Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 9 клас |
Урок № 67 Іван Липа. Притча «У невідому путь» Мета: ознайомити учнів із матеріалом про життєвий та творчий шлях письменника-патріота; розвивати навички самостійного коментування змісту притчі, уміння виділяти її головну ідею та проводити аналогії з власним життєвим досвідом Очікувані результати: учні знають основні відомості про життя та творчість письменника-патріота І. Липи, самостійно коментують зміст притчі, виділяють її головну ідею, проводять аналогії з власним життєвим досвідом. Теорія літератури: притча, основна ідея. Обладнання: підручник, портрет письменника, видання його творів Тип уроку: комбінований.
Вступне слово вчителя. З творчістю Івана Липи ми вже мали нагоду ознайомитися. Згадайте казку «Близнята». Це розповідь про вміння правильно скористатися дарунком долі, про головні цінності життя, важливість правильного вибору життєвої дороги. Іван Львович зумів реалізувати себе, проживши яскраве, як спалах, життя.
Бесіда. — Які асоціації викликає у поета картина першого снігу? (В. Герасим’юк, «Перший сніг».) — Що символізує суто чоловічий танець аркан? (В. Герасим’юк, «Чоловічий танець».) — Як ви розумієте зміст рядків «Ми бережемо живу ватру»? (В. Герасим’юк, «Жива ватра».)
(Літературні псевдоніми — Петро Шелест, Іван Степовик.)
Притчі становлять основну частину творчого доробку письменника. До цього жанру він звертався протягом усього життя. У притчах Іван Львович втілював свої думки, переконання, бажання. Їх можна назвати своєрідним заповітом письменника прийдешнім поколінням. Своїми притчами, збагаченими власним життєвим досвідом, письменник намагався додати читачам сили до життя, застерегти їх від необачних кроків, підказати вихід зі складних ситуацій, загартувати для перемоги в боротьбі. І. Липа — письменник-патріот. Тому основною темою його притч, як і всієї творчості, є любов до України та її народу, піднесення національної ідеї та духовного прозріння нації. У післямові збірки І. Липи «Тринадцять притч» (1935) сказано, що вони «зродилися із буйного, відважного і творчого життя Тарасівця. Життя, що в нім він намагався ніколи не зрадити ані собі, ані свойому народові. Писані ці притчі не одночасно, лишень на протязі чверть століття, і кожна з них зродилася з якогось великого зворушення, або великого, життьового конфлікту, проби. Кожна притча є розв’язанням щирим, шляхетним і глибоким якогось важного життьового питання. Всі Тринадцять притч разом дають образ людини сильної, чистої, і мудрої, дають образ Людини. Ставлять перед українськими духовними очима — ідеал, великий приклад. Таким стремлінням до ідеалу Нового Українця сповнені притчі Івана Липи. Вони кличуть кожного до зросту, до творчих зусиль і завзятості і до збагачення української душі. Він, живши гідно і вмерши гідно, навіть по смерті зве нащадків до сталої праці над собою. Колись спитали Івана Липу, який заповіт зоставив би він прийшлим поколінням? Тарасовець відповів: — Нехай будуть більші від своїх батьків! — Його притчі кличуть до зросту і творчих зусиль».
