Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 9 клас

Урок № 60 Позакласне читання. Марко Вовчок. Повість «Інститутка»

Урок № 60

Позакласне читання. Марко Вовчок. Повість «Інститутка»

Мета: поширити читацький кругозір учнів, ознайомити зі змістом повісті Марка Вовчка «Інститутка»; звернути увагу на високу майстерність письменниці у створенні образів-персонажів, особливості композиції та стилю повісті; показати моральну вищість представників народу

Очікувані результати: учні знають зміст повісті, коментують зміст її; характеризують образи-персонажі, дають власну оцінку героям твору, їхнім вчинкам; указують на особливості композиції.

Теорія літератури: повість, образи-персонажі.

Обладнання: підручник, портрет письменниці, текст повісті

Тип уроку: комбінований.

  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

«Інститутка» належить до найкращих перлин нашої літератури»,— писав про повість 1885 року І. Франко. Після викривальної поезії Т. Шевченка «Інститутка» була найвизначнішим твором антикріпосницького спрямування. Твір є правдивим свідченням про жорстокість панів та тяжке життя українського народу за часів кріпацтва та стихійну боротьбу простого люду проти гнобителів, його прагнення до волі. Про це ви й дізнаєтеся сьогодні на уроці.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
  1. «Усне словесне малювання».

На основі тексту оповідання «Максим Гримач» та за допомогою власної уяви намалюйте портрети персонажів твору: Катрі, Семена, Максима.

  1. Виконання учнями тестового завдання.
  • ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
  1. Розповідь учителя.
  2. Образи кріпаків у творчості Марка Вовчка. Повість «Інститутка».

Повість «Інститутка» українською мовою вперше вийшла 1862 року в журналі «Основа» з посвятою Т. Шевченкові. Це соціальна повість. У ній показано конфлікт між поміщиками та кріпаками, наростання стихійної боротьби народу за визволення. Недаремно Марко Вовчок в уста своєї героїні Устини вкладає слова, у яких прочитується провідна ідея твору: «Любо на волі дихнути».

Марко Вовчок із вражаючою силою змальовує трагічні долі жінок-кріпачок, які в тогочасному суспільстві були найбільш гнобленими, приниженими і безправними.

Достатньо згадати її оповідання «Горпина», у якому змальовано трагедію матері, що втратила маленьку дитину, бо замість того щоб доглядати за хворим немовлям, мусила йти на панщину. Від горя мати збожеволіла.

В оповіданні «Козачка» розповідається про козачку, яка, одружившись із кріпаком, теж стала кріпачкою. Кріпаками були і її діти. Це призвело до трагедії всього подальшого життя героїні.

Оповідання «Два сини» — типова для тих часів історія життя матері-вдови, синів якої пан віддав у рекрути і їх згубила царська солдатчина.

У повісті «Інститутка» Марко Вовчок теж розповідає про долю кріпаків та змальовує поміщиків, які, розбещені своєю владою над кріпаками, знущаються з них. У творі порушено найважливішу проблему першої половини XIX століття — вплив кріпацтва на людські долі.

Персонажі згруповано за методом контрасту. З одного боку — кріпаки, з іншого — представники панства. Розповідь ведеться від імені молодої кріпачки Устини, яка спочатку належала старій пані, а потім стала покоївкою молодої панночки-інститутки.

У повісті зображено два покоління панів і два покоління кріпаків. Поміщиця-внучка виявляється ще жорстокішою й аморальнішою кріпосницею, ніж стара пані. Про наростання антикріпосницьких настроїв у суспільстві свідчить те, що представники молодого покоління кріпаків, на відміну від терплячої бабусі-кріпачки, прагнуть позбутися кайданів кріпацтва і протестують проти панських знущань.

«Інститутка» Марка Вовчка була першим зразком соціальної повісті в українській літературі, відкрила нові обрії та творчі можливості критичного реалізму.

  1. Характеристика образу Устини.

У повісті «Інститутка», як і в більшості інших своїх творів, Марко Вовчок використовує форму оповіді від першої особи. Оповідач — кріпачка Устина, вона розповідає про своє життя. За допомогою її образу письменниця показує весь драматизм підневільного життя кріпаків.

Образ Устини приваблює життєрадісною вдачею, волелюбністю й оптимізмом. Дівчина рано залишилася сиротою, росла в чужих людей. А коли їй виповнилося десять років, її забрали до панського двору. Важко Устині було у старої пані. Цілий день дівчата виконували нудну роботу, яка «докучає, аж пече; та що врадиш?» Та зовсім нестерпним стало життя при панночці. Устина терпіла постійні образи, приниження, навіть жорстоке фізичне покарання. «Прийду було її вбирати, вже якої наруги я од неї не натерплюся!..» — говорить Устина. А одного разу панночка мало не задушила свою покоївку.

Устина — мудра й розважлива людина, не дивлячись на те, що молода. Багато довелося витерпіти й пережити їй глуму, зневаги, лайки, а іноді й бійки, але вона не стала ні жорстокою, ні злою: «А я зроду така вдалася... Було, мене й б’ють — не здержу серця, заплачу, а роздумаюсь трохи — і сміюся». Вона зуміла зберегти в собі людяність та доброту. Недаремно до неї горнуться і Катря, і Назар, і старенька бабуся.

