Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української мови 8 клас (нова програма) |
Урок № 49 Вставлені слова та речення Мета: дати уявлення учням про вставлені слова та речення, показати різницю між вставними і вставленими конструкціями; удосконалювати вміння знаходити вставні та вставлені конструкції в мовленні; правильно інтонувати їх; учити правильно ставити розділові знаки при вставлених словах та реченнях; розвивати вміння аналізувати, відбирати головне, робити висновки й узагальнення Очікувані результати: учні знаходять вставні слова та речення; уміють розрізняти вставні та вставлені конструкції; правильно розставляють розділові знаки при вставлених словах та реченнях; доречно інтонують речення зі вставленими конструкціями; уміють аналізувати, відбирають головне, роблять висновки. Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця «Ускладнюючі конструкції» Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
— Яку стилістичну функцію виконують вставні слова? — На які групи за значенням поділяються вставні слова?
Практична робота. Порівняйте подані пари речень. Скажіть, чим вони подібні та чим різняться. Козаки заховали списи і взялись до шаблюк.— Козаки заховали списи (бо з великого розгону списи пробивали татарські тіла) і взялись до шаблюк. (А. Чайковський) Семен Непорадний був кремезний козак літ тридцяти.— Семен Непорадний — він так звався — був кремезний козак літ тридцяти. (А. Чайковський)
Запишіть подані речення. З’ясуйте, чим вставні конструкції відрізняються від вставлених. Серед нас знайдуться ще, на жаль, варвари, які злочинно ставляться до землі… (І. Цюпа) Мабуть, хтось з дороги збився і блука в снігах. (О. Олесь) Я не гірший за інших, на щастя, і за інших не кращий, на жаль. (В. Забаштанський) Капітан Колодуб підібгав під себе ноги (це була його улюблена поза з пастушого дитинства) і, спершись руками на коліна, подивився на присутніх. (О. Довженко) Та й сам Хмельницький — така була Богданова думка — повинен би повернутися не з порожніми руками. (Я. Качура) Я пішов, звернувши від колій у ту довгу вулицю, і то була, як оповідала мені потім мама, вулиця її дитинства. (В. Шевчук)
Зробіть повний синтаксичний аналіз простого речення, ускладненого вставленою конструкцією. А незабаром — буде день такий — ввійде ріка у береги звичайні. (М. Рильський)
Прочитайте поданий текст. Визначте тип і стиль мовлення. Уведіть у текст вставні слова і вставлені речення, подані в довідці. Запишіть відновлений текст, розставивши потрібні розділові знаки. Марс удвічі менший від Землі. Тривалість доби там приблизно така ж, як і на Землі. Майже так само… змінюються пори року. Однак клімат на Марсі набагато суворіший. І справа тут не тільки в тому, що Марс приблизно в півтора рази далі від Сонця, ніж Земля, а … одержує від нього значно менше світла й тепла. Марсіанська атмосфера дуже розріджена, прозора, вона погано затримує тепло. Уявімо, що за таких кліматичних умов ми подорожуємо по Марсу. Якби навіть можна було вільно дихати розрідженим марсіанським повітрям… то й тоді нам довелося б одягти скафандри чи спеціальні утеплені костюми, як це роблять… полярники. (К. Земляк) Довідка: як уже зазначалося; отже; насправді ж учені заперечують цю можливість; наприклад.
Написати твір-мініатюру про своє місто (село), використовуючи вставні та вставлені конструкції.
Робота в парах. Проведіть взаємоконтроль. Працюючи в парах, перевірте, як ви засвоїли тему. | |
Переглядів: 592 | |
Всього коментарів: 0 | |