Притча І. Липи «У невідому путь» де в чому нагадує казку, адже її головна героїня — черепаха, яка наважилася втілити в життя свою заповітну мрію. Вона долає тяжкий, тернистий шлях до мети — вершини, «блакиті небесної», яка обіймала сонце й місяць. Черепасі захотілося самій пізнати все це, адже, як їй спочатку здалося, небесна блакить була недалеко за верховиною, бо ж «обнімала зелену верховину». Читаючи притчу, ми переконуємося, що черепаха має сильний характер, волю до життя, інстинкт самозбереження: боїться руху назад, з гори, бо розуміє, що «каменем покотиться вниз і буде їй смерть». Досягнувши вершини, черепаха розчаровується: «Холодне сонце стоїть високо-високо, світлий місяць сходить далеко-далеко, а блакить небесна аж за місяцем і за сонцем». Чи випадково головною героїнею притчі І. Липа робить черепаху? Звичайно, ні. Черепаха відома своєю повільністю, неповороткістю. Героїні ж притчі довелося подолати довгий та нелегкий шлях. Ще й надто, вона наважилася вирушити в невідому дорогу, відмовившись від ситого життя в теплій та затишній долині. Небагато знайдеться сміливців, які б, подібно черепасі з твору, змогли відмовитися від звичного комфорту заради пізнання незвіданого. Автор неодноразово наголошує на цьому — «цілі рої комашок були її поживою» і потім «частіше повертає голову, щоб подивитися в теплу долину, повну поживи й безжурного життя». На цю деталь І. Липа звертає увагу читача на початку твору, а потім повторює її, коли вже знесилена й, можливо, розчарована черепаха все ще долає тяжкий шлях до вершини. Вона все-таки опинилася на вершині, але побачила, що і сонце, і місяць, і небесна блакить, які вона так мріяла побачити зблизька, залишилися такими ж недосяжними, як і раніше. В образі черепахи І. Липа возвеличує наполегливість, цілеспрямованість, упевненість і віру у власні сили. Символіка образу черепахи Черепаха — це символ небесної підтримки і повільного, але неухильного руху вперед, символ сили, терплячості та довголіття. Також черепаха символізує мудрість, наполегливу працю, яка неодмінно буде винагороджена. Основні елементи сюжету Експозиція: розповідь про життя черепахи в долині, сите й безжурне. Зав’язка: рішення тварини піднятися на вершину гори, туди, де сонце, місяць та небесна блакить, які вона так любила. Розвиток дії: розповідь про нелегку подорож черепахи. Кульмінація: черепаха на вершині гори. Розв’язка: усвідомлення героїнею того, що її сподівання не виправдалися — досягнувши вершини гори, вона не здобула того, чого прагнула.
— Який висновок ви можете зробити про життєві цінності І. Липи? — Яке враження склалося у вас про письменника? Назвіть провідні риси його характеру.
— Де жила черепаха? — Куди любила дивитися героїня, вдоволь наївшись? — Як ви думаєте, чому місяць, сонце, небесна блакить захоплювали її? — Чому черепаха вирішила вирушити в невідому дорогу? Як це її характеризує? — Чи була її подорож легкою? Які небезпеки чекали тварину на шляху? — Чому черепаха боялася смерті в дорозі, вважаючи її «страшною і дочасною»? — Які зміни відбулися з героїнею за час подорожі? Про що вони свідчать? — Підіймаючись вище, черепаха зустрілася ще з деякими труднощами. Якими? — За чим сумувала героїня притчі, піднявшись високо вгору? — Чому вона не може повернутися назад, у долину, де народилася? — Чи досягла черепаха своєї мети? — Як вона при цьому себе почувала? — На вашу думку, чому письменник не говорить про те, як склалося подальше життя черепахи? — Як ви зрозуміли алегорію цієї притчі? — Складіть усну характеристику черепахи. Як ви оцінюєте її вчинок? — Чого навчає ця притча? Що в характері черепахи вам подобається, а що ні?
Міні-дискусія. «Як ви вважаєте, чи варто заради мрії відмовлятися від звичного способу життя?» «Упертість черепахи — це позитивна риса її характеру чи негативна?» «На вашу думку, чи варто задля пізнання нового й невідомого жертвувати своїм життям?»
Написати невеликий твір-роздум «Готуюся в невідому путь життя...» (за притчею І. Липи).
Заключна бесіда. — Чи сподобалася вам притча І. Липи «В невідому путь»? — Визначте її особливості. (Філософський зміст; архаїко-урочиста манера оповіді; структура й сюжет схожі на казку.) — Чи хотіли б ви прочитати інші твори письменника? | |||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 542 | |
Всього коментарів: 0 | |