Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 9 клас |
Урок № 44 Т. Шевченко. «Стоїть в селі Суботові...». Художня оцінка діяльності Б. Хмельницького Мета: опрацювати зміст поезії, визначити її ідейно-художні особливості; розвивати навички аналізу ліро-епічних творів, естетичний смак Очікувані результати: учні знають зміст твору, визначають його ідейно-художні особливості; уміють аналізувати ліро-епічний твір, співвідносити містерійні образи твору з історичними реаліями; розкривають символічний образ великого льоху. Теорія літератури: художні образи, художні засоби. Обладнання: підручник, портрет Т. Шевченка 1845 року; репродукції малюнків Т. Шевченка «Богданова церква у Суботові», «Богданові руїни в Суботові»; портрет гетьмана Богдана Хмельницького; словник літературознавчих термінів, таблиця «Характеристика образу Б. Хмельницького» Тип уроку: комбінований.
Вступне слово вчителя. Т. Шевченко як справжній патріот, котрому боліла доля матері України, у своїх творах часто звертався до теми осмислення її історичного минулого, у якому закладалися підвалини сучасного поетові часу та майбутнього. Не виняток і поезія «Стоїть в селі Суботові...», у якій митець висловлює художню оцінку діяльності Богдана Хмельницького (зокрема, так званого возз’єднання України з Росією 1654 року).
Бліц-турнір.
10) Про кого сказано: «Один сліпий, другий кривий, / а третій горбатий»? 11) У творі символічним є число... 12) Де сіли три білі пташки — три людські душі?
Поезія «Стоїть в селі Суботові…». Художня оцінка діяльності Б. Хмельницького
(Проводиться за питаннями учнів.)
— У чому полягає зв’язок поезії з містерією «Великий льох»? — Яку художню оцінку діяльності Богдана Хмельницького (зокрема, так званого возз’єднання України з Росією 1654 року) дає Т. Шевченко? Які рядки твору можуть послужити підтвердженням вашої думки? — Які надії на майбутнє висловлює автор? — На вашу думку, чи актуально звучить сьогодні поезія «Стоїть в селі Суботові...»? — Назвіть проблеми, порушені у творі.
— Знайдіть у тексті слова чи вирази, за допомогою яких автор оцінює діяльність Богдана Хмельницького, зокрема так зване возз’єднання України з Росією 1654 року. («Не так воно стало», «очухрали», «сміються», «занапастив сироту Украйну».) — Якими словами чи виразами поет передає своє бачення майбутнього України? (Встане, розвіє, засвітить...)
Робота з таблицею. Заповніть «Понятійну таблицю», скориставшись матеріалами підручника та аналізу твору в класі.
Підготуватися до виразного читання поеми «Сон».
Заключна бесіда. — Висловіть думку з приводу того, чому поезія «Стоїть в селі Суботові…» тривалий час була вилучена з «Кобзаря»? — Як ви особисто ставитеся до Б. Хмельницького як керівника національно-визвольної війни та політичного діяча? | |||||||||||||
Переглядів: 530 | |
Всього коментарів: 0 | |