Устина покірна долі, мовчки зносить усі знущання. Але весь час мріє про волю: «Коли б воля, заспівав би так, щоб і на селі лунало...». Звільнилася вона від новочасного рабства, коли чоловіка, Прокопа, віддали в москалі. І хоча Устині і в місті доводилося тяжко працювати, але вона почувала себе щасливою та безмежно вдячною Прокопу за те, що він визволив її з кріпаччини. Сам Прокіп «уже сім год, як... пішов» у похід, а Устина не має про нього жодної звістки, сумує за чоловіком і не знає, чи повернеться він колись.

Устина спокійно, щирим і довірливим тоном розповідає про своє нелегке життя, однак за цією зовнішньо спокійною, стриманою тональністю відчувається внутрішній драматизм.

  1. Порівняльна характеристика кріпачки Устини й панночки-інститутки.

У повісті Марко Вовчок протиставляє образи дівчини-кріпачки Устини й молодої пані-інститутки. Устина так передає свої враження від зовнішності панночки: «І що ж то за хороша з лиця була! Здається, і не змалювати такої краси!». Але між зовнішнім виглядом інститутки та її внутрішньою суттю існує контраст. Панночка — жорстока, егоїстична та морально обмежена людина. Незважаючи на те, що вона навчалася в інституті шляхетних дівчат, насправді залишилася неосвіченою, адже була переконана, що, крім французької мови, музики і танців, нічого не потрібно у світському товаристві. Усі інші предмети панночка називає дурницею, а навчання — мукою. Це людина з пустою головою й холодним серцем.

Зовсім інша кріпачка Устина. За вдачею вона шляхетна, лагідна й життєрадісна, усім бажає добра та щастя. Душа дівчини відкрита до всього прекрасного. «Весело бачити степ, поля красні...» — говорить вона. Устина любить сонце, квіти. Вона тонко відчуває навколишню природу: «Вітрець шелесне та принесе у віконце мені пахучий бузок...». Устина любить людей, щиро та глибоко кохає Прокопа. Хоч подружнє життя за умов кріпосницької дійсності й не принесло їй повного щастя, але дівчині стало легше: «Зійдешся з ним — весело й любо; усе лихо забуду...»

Інститутка закохалася в полкового лікаря. Але її кохання було примхою, молода поміщиця виявила сухий і точний розрахунок у почуттях. На хуторі ж чоловіка, куди молоді переїхали після весілля, вона показала себе жорстоким, свавільним і лютим експлуататором. Необмеженість влади над кріпаками підігрівала її деспотизм, мовчазна згода «доброго пана» перетворила життя людей на каторгу.

Психологічну характеристику інститутки доповнює її мова, груба і лайлива, коли вона говорить із кріпаками. До рівних собі панночка «ляскотить по-пташиному». Устина ж лагідна до всіх.

Устина — це типовий образ кріпачки, тому що в її характері домінують якості, притаманні більшості кріпаків: покірність, доброта, моральна чистота. Інститутка є типовим образом крі­посниці. Майже всі кріпосники були жорстокими, свавільними, бездушними та ненажерливими.

  1. Бесіда.

— Що з уроків історії ви знаєте про кріпацтво?

— Як жилося дівчатам-кріпачкам у маєтку старої пані? Як автор передає їхнє бажання волі?

— З яким настроєм чекають у маєтку приїзду молодої панночки-інститутки? Чому?

— Якою виявилася випускниця Інституту шляхетних дівчат?

— Що мала на увазі Устина, коли говорила «Чудне панське кохання»?

— Як змінилося життя на хуторі після приїзду туди інститутки з чоловіком?

— Знайдіть уривки, у яких йдеться про господарювання на хуторі молодої, красивої, освіченої пані?

— Чому селяни не дочекалися захисту від свого «доброго» пана?

  1. Дослідницько-пошукова робота.

— Якими словами Марко Вовчок характеризує паразитичне й нікчемне життя панства? Знайдіть у тексті твору відповідні цитати. («Солодко з’їсти, п’яно спити, хороше походити,— а більше що?»)

— За допомогою яких слів письменниця малює безправне життя народу? («Люди прокидалися і лягали плачучи, проклинаючи. Усе пригнула по-своєму молода пані, усім роботу тяжку, усім лихо пекуче ізнайшла...»)

— Назвіть представників панства. Чому вони безіменні? (Стара пані, інститутка, полковий лікар — чоловік інститутки. Вони безіменні, бо втратили людську подобу.)

— Як ставиться автор до кріпаків? Із чого це видно?

— Зіставте образи Прокопа і Назара з образом пана-ліберала, Устини — з образом панночки. Зробіть висновки.

  • ІV. Систематизація й узагальнення вивченого
  1. Проблемне питання.

— Чи одинакові типи кріпаків та панів змальовано в повісті?

  1. Творче завдання.

Напишіть невеликий твір-роздум за повістю «Інститутка» на тему «Чи можна в людині вбити жагу свободи?».

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Завдання для всього класу.

Підготуватися до контрольної роботи на тему «Творчість Т. Шевченка (періоду арешту й заслання і після повернення із заслання), П. Куліша, Марка Вовчка».

  • VІ. Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— У чому полягає антикріпосницьке спрямування повісті «Інститутка»?

— Що нового про письменницю ви можете сказати після ознайомлення з повістю «Інститутка»?

— Як на вашу думку, чи справді Марко Вовчок є, як вважав І. Франко, «ясною зорею нашого письменства»?

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 9 клас | Додав: uthitel (15.08.2018)
Переглядів: 2789 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: