Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української мови 6 клас (нова програма) |
Урок № 71 Найпоширеніші випадки чергування приголосних звуків у коренях слів Мета: ознайомити учнів із найпоширенішими випадками чергування приголосних звуків; розвивати фонематичний слух, пам’ять, уважність Очікувані результати: учні розпізнають у словах явища чергування приголосних звуків; вимовляють слова відповідно до орфоепічних норм; знаходять і виправляють орфографічні та орфоепічні помилки на вивчені правила; складають речення із засвоєними новими словами. Обладнання: підручник, дидактичний матеріал Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
— Які чергування голосних вам відомі? Свою розповідь проілюструйте прикладами.
Спостереження над мовним матеріалом. Прочитайте уривок із листа п’ятикласника, виправте помилки. Що спричинило їх появу? Шановний Олег Іванович! Прочитав я Вашу книзку, припала мені до дусі розповідь про Запоріжську Січ. Багато я дізнався про козакство. Сердешно Вам дякую. Що ще ви порадите мені прочитати з книзок?.. — А що ви порадите цьому учневі? Мабуть, уважніше читати та вчити правила про чергування приголосних звуків.
План пояснення нового матеріалу Чергування приголосних звуків у коренях слів.
До поданих слів доберіть спільнокореневі або форми слів із чергуванням приголосних. Запишіть слова парами, з трьома дібраними словами складіть речення. Товариш, кравець, книга, вік, книга, ткач, муха, сніг, горох, віск, поріг, колихати, в’язати, носити, їздити, пшениця, Запоріжжя, тривога, луг.
Запишіть речення. Поясніть, у яких словах відбулося чергування приголосних звуків. Я зупиняю в лузі вітер. (Є. Будницька) У лепесі сховався шерех. (М. Малахута) В руці горять, як свічі, три золоті лілеї. (Д. Павличко) Місяць плаче і сонця шукає. (М. Рильський) Волоський горіх — південне горіхове дерево. (Із довідника)
Запишіть речення, вставляючи пропущені букви, поясніть правопис приголосних. Подивись: веселим пта..твом ожили степи з лісами. (Б. Грінченко) Коза..ькому роду нема переводу. (Нар. творч.) Почалося нове життя запоро..ького коза..тва. (А. Кащенко) Іноді це був торі..-ній пух з тополі. (В. Іваненко) У чужій пасі..і бджіл не розведеш. (Нар. творч.) І тут мені пригадалася почута в дитинстві легенда про те, як дісталася черепа..і чудо-броня. (К. Наріжний) Жити, жити, дру..е, поспішим. (П. Перебийніс)
Пояснювальний диктант. Запишіть текст. Підкресліть слова, у яких відбувається чергування приголосних. Качина сім’я Поміж кущами йшла качка, а за нею — цілий виводок каченят. Спершу Юрко подумав, що то свійські, але по тому, як качка витягувала шию, як сторожко озиралась, якими дрібненькими полохливими клубочками котились каченята по землі, зрозумів, що то дикі. Щойно вони сховалися за кущем, як Юрко, кинувши свою вудочку, стрімголов шугнув уперед. Сіра качка, помітивши небезпеку, скрикнула і разом із каченятами дременула в траву. (Є. Гуцало)
Складіть усно речення зі словами серцевий, сердечний і сердешний.
— Сьогодні на уроці складним для мене було… Урок № 71 Найпоширеніші випадки чергування приголосних звуків у коренях слів
| |
Переглядів: 699 | |
Всього коментарів: 0 | |