Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української мови 5 клас (нова програма)

УРОК 60. РЗМ № 15. Усний твір-роздум у художньому стилі за індивідуально складеним планом

УРОК 60. РЗМ № 15. Усний твір-роздум у художньому стилі за індивідуально складеним планом

Мета: навчальна — допомогти учням засвоїти алгоритм складання усного твору-роздуму в художньому стилі за планом; розвивальна — розвивати образне, логічне та критичне мислення, навички усного зв'язного мовлення, складання творів-роздумів на вільну тему, висловлення своїх думок та вражень; виховна — сприяти формуванню громадянської відповідальності, кращих людських якостей, прагнення до самовдосконалення.

Обладнання: пам'ятка для складання твору-роздуму, зразки творів.

Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.

Очікувані результати: учні знають ознаки та структуру творів-роздумів; володіють усним мовленням; уміють висловлювати свої думки та враження, обґрунтовувати їх; займають активну життєву позицію; прагнуть до самоосвіти та самовдосконалення.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перевірка домашнього завдання

Читання творів (переказів) про чарівні куточки України. Коментування вчителем

Визначення слів, у яких можливе чергування приголосних. Повторення правил про чергування приголосних

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звернення вчителя до учнів

— У житті виникає багато запитань, що не мають однозначної відповіді. Тоді доводиться розмірковувати, зважувати за і проти, переваги та недоліки рішень. Інколи буває мало часу для обдумування, серйозної підготовки, доводиться говорити, відповідати усно. Ось цьому й присвячено наш урок.

ІІІ. РОЗВИТОК ЗВ'ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ

1. Повторення відомостей про твір-роздум

Твір-роздум — це особливий вид твору, у якому потрібно висловити власні думки, ідеї, докази, спостереження, пояснення до чогось або чогось. Наприкінці такого твору обов’язковими є висновки, зроблені щодо висловленої думки про щось. У творі такого типу повинні бути: тези, аргументи, докази. Мають бути чіткий план твору і логічна послідовність викладення думок, головна думка.

Структура роздуму

Орієнтовний план

Опорні слова

Вступ. Теза

Я думаю, що...; мені здається, що...; я вважаю, що...

Аргументи

Чому? Тому що...; по-перше...; по-друге...

Докази

Хочеться згадати твір...; наведу приклад з власного життя

Висновок

Отже...; підсумовуючи, можна зазначити...

2. Ознайомлення з пам'яткою «Як працювати над складанням твору-роздуму»

Пам'ятка

1) Осмисліть тему майбутнього твору-роздуму.

2) Сформулюйте тезу, що відображала б основну думку твору.

3) Тезу обов’язково слід проілюструвати прикладами або доказами.

4) Продумайте послідовність наведення аргументів (доказів). Теза може обґрунтовуватися безпосередньо або через спростування інших думок, протилежних тій, що доводиться.

5) Уживайте вставні слова і словосполучення по-перше, по-друге, на мою думку, по-моєму, наприклад, скажімо, отже, таким чином; речення «Мені здається...»; «Я гадаю...»; «Можна навести приклад...», що є засобами зв’язку між частинами роздуму.

6) Тезу, аргументи (докази) і висновок виділяйте в окремі абзаци.

3. Читання вчителем зразків творів-роздумів та їх обговорення

ГВ

«Чесність — найкраща чеснота»,— стверджує народна мудрість. Гадаю, що це правда, але не завжди.

Одного разу я забув виконати домашнє завдання з географії, відповідно на уроці отримав двійку. Мені було дуже соромно, незручно перед батьками. Тим паче, що ввечері вони мене питали, чи всі завдання я виконав. Що ж робити? Сказати чесно — тато й мама засмутяться, а вони ж так важко працюють, утомлюються на роботі, а тут ще це. Не сказати — правда може викритися, і тоді провина моя буде подвійною. Так уже було колись із двійкою з математики. Мама випадково зустрілася з учителькою в крамниці, а я ж тоді сказав, що в мене усе гаразд. З іншого боку, коли б я змовчав, то на наступний урок краще б підготувався, пересклав тему, отримав гарну оцінку — і конфлікт був би вичерпаний. Не слід нікого засмучувати своєю правдою, самому розв’язувати свої проблеми.

Гадаю, що потрібно бути відповідальнішим за свої вчинки, передбачати наслідки, щоб потім не засмучувати близьких і не обманювати їх. Але вже як трапилося щось серйозне, то краще сказати щиро та чесно, щоб разом подумати, як виправити становище.

4. Евристична бесіда за текстом

• Чи можна цей текст уважати роздумом?

• Яке речення може бути тезою в тексті? Зачитайте аргументи й докази, наведені в тексті.

• Чи цей текст пов’язаний якось із вашим життям? Який висновок можна зробити про чесніть у нашому житті?

5. Визначення теми для складання твору-роздуму

Пропоновані теми

• «Чому дехто соромиться говорити рідною мовою?»

• «Хто є справжній друг?»

• «Навіщо потрібно добре навчатися у школі?»

• «Чому буллінг (образа інших) неприпустимий?»

• «Що означає одяг для оцінки та самооцінки людини?»

(Власне формулювання.)

Фізкультхвилинка

6. Складання індивідуального плану до твору

7. Усна розповідь твору

8. Взаєморецензування учнів. Коментування вчителя

ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Написати твір-роздум за темою, що найбільше цікавить або хвилює.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Інтерактивна вправа «Термометр»

(На дошці зображено термометр. Учні, виходячи, позначають рисочкою рівень задоволення, отриманого на уроці.)

Категорія: Конспекти уроків із української мови 5 клас (нова програма) | Додав: uthitel (07.01.2020)
Переглядів: 554 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: