Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української мови 5 клас (нова програма)

Урок № 67 Спрощення в групах приголосних

Урок № 67

Спрощення в групах приголосних

Мета: ознайомити учнів з орфограмою «Спрощення в групах приголосних» та забезпечити її засвоєння; розвивати усне й писемне мовлення, логічне мислення, пам’ять, уміння аналізувати мовні явища; удосконалювати навички роботи з підручником

Очікувані результати: учні розпізнають у словах і словосполученнях явище спрощення; вимовляють приголосні звуки відповідно до орфоепічних норм; правильно пишуть й обґрунтовують слова з вивченими орфограмами й обґрунтовують їх.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

  • І. Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

  • ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Спостереження над мовним матеріалом.

Прочитайте подані іншомовні слова та їх українські відповідники. Чи легко вам було вимовляти слова обох колонок? Чи багато таких слів в українській мові? Зробіть висновки про мелодійність української мови.

Іншомовні слова

Українські відповідники

На кшталт

Гангстер

Фрахт

Подібний

Бандит, злодій

Плата за вантаж або сам вантаж

 

  • ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
  1. Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

  1. Явище спрощення.
  2. Спрощення в групах приголосних -ждн-, -здн-, -стн-, -стл-.
  3. Винятки з правила.
  4. Випадання [к] у групах приголосних [скн], [зкн].
  5. Випадання [л] у групі приголосних [слн].
  6. Випадання [р] у групі приголосних [рдц].
  7. Спрощення при вимові, яке не позначається на письмі.
  8. Робота з підручником.
  9. Опрацювання теоретичного матеріалу
  10. Виконання вправ і завдань
  11. Словниковий диктант.

Запишіть слова, підкресліть орфограму «Спрощення в групах приголосних».

Швидкісний, цілісний, пестливий, гігантський, студентський, проїзний, зап’ястний, хвастнути, страсний, шелесне, заздрісний, доблесний, болісний, баластний, компостний, масний, усний, обласний, вісник, тижневик.

  1. Вибіркове списування.
  2. Орфографічний практикум.

Спишіть речення, вставляючи, де потрібно, пропущені букви. Підкресліть орфограму «Спрощення в групах приголосних».

Розум і чес..ність — найкращі якості людини. (А. Чехов) І віє пес..ливо із поля в розчинене синє вікно. (В. Сосюра) Чес..не діло роби сміло. (Нар. творч.) Блискавка блис..не — й камінь тріс..не. (Нар. творч.) Лечу, неначе та лелека, дивлюся радіс..но кругом. (В. Сосюра) Колодязь — дуб уже трухлявий, а тин — мов бік худий, кіс..лявий. (П. Воронько) Весна днем красна, а на хліб піс..на. (Нар. творч.)

  • IV. Закріплення знань, умінь і навичок
  1. Самостійна робота.
  2. Фразеологічний тренінг.

Поясніть значення фразеологізмів, підкресліть у словах орфограму «Спрощення в групах приголосних». Складіть із фразеологізмами речення.

I група — Без року тиждень.

II група — Справляти сім неділь на тиждень.

III група — Народитися під щасливою зіркою.

IV група — Триматися на чесному слові.

  1. Навчальний переклад.

Перекладіть словосполучення із російської мови українською. Підкресліть вивчену орфограму.

Счастливая мама, почётное звание, доблестный воин, шестнадцать лет, доброе сердце, насмешливый взгляд, скоростной поезд, перекрёстный огонь, туристский маршрут, гигантский айсберг.

  1. Пояснювальний диктант.

Запишіть прислів’я. Прокоментуйте написання слів, у яких відбулося спрощення.

Де слова масні, там пироги пісні. Без обережності й мужність беззахисна. Без сокири по дрова піти — хворостняк принести. Запасливий вартий багатого. Хто пізно встає, тому хліба не стає. У заздрісних на все очі великі. Великий рости, щасливий будь, себе не хвали, другого не гудь.

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Вивчити теоретичний матеріал
  2. Виконати вправи
  • VI. Підсумок уроку

Творче завдання.

Складіть усно речення з поданими словами, пам’ятаючи, що в них спрощення в групах приголосних на письмі не відбувається.

Журналістський, шістнадцять, туристський.

Категорія: Конспекти уроків із української мови 5 клас (нова програма) | Додав: uthitel (23.01.2018)
Переглядів: 657 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: