Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української мови 8 клас (нова програма)

Урок № 45 Звертання. Розділові знаки при звертаннях

Урок № 45

Звертання. Розділові знаки при звертаннях

Мета: поглибити знання учнів щодо вживання звертань у реченні, закріпити вміння й навички правильно ставити розділові знаки при звертаннях, розвивати в учнів здатність обґрунтовувати вживання розділових знаків; удосконалювати навички використовувати звертання в усному та писемному мовленні, формувати культуру мови, здатність спілкуватися з людьми

Очікувані результати: учні знають матеріал про поширені й непоширені звертання; уміють знаходити звертання в тексті й використовують їх у власному мовленні; правильно ставлять розділові знаки при звертаннях, конструюють та доречно інтонують речення зі звертаннями.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, картки, таблиця «Розділові знаки при звертаннях»

Тип уроку: комбінований.

  • I. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Перевірка домашнього завдання.
  2. Перевірка письмового завдання.
  3. Перевірка індивідуального завдання.
  4. Бесіда.

— Що таке звертання?

— Які звертання називають непоширеними?

— Завдяки чому звертання стають поширеними?

— Якими частинами мови виражаються звертання?

— У якому відмінку найчастіше вживають іменники, котрими виражено звертання? Наведіть приклади.

— Які розділові знаки ставлять при звертанні?

— Яке звертання називають риторичним?

— У яких стилях мовлення найчастіше вживається звертання?

  • II. Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Сьогодні на уроці ми поглибимо знання про звертання, удосконалимо вміння визначати їх у реченні, навчимося ставити розділові знаки та обґрунтовувати їх постановку.

  • ІIІ Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
  1. Опрацювання таблиці «Розділові знаки при звертаннях».

Розділові знаки при звертаннях

Пунктограма

Приклади

…, Зв., …

Дзвени, моя радісна ліро, хай звуків лунає прибій. (В. Сосюра)

Зв!…

Ой вінку мій, вінку, хрещатий барвінку! А я тебе плела вчора до вечора. (Нар. творч.)

Зв., …

Україно, ти для мене диво! (В. Симоненко)

…, Зв.

Посивів, Дніпре мій. (П. Тичина)

…, Зв!(?)

Де ти в світі погибаєш, сину мій єдиний? (Т. Шевченко)

 

  1. Слово вчителя.
  2. Кома та знак оклику при звертаннях.

Звертання на письмі виділяють комами або знаком оклику (залежно від інтонації) на початку речення й комами з двох боків у середині речення. Якщо звертання стоїть наприкінці речення, то кому ставлять перед ним: Дивна людино! Я ж маю крила. (Л. Костенко) Цвіте азалія, мій друже Ушаков, у мене на вікні, в кінці старого року. (М. Рильський) Зіроньки ясні небо покрили, вийди, дівчино, серденько миле. (Нар. творч.)

  1. Виділення вигуків при звертаннях.

Вигуки відділяють від звертання комами: Гей, юнаки, гей, молодість світу, доля планети у ваших руках. (І. Нехода) Якщо перед звертанням стоять вигуки о, ой, які виконують роль підсилювальної частки, то кому після них не ставлять: О краю мій, тужу я за тобою! (М. Рильський)

  1. Займенники, сполучники при звертаннях.

У складі поширеного звертання займенники ти, ви комами не виділяють: Моя ти доле молодая, не покидай мене. (Т. Шевченко)

Однорідні звертання, з’єднані сполучниками і, й, та, комою не розділяють: Прокиньтеся, байдужі й сонні, зірвіть душі живої згар… (Д. Павличко)

Звертання виділяють комами разом зі словами, що належать до них: І тебе загнали, мій друже єдиний, мій Якове добрий! Не за Україну, а за її ката довелось пролить кров добру, не чорну. (Т. Шевченко)

  • 3. Робота з підручником.
  1. Опрацювання теоретичного матеріалу
  2. Виконання вправ і завдань
  • ІV. Систематизація й узагальнення вивченого
  1. Пояснювальний диктант.

Запишіть речення, розставляючи розділові знаки. Поясніть їх уживання.

Привіт тобі, Сонце! Привіт тобі, Воле, від серця мого і народу! (О. Олесь) Не все тобі видно, мій брате і друже. Заглянь мені в очі, заглянь мені в душу! (П. Перебийніс) Ні, не сумуй, поете безталанний, що ти малий, поміж людьми незнаний! (Б. Грінченко) Сміло, поете, підходь й людство громами буди! (А. Казка) Надіє, не гасни, ще трохи в душі побрини. (Л. Забашта) Майте ж прапором, надії! Знов озвись, оживши, сміх! (Б. Грінченко) Встаньмо, люди! Згуртуймось! Не вічність же спати! Шпигуна покараєм, позбудемось ката! (В. Раєв­ський)

  1. Лінгвістична гра «Побудуй речення».

До поданих речень доберіть із довідки відповідні звертання. Визначте відмінки іменників, якими виражене звертання. Поясніть уживання розділових знаків.

Ото тобі, …, найбільше лихо, як в кузні тихо. Горе тобі, …, якщо тебе корова рогом коле. Міняй, …, сліпу кобилу на носату. Мели, …, доки вітер не перестане. Мели, …, бо погода тисне. Держись, …, іде зима. Поглянь, …, у воду на свою вроду. Не смійся, …, ти не краще квасолі! Надівай, …, ярмо, коли волів не вгледів. (Нар. творч.)

Довідка: ковалихо (ковалю), воле, свате, Іване, Денисе, Хома, козле, горох, пес.

  1. Пояснювальний диктант.
  2. Робота з текстом.
  3. Творче конструювання.

З поданими звертаннями утворіть речення. Поясніть уживання розділових знаків.

1 група (в офіційно-діловому стилі): пане, добродію, громадянине. Вельмишановний, шановна громадо, високоповажний. Товариші, дорогі друзі, пане міністр.

2 група (у художньому стилі): люди добрі, друже, господарю. Дівчинонько, юначе, матінко. Соколе ясний, земле рідна, мово солов’їна.

  1. Самостійна робота з картками.
  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Завдання для всього класу.
  2. Опрацювати теоретичний матеріал
  3. Виконати вправи
  4. Індивідуальне завдання.

Виписати 7–8 прислів’їв та приказок зі звертаннями.

  • VI. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа «Рефлексія».

— Чи сподобався вам сьогоднішній урок?

— Що нового ви дізналися?

— Чого навчила вас творчість українського народу?

Категорія: Конспекти уроків із української мови 8 клас (нова програма) | Додав: uthitel (27.02.2018)
Переглядів: 1032 | Рейтинг: 5.0/1

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: