Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української мови 5 клас (нова програма)

УРОК 66. Основні правила переносу слів

УРОК 66. Основні правила переносу слів

Мета: навчальна — удосконалювати вміння учнів ділити слова на склади, визначати склади відкриті й закриті; виробляти комунікативні мовні компетенції; розвивальна — розвивати пам'ять, увагу, фонематичний слух, уміння ефективно й самостійно вчитися; продовжувати роботу над удосконалюванням усного й писемного мовлення; виховна — сприяти формуванню розуміння необхідності збереження та зміцнення свого здоров'я як однієї із найбільших цінностей.

Обладнання: підручник, художньо-публіцистичні тексти, ілюстрації до них, презентація.

Тип уроку: урок поглиблення знань, формування вмінь та навичок.

Очікувані результати: учні вміють правильно переносити слова на інший рядок, записувати правильно слова з вивченими орфограмами, обґрунтовувати написання слів відповідними орфографічними правилами; усвідомлюють необхідність збереження та зміцнення свого здоров'я як однієї із найбільших цінностей.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перевірка домашнього завдання

1) Читання виконаної вправи, коментування

2) ЗБ Повідомлення учнів про небезпечні інфекції, що вдалося подолати за допомогою вакцин у минулому столітті, про профілактику інфекційних захворювань

3) Виконання вправи

Ø Перепишіть слова, поставте, де необхідно, знак м’якшення.

Місто Хар..ків, гір..кий смак, тонкий промін..чик, залізна гир..ка, лар..ок з морозивом, т..мяний колір, пол..овий ц..віркун, по тонкій стеблин..ці, малій онучеч..ці.

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звернення вчителя до учнів

— Часто буває так, що учень чи учениця, грамотно написавши усі слова у вправі чи у тексті, неправильно переносить їх. Це є грубою помилкою. Тому сьогодні ми повторимо відоме й закріпимо знання практичними вправами, щоб перенос слова не був проблемою.

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК

1. Евристична бесіда

Ø Пригадайте, що таке склад. (Це частина слова, що вимовляється одним поштовхом видихуваного повітря.)

Ø Якими бувають склади? (Відкритий склад закінчується на голосний, та закритий склад закінчується на приголосний.)

Ø Від чого залежить кількість складів у слові? (Від кількості голосних звуків у слові.)

2. Опрацювання матеріалу підручника чи презентації або складання таблиці

Правила переносу слів

Правила

Приклади

Можна

Переносити слова з рядка в рядок за складами

Мо-ло-ко, кіш-ка, Ки-їв

Слова з однаковими приголосними та зі збігом приголосних переносити двома способами

Знан-ня і зна-ння; вінни-цький і вінницький

Не можна

Переносити одну букву або поділяти на частини для переносу двоскладові слова, у яких склад — одна буква

Оль-га, а не О-льга; мандрі-вець, а не мандріве-ць

Відривати одну букву від кореня і другої основи складного слова

Пере-йти, а не перей-ти; віді-гнути, а не відіг-нути

Переносити приголосні без голосних

Моло-дість, а не молоді-сть

Відокремлювати апостроф і знак м’якшення від попередньої літери

Сіль-це, а не сіл-ьце; роз’-яснювати, а не роз-яснювати

Розривати сполучення літер дж, дз, що позначають один звук

Кукуру-дза, а не кукуруд-за

Якщо дж, дз не становлять одного звука (при збігові префіксу з коренем), то їх можна розривати

Від-зна-чи-ти, а не відз-начити; підживляти, а не пі-дживляти

Переносити скорочення

Т. Г. Шевченко, а не Т. Г. // Шевченко; 21 кг, а не 21 // кг; 40 км, а не 40 // км тощо

Фізкультхвилинка

3. Виконання вправ

Ø Поділіть наведені слова на склади.

Колода, багато, друзів, місяць, радіо, дружба, кордони, майдан, садок, перехід, перевірка, соловей, їжак, юшка, духмяний, бур’ян.

Ø Перепишіть. Покажіть усі можливі варіанти переносу слів.

Броджу, саджу, кукурудза, бджола, гайок, пайок, війна, байка, галка, юрба, ювіляр, ясний, ялина, аптека, щоденний, туманний, годинник, подзвонити, надзвичайний, відзнаки, подвір’я.

4. Робота з текстом

Ø Прочитайте текст, виконайте завдання до нього.

ВІТАЛІЙ ТА ВОЛОДИМИР КЛИЧКО — БРАТИ, ЯКІ ЗІБРАЛИ ВСІ ТИТУЛИ БОКСЕРСЬКОГО СВІТУ

Відомі українські боксери народилися у родині військовослужбовця, нащадка козацького роду, вихідця з Київщини. Віталій Кличко став шестиразовим чемпіоном світу з кікбоксингу, чемпіоном світу з боксу у важкій ваговій категорії за версіями WBO, WBC, The Ring, а Володимир — олімпійським чемпіоном з боксу у надважкій ваговій категорії, чемпіоном світу з боксу у важкій ваговій категорії за версіями WBO, IBF, IBO, The Ring та WBA. 2008 року Клички досягли своєї давньої мети та встановили світовий рекорд — уперше в історії професійного боксу чемпіонами у важкій ваговій категорії за версіями найпрестижніших світових організацій стали водночас двоє рідних братів.

Ø Визначте, які слова в цьому тексті не можна переносити.

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Написати твір-мініатюру «Мій улюблений вид спорту», дотримуючись правил переносу слів.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

ЗБ

— Я гадаю, що спортом потрібно займатися тому, що...

Категорія: Конспекти уроків із української мови 5 клас (нова програма) | Додав: uthitel (07.01.2020)
Переглядів: 637 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: