Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української мови 7 клас (нова програма)

Уроки № 15–16 Тема. Дієслова І і ІІ дієвідмін. Букви е, и в особових закінченнях дієслів І і ІІ дієвідмін.

Уроки № 15–16
Тема. Дієслова І і ІІ дієвідмін. Букви е, и
в особових закінченнях дієслів І і ІІ дієвідмін.
Мета: шляхом дослідження формувати в учнів уміння і навички визначати належність дієслова до певної дієвідміни, правильно писати особові закінчення; сприяти збагаченню словникового запасу школярів; розвивати спостережливість, логічне мислення; виховувати любов до природи, прагнення пізнавати нове.
Очікувані результати: учні знають загальне значення дієслова, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; знаходять дієслово в реченні; вміють визначати належність дієслова до певної дієвідміни; правильно вимовляють і пишуть особові закінчення; аргументують написання орфограм; знаходять і виправляють допущені помилки на вивчені орфографічні правила.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
Тип уроків: комбінований.
Хід уроків
І. Актуалізація опорних знань учнів
Перевірка домашнього завдання.;;
Робота з текстом.;;
Прочитайте текст, визначте і випишіть дієслова, які стоять у формі 3-ї особи множини, виділіть закінчення.
Так щовесни. Йдуть вони до свого човна, одмикають і веслують до незатоплених горбочків та острівців. Ось перше сухе місце, начіплялося навколо кущів галуззя прилиплого сміття, бур’яну. Не видно жодного зайця. Проте скоро-таки надибують. Заєць бігає по мокрій латці землі, і вуха в нього теж жалісливо стирчать.
Заєць хоче у воду скочити. Весь він напружений, наполоханий, очі великі й опуклі. Батько бере його обома руками, заєць здригається. Вигляд у нього заляканий і безпорадний. А ген ще двоє зайців! Нашорошили вуха, схожі на два вухаті пеньочки. І такі вони насторожені та безпорадні, так вони вражені тим несподіваним багатоводдям. Батько ступає на острівець, зайці товчуться навколо нього.
Батько їх ловить і випускає на згірку за селом.
(За Є. Гуцалом)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Оголошення теми й м мети уроків
Проблемне питання.;;
— Чому всі виписані вами слова, незважаючи на те, що вони належать до недоконаного виду, вживаються у формі теперішнього часу 3-ї особи множини, але мають різні особові закінчення?
ІІІ. С Сприйняття й засвоєння учнями навчального маматеріаіалу
Робота з підручником.;;
[1] § 11; впр. 135 (усно), 136, 140 (письмово).
[2] § 9; впр. 73, 74 (письмово), 77 (усно).
Колективна робота.;;
Прочитайте загадки, відгадайте їх. Знайдіть дієслова, визначте їх дієвідміну.
Летить — мовчить, лежить — мовчить, а як умре, так і зареве. Горя не знаємо, а гірко плачемо. Живе без тіла, говорить без язика, ніхто його не бачить, тільки чує. За горою кам’яною стоїть брат із сестрою. Куди ступиш — всюди маєш, хоч бачиш — уживаєш. (Нар. творч.)
Відгадки: вітер, дощові хмари, повітря, місяць і сонце, сніг.
Творче завдання.;;
Із поданих дієслів І та ІІ дієвідміни складіть загадку.
Шию, радію, мовчу, дорожу.
Тренувальні вправи.;;
1. В Вставте пропущені літери е, и, є, ї в закінченнях дієслів, визначте дієвідміну.
Збира..ться, каж..мо, спровад..мо, очіку..те, потривож..ш, пиш..ш, звар..те, чист..ш, змож..мо, онов..ться, вір..мо, бор..ться, туж..ш, пошл..мо, бач..ш, оглян..шся, виточ..ш, доглян..те.
2. Перепишіть прислів’я, дописуючи в дієсловах закінчення теперішнього та майбутнього часу доконаного виду. Поясніть зміст прислів’їв.
Здобуд..ш освіту — побач..ш більше світу. Слово до слова — злож..ться мова. Скаж..ш — не верн..ш, напиш..ш — не зітр..ш, відруба..ш — не приточ..ш. Біда помуч.. і мідрості науч.. . Слово вилет.. горобцем, а поверн..ться волом. (Нар. творч.)
3. В Від поданих дієслів утворіть дієслова в 1-ій особі множини теперішнього часу.
Казати, летіти, писати, лежати, жити, ревіти, вecти, веліти, тикати, пекти.
4. В Від поданих дієслів у неозначеній формі утворіть дієслова в третій особі множини.
Судити, в’язати, сушити, бачити, лазити, лягати, рушити, казати, гудити.
ІV. За За Закріплення знань, умімінь та навичок учнів
Творчий диктант.;;
Відновіть рядок, уставивши дієслово з довідки. Визначте дієвідміну дієслів.
Летить — ..., сяде — мовчить. Мене ... і ..., а як покажусь — утікають. Завжди ..., а розуму навчить. Що маємо — не ..., втративши ... (Нар. творч.)
Довідка: кричить, чекають, закликають, мовчить, цінуємо, жалкуємо.
Тренувальні вправи.;;
1. Д До поданих дієслів доберіть антоніми. Визначте дієвідміну. Виділіть у дієсловах корінь.
Любити, купити, сміятися, мовчати, будувати, оточувати, робити.
2. Запишіть дієслова І дієвідміни в особових формах однини і множини теперішнього або простого майбутнього часу. Визначте, які приголосні чергуються.
Писати, ходити, пекти, колихати, бігти.
Тренувальний диктант.;;
Бережемо багатства планет и
Надзвичайно різноманітний світ нашої планети. Він дивує нас багатством видів, форм, барв, надзвичайними плодами, чарує своєю неповторною красою, вабить нерозгаданими таємницями.
Людське життя немислиме без рослин. Недарма їх називають зеленими друзями людини. Рослини забезпечують нашу атмосферу киснем. Вони дають нам основні продукти харчування. З них утворилися величезні паливні багатства. Багато рослин завдяки своїм цілющим властивостям здавна використовують для лікування: з них виготовляють медичні препарати.
У давнину людина майже повністю залежала від природи, але брала з рослинного світу не так уже й багато. Та згодом,
з розвитком промисловості, господарської діяльності, вплив людини на природу стає все помітнішим, призводить до зміни флори.
(В. Протопопова)
V. Д Домамашнє завдання
[1] § 11; впр. 138, 145 (письмово).
[2] § 9; впр. 75, 76 (письмово).
Індивідуальне завдання. Записати 8–10 загадок. Виписати із них дієслова й визначити дієвідміну.
VІ. Пі Пі Підбиття підсумків уроків
Інтерактивна вправа «Мікрофон».;;
— Знання про дієвідміни дієслів необхідні для того, щоб...

Категорія: Конспекти уроків із української мови 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (01.09.2018)
Переглядів: 20 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: