу весняному сонце, зазирає на добраніч у низьке віконце… Стало темно по садочках, тихо пил сідає, і село у прохолоді ніби оживає. (З тв. П. Куліша) Нехай бринять
і пахнуть квіти, нехай почує Божий рай, як на землі радіють діти і звеселяють рідний край. (Л. Глібов) Не бажай ти умом понад світом кружить; а скоріш завізьмись в світі праведно жить. (І. Франко) Гей, травень прийде у дні чудові, простелить всюди трави шовкові. (Марійка Підгірянка)
3. Спишіть і визначте види речень за метою висловлювання. За якими ознаками ви їх розрізняєте?
А ви любіть життя і сонечко, радійте квітам і теплу. (Н. Забіла) Сосни збігають з піщаних пагорбів аж у саме море. (О. Іваненко) Дуже недобре діло — брехати! Брехнею, кажуть люди, світ пройдеш, та назад не вернешся. (Г. Квітка-Основ’яненко) Доводилось вам їздити пізньої весни чи раннього літа по Україні? (Панас Мирний) Грими, грими, могутня пісне, як ті громи весняних бур! (Д. Загул)
Творча робота.;;
Подані розповідні речення реконструюйте в питальні та спонукальні, доповнюючи їх другорядними членами речення.
Учні подякували за увагу. Восьмикласники готуються до тематичного оцінювання. Усі були задоволені «Євробаченням» і пишалися своєю країною. Хлопці принесли найбільше макулатури. Дівчата змагаються в навчанні. Протягом уроків історії ми спостерігали за розвитком української держави. Ви записалися для придбання путівки в табір.
Робота в парах.;;
Складіть діалог на тему «Звичаї в моїй родині», у якому були б різні речення за метою висловлювання, емоційним забарвленням, будовою, складом граматичної основи, з наявністю чи відсутністю другорядних членів речення.
ІV. Д Домамашнє завдання
[1] § 6, 7 (с. 59–66); впр. 75 (письмово).
[2] § 5, 6 (с. 32–45); впр. 68 (письмово).
[3] § 5 (с. 30–35); впр. 48 (письмово).
V. Пі Пі Підбиття підсумків уроку
(Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку.)

Категорія: Конспекти уроків із української мови 8 клас (нова програма) | Додав: uthitel (03.09.2018)
Переглядів: 785 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: