Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української мови 6 клас (нова програма)

Урок № 72 Основні випадки чергування у — в, і — й

Урок № 72

Основні випадки чергування у — в, і — й

Мета: пояснити учням особливості чергування у — в, і — й; на практиці продемонструвати милозвучність української мови; розвивати мовний смак, уміння вдосконалювати своє мовлення

Очікувані результати: учні усвідомлюють особливості чергування у — в, і — й; знаходять і виправляють орфоепічні помилки.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, картки

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

  • І. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Перевірка домашнього завдання.
  2. Робота в парах.

Виконайте звукопис речення.

Кожна людина народжується для якогось діла. (Е. Хемінгуей)

  • ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Спостереження над мовним матеріалом.

Прочитайте подані у двох стовпчиках словосполучення. Які з них було легше вимовляти? Чому?

Наш учитель

Прийшов у школу

Була в Одесі

Ольга й Андрій

Наш вчитель

Прийшов в школу

Була у Одесі

Ольга і Андрій

 

  • ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
  1. Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

  1. Милозвучність української мови.
  2. Основні випадки чергування у — в. (Опрацювання за таблицею.)
  3. Основні випадки чергування і — й. (Опрацювання за таблицею.)
  4. Мелодика мовлення.
  5. Робота з підручником.
  6. Опрацювання теоретичного матеріалу
  7. Виконання вправ і завдань
  8. Тренувальна вправа.

Спишіть, вставляючи пропущені букви і, й.

... вийшли на гору. ... поглянули в далеч. Дуб ... сосна. Троянди ... виноград. Європа ... Азія. В озері ... ставку. Війна ... мир. Совість ... честь.

  1. Самостійна робота.

Перепишіть, добираючи з дужок прийменник або сполучник. Поясніть свій вибір.

Найкращий (і,й) найповніший скарб — праця. (Нар. творч.) Хліб (і,й) сонце найцінніше (в,у) світі. (Д. Луценко) (В,у) пісні наша доля. (Л. Осока) Вік учням (в,у)читись. (В,у)чителям — навчать. (С. Йовенко) (В,у) вікнах перші вогні. (О. Теліга) (В,у)читель сидів (в,у) школі то з дітьми, то з якимись книжками. (Б. Грінченко) Пісня (й,і) праця — великі дві сили. (І. Франко) Ми маємо право на сум (і,й) любов, на щастя, на сонце (й,і) трави. (В. Симоненко) А (в,у) селах (в,у) веселих (і,й) люди веселі. (Т. Шевченко)

  1. Лінгвістична гра «Редактор». Робота з картками.
  • IV. Закріплення знань, умінь і навичок
  1. Колективна робота.

Поясніть лексичне значення слів вклад — уклад, уникаєш — вникаєш, вдача — удача. Чи можливе чергування в таких словах? Складіть із ними речення.

  1. Пояснювальний диктант.

Запишіть текст. Підкресліть чергування у — в, і — й.

Гусенятко розплющило одне очко, потім друге, пискнуло і — народилося. Мама подивилась на нього, вкрила його крилом і заплакала: вночі гуси мали відлітати. Її чоловік з табуном і старшими дітьми зранку подався політати над полем і плавнями перед відльотом.

(М. Вінграновський)

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Вивчити теоретичний матеріал
  2. Виконати вправи
  • VI. Підсумок уроку
  1. Робота з картками.
  2. Заключна бесіда.

— Що таке милозвучність?

— Розкажіть про чергування у — в, і — й.

— У яких випадках чергування у — в, і — й не може відбуватись?

Категорія: Конспекти уроків із української мови 6 клас (нова програма) | Додав: uthitel (26.01.2018)
Переглядів: 546 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: