Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української мови 5 клас (нова програма)

УРОК 43. РЗМ № 11. Письмовий твір-роздум у художньому стилі за колективно складеним планом

УРОК 43. РЗМ № 11. Письмовий твір-роздум у художньому стилі за колективно складеним планом

Мета: навчальна — допомогти учням засвоїти поняття про твір-роздум у художньому стилі; розвивальна — розвивати образне та критичне мислення, навички складання творів-роздумів у художньому стилі; виховна — сприяти формуванню почуття громадянської відповідальності, кращих людських якостей.

Обладнання: художній текст, зразки учнівських творів.

Тип уроку: розвиток зв'язного мовлення

Очікувані результати: учні знають складові твору-роздуму; вміють складати твори- роздуми за планом, толерантно висловлювати свої міркування; усвідомлюють значення почуття громадянської та особистої відповідальності за свої вчинки.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перевірка домашнього завдання: складених словничків

(Учні доповнюють свої словнички тими словами, що здалися важкими чи цікавими.)

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звернення вчителя до учнів

— Ми вже складали усний твір-роздум у художньому стилі. Сьогодні пропоную скласти такий письмовий твір і показати, що ви вмієте образно мислити, обґрунтовувати свої думки конкретними прикладами, усвідомлюєте особисту відповідальність за свої вчинки та дії, умієте дружити й уникаєте поганих учинків.

ІІІ. РОЗВИТОК ЗВ'ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ

1. Читання уривку з повісті сучасної письменниці Н. Бічуї «Шпага Славка Беркути»

Був вечір. Звичайний вечір з першим, дуже раннім і дуже лапатим снігом. Ліхтарі на дротах понад бруківкою гойдалися од вітру, і з ними разом гойдалися тіні на землі, і густа, мереживна, схожа на театральну, завіса снігу. Вгорі вона була біло-прозора, а низом, ближче до тротуарів, — зелена й синя від неонового, студенішого за сніг вогню реклами.

Однак трьом хлопчакам, які вийшли з магазину, було зовсім байдуже, якого кольору сніг. В одного кишеня відстовбурчувалася, він ласкаво поплескав по ній і прицмокнув:

— Гарний набуток! Я ж вам казав — Надя дасть пляшечку. Мене тато завжди до наді посилає, коли хоче промочити горло.

Один із супутників «бувалого» хлопчини голосно реготав, зачіпаючи плечем перехожих, а другий — високий, у хутряній шапці — весь час намагався йти осторонь, мовби хотів показати, що не має ані найменшого відношення до тих двох.

Врешті вони ввернули у якусь напівтемну браму. Пройшли на подвір’я, де добули з кишені булку, оселедця і пляшку вина.

Хлопець у хутряній шапці відмовився пити:

— Ні-ні, я не хочу.

— Боїшся — мама битиме? Чи, може, компанія не та? — насмішкувато запитав один.

— Що ти! Розумієш, я...

— Тихо! — раптом шикнув третій. — Хтось іде!

Двоє кинулись тікати: двір був прохідний, мабуть, вони знали про це.

Третій, високий, спіткнувся об ящик...

У дитячій кімнаті міліції записали прізвище затриманого, його адресу, номер школи. Учнівського квитка хлопець при собі не мав. Прізвище хлопець назвав не своє, а свого однокласника, друга-суперника.

Немолода жінка втомлено мружила очі, ніби надто довго дивилася на яскраве світло:

— І що ж, хлопче, було дуже весело? Отак, як бездомні кошенята, на чужому подвір’ї, біля смітника, — дуже весело? І компанія чудова, такі виховані джентльмени, правда? Втекли, а тебе покинули... Нічого не скажеш — вірні друзі.

Хлопець мовчав. Знервовано м’яв шапку і не дивився на жінку.

— А знаєш, це навіть добре, що вони втекли: пізнаєш ціну такому товариству... Що? Кажеш, не знаєш навіть їхніх прізвищ? Ну, гаразд. Іди, йди, йди...

2. Евристична бесіда

Ø Про що цей уривок? Яка його тема? (Про хлопця, який має справу з поганою компанією, потрапив до дитячої кімнати міліції та назвався чужим прізвищем, через що його однокласник був несправедливо звинувачений. Тема — стосунки дітей і підлітків на вулиці. Розглядаються проблеми шкідливих звичок, чесності та підлості, справжньої та вдаваної дружби.)

3. Повторення особливостей твору-роздуму з використанням підручника, слайдів і таблиць-схем

4. Визначення теми твору

Тема: «З ким поведешся — того й наберешся».

5. Колективне складання плану твору

План

1. Народне прислів’я про друзів.

2. Гарний товариш — підтримка і допомога.

3. Із поганим другом можна потрапити в халепу.

4. Треба розрізняти добро та зло, бути на боці добра.

5. Не можна перекладати на інших відповідальність за свою поведінку та вчинки.

6. Придумування ситуації, у яку можна вставити роздуми з теми

Фізкультхвилинка

7. Робота на чернетках. використання різноманітних засобів виразності мовлення

8. Читання та коментування 2-3 творів, удосконалення текстів

9. Запис у чистовому варіанті. Перевірка та корекція (за потреби)

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Повторити вивчені правила. За бажанням: обговорити з друзями або батьками тему твору.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

Вправа «Незакінчене речення»

Ø У результаті роботи над твором я дійшов (дійшла) висновку ... .

Категорія: Конспекти уроків із української мови 5 клас (нова програма) | Додав: uthitel (12.12.2019)
Переглядів: 751 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: