Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 9 клас

Урок № 3 Родинно-побутові пісні

Урок № 3

Родинно-побутові пісні

Мета: систематизувати й узагальнити вивчене з історії української пісні; показати багатство, велич і красу українських народних родинно-побутових пісень; розвивати навички виразного читання та систематизації й узагальнення вивченого матеріалу

Очікувані результати: учні вміють розрізняти види родинно-побутових пісень, аналізують тексти, визначають їхні мотиви, тематику, художньо-поетичні засоби.

Теорія літератури: родинно-побутові пісні, їх групи.

Обладнання: підручник, таблиця «Морально-етичні ідеали в родинно-побутових піснях», аудіозаписи українських народних пісень

Тип уроку: комбінований.

  • І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Чи помітили ви, що останнім часом усе частіше ми чуємо голоси на захист ідеї про необхідність гуманізації суспільства? А це спрямовує погляди людей до своєї історії, культури. Ми поступово повертаємося до народної медицини, традиційних ремесел, фольклору. Повертаємося до джерел народної духовності, до народної пісні...

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Перевірка домашнього завдання.
  2. Виразне читання учнями віршів напам’ять.
  3. Перевірка виконання учнями творчого завдання.

Заслуховування двох-трьох робіт.

  1. Бесіда.

— Які ви знаєте види українських народних пісень?

— Що таке родинно-побутові пісні? На які групи вони поділяються?

— Назвіть засоби художньої виразності, що найчастіше використовуються в них.

— Яка пісня вам сподобалася найбільше й чому саме?

  • ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
  1. Розповідь учителя.

План розповіді вчителя

  1. Родинно-побутова лірика. Пісні про сімейне життя.
  2. Сатирично-гумористичні та жартівливі пісні.
  3. Прослуховування аудіозапису українських народних пісень «В кінці греблі шумлять верби», «Світи, світи, місяченьку», «Лугом іду, коня веду», «За городом качки пливуть».
  4. Робота в парах.

Проаналізуйте на вибір одну з пісень.

(Учитель має прослідкувати, щоб були охоплені всі пісні.)

При аналізі дотримуйтеся такої послідовності:

  1. Жанр твору.
  2. Тема та ідея.
  3. Композиція (якщо є).
  4. Ліричний герой.
  5. Настрій твору.
  6. Засоби художньої виразності.
  7. Актуальність твору.
  8. Перевірка виконання учнями роботи. Коментарі та доповнення.
  • ІV. Систематизація й узагальнення вивченого

Складання таблиці «Морально-етичні ідеали в родинно-побутових піснях».

Майже в кожній родинно-побутовій пісні відбито морально-етичні ідеали, які вироблялися народом протягом століть. Знайдіть їх у вивчених на уроці піснях і заповніть таблицю.

Морально-етичні ідеали
в родинно-побутових піснях

Назва пісні

Про яку норму моралі йдеться

«За городом качки пливуть»

Пару собі треба обирати, керуючись почуттям, не зважати на багатство, статки обранця (обраниці)

 

 

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Завдання для всього класу.
  2. Вивчити теоретичний матеріал
  3. Вивчити напам’ять одну з пісень (на вибір).
  4. Індивідуальні завдання.
  5. Підготувати короткі повідомлення про основні етапи весілля (за бажанням учителя).
  6. Підготуватися до виразного читання весільних пісень.
  7. Знайти описи різних весільних обрядів у творах українських письменників і прокоментувати їх.
  8. Творче завдання.

Скласти сенкан на тему «Українська народна пісня».

(Наприклад.

Українська пісня.

Задушевна, мелодійна.

Хвилює, розраджує, полонить.

Супроводжує протягом усього життя.

Душа народу.)

  • VІ. Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Що нового ви дізналися на уроці?

— Яке завдання у вас викликало труднощі?

— У чому, на вашу думку, секрет актуальності та довговічності народних родинно-побутових пісень?

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 9 клас | Додав: uthitel (18.08.2018)
Переглядів: 712 | Коментарі: 6 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: