Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 9 клас

Урок № 44 Т. Шевченко. «Стоїть в селі Суботові...». Художня оцінка діяльності Б. Хмельницького

Урок № 44

Т. Шевченко. «Стоїть в селі Суботові...». Художня оцінка діяльності Б. Хмельницького

Мета: опрацювати зміст поезії, визначити її ідейно-художні особливості; розвивати навички аналізу ліро-епічних творів, естетичний смак

Очікувані результати: учні знають зміст твору, визначають його ідейно-художні особливості; уміють аналізувати ліро-епічний твір, співвідносити містерійні образи твору з історичними реаліями; розкривають символічний образ великого льоху.

Теорія літератури: художні образи, художні засоби.

Обладнання: підручник, портрет Т. Шевченка 1845 року; репродукції малюнків Т. Шевченка «Богданова церква у Суботові», «Богданові руїни в Суботові»; портрет гетьмана Богдана Хмельницького; словник літературознавчих термінів, таблиця «Характеристика образу Б. Хмельницького»

Тип уроку: комбінований.

  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Т. Шевченко як справжній патріот, котрому боліла доля матері України, у своїх творах часто звертався до теми осмислення її історичного минулого, у якому закладалися підвалини сучасного поетові часу та майбутнього. Не виняток і поезія «Стоїть в селі Суботові...», у якій митець висловлює художню оцінку діяльності Богдана Хмельницького (зокрема, так званого возз’єднання України з Росією 1654 року).

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Бліц-турнір.

  1. Що таке містерія?
  2. Що таке алегорія?
  3. Які образи поеми є алегоричними?
  4. Що в поемі символізують три душі?
  5. Хто «ховається» за образами трьох ворон?
  6. Що уособлюють три лірники?
  7. Два Івани-близнята — це...
  8. Розкрийте суть образу-алегорії «великий льох».
  9. «Лютий ворог України, / голодна вовчиця» — це...

10) Про кого сказано: «Один сліпий, другий кривий, / а третій горбатий»?

11) У творі символічним є число...

12) Де сіли три білі пташки — три людські душі?

  • ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
  1. Розповідь учителя.

Поезія «Стоїть в селі Суботові…». Художня оцінка діяльності Б. Хмельницького

  1. Виразне читання вірша «Стоїть в селі Суботові...».
  2. Обмін враженнями щодо прочитаного.
  3. Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

  1. Евристична бесіда.

— У чому полягає зв’язок поезії з містерією «Великий льох»?

— Яку художню оцінку діяльності Богдана Хмельницького (зокрема, так званого возз’єднання України з Росією 1654 року) дає Т. Шевченко? Які рядки твору можуть послужити підтвердженням вашої думки?

— Які надії на майбутнє висловлює автор?

— На вашу думку, чи актуально звучить сьогодні поезія «Стоїть в селі Суботові...»?

— Назвіть проблеми, порушені у творі.

  1. Міні-дослідження. Робота з текстом.

— Знайдіть у тексті слова чи вирази, за допомогою яких автор оцінює діяльність Богдана Хмельницького, зокрема так зване возз’єднання України з Росією 1654 року. («Не так воно стало», «очухрали», «сміються», «занапастив сироту Украйну».)

— Якими словами чи виразами поет передає своє бачення майбутнього України? (Встане, розвіє, засвітить...)

  1. Складання таблиці «Характеристика образу Б. Хмельницького».
  • ІV. Систематизація й узагальнення вивченого

Робота з таблицею.

Заповніть «Понятійну таблицю», скориставшись матеріалами підручника та аналізу твору в класі.

Назва твору

Жанр

Форма подачі змісту

Тема
(мотив)

Ідея

Афоризми

«Стоїть в селі Суботові...»

Інвектива

Монолог автора

Обвинувачення Б. Хмельницького за його трагічну історичну помилку

Віра в нездоланність народного духу

«Встане Україна і розвіє тьму неволі»

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Завдання для всього класу.
  2. Вивчити теоретичний матеріал
  3. Повторити відомості з теорії літератури про сатиру, сарказм, гротеск.
  4. Індивідуальні завдання.

Підготуватися до виразного читання поеми «Сон».

  • VІ. Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Висловіть думку з приводу того, чому поезія «Стоїть в селі Суботові…» тривалий час була вилучена з «Кобзаря»?

— Як ви особисто ставитеся до Б. Хмельницького як керівника національно-визвольної війни та політичного діяча?

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 9 клас | Додав: uthitel (06.08.2018)
Переглядів: 12 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: