Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української мови 6 клас (нова програма)

Уроки № 69–70 Найпоширеніші випадки чергування голосних звуків

Уроки № 69–70

Найпоширеніші випадки чергування голосних звуків

Мета: ознайомити учнів із найпоширенішими випадками чергування голосних звуків; удосконалювати орфографічну грамотність; формувати вміння на практиці визначати вивчені орфограми; розвивати культуру усного й писемного мовлення

Очікувані результати: учні розпізнають у словах явища чергування голосних звуків; вимовляють слова відповідно до орфоепічних норм; знаходять і виправляють орфографічні та орфоепічні помилки на вивчені правила.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроків: вивчення нового матеріалу.

  • І. Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

  • ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроків
  1. Завдання-дослідження.
  2. Подані іменники поставте у форму родового відмінка множини.

Село, нога, хлопець.

  1. Подані дієслова поставте в неозначену форму.

Допоможу, заберу, випечу.

  1. Проблемне питання.

— Яке явище відбувається в коренях слів? Що вам відомо про нього?

  • ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
  1. Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

Найпоширеніші випадки чергування голосних звуків.

  1. Робота з підручником.
  2. Опрацювання теоретичного матеріалу
  3. Виконання вправ і завдань
  4. Орфографічний практикум.

Прочитайте речення, випишіть слова, у яких можливі чергування [о], [е] з [і]. Доберіть до них спільнокореневі. Підкресліть орфограми.

Піснею лечу я над простором нив. (В. Сосюра) Уночі панують сови і сичі. (Нар. творч.) Василів вечір додає дня на курячу ніжку. (Нар. творч.) Знайся кінь з конем, а віл з волом. (Нар. творч.) Гудуть, як бджілки. (Нар. творч.) У піднебессі тісно кольорам. (Л. Костенко) Прив’язавши коня до воріт, Гнат пішов у хату. (Гр. Тютюнник)

  1. Творчий диктант.

Слова змініть таким чином, щоб відбулося чергування голосних; запишіть їх парами, орфограми підкресліть.

Ягода, дорога, село, двір, сльоза, Тернопіль, рід, Харків, зоря, особа, гора, щока, ячмінь.

  1. Самостійна робота.
  • IV. Закріплення знань, умінь і навичок
  1. Самостійна робота.
  2. Тренувальна вправа.

Спишіть речення, поставивши слова в дужках у потрібну форму. Поясніть чергування.

Без трудів не їстимеш (пиріг). Віл (кінь) шукає, а кінь його виглядає. Два (кіт) в одному мішку не помиряться. Швець без (чоботи), а тесля без (ворота). Хочеш їсти калачі, не сиди на (піч).

  1. Пояснювальний диктант.

Запишіть текст. Підкресліть вивчені орфограми.

Темно було надворі, коли ті вийшли. Настя провела їх аж за причілок, де цвітуть мальви та дикі ружі. Пішли стежиною вверх. Було тихо. Земля руки свої долонями щедрими догори розложила, все спочивало, дихало теплом, від лугу долом клався туман і несло злегка болотом. Під ногами кашка й чебрець виділяє свої пахощі, у Трихоновому житі підпідьомкає, не дивлячись на вечір, перепелиця. (У. Самчук)

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Вивчити теоретичний матеріал
  2. Виконати вправи
  • VI. Підсумок уроків
  1. Лінгвістична гра «Зайва пара».

Закресліть «зайву пару», свій вибір обґрунтуйте.

Водоп..й — водоп..ю, ш..вк — ш..вковий, збер..гти — збер..гати.

Кам..нь — кам..ня, к..чан — К..чанівка, прич..пити — ч..пляти.

Сл..в — сл..во, Васил..в — Васил..вого, роб..т — роб..та.

  1. Заключна бесіда.

— З якими орфограмами ви сьогодні ознайомились на уроці?

— Наведіть власні приклади до вивчених правил.

Категорія: Конспекти уроків із української мови 6 клас (нова програма) | Додав: uthitel (26.01.2018)
Переглядів: 540 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: