Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 8 клас (нова програма)

УРОК № 44 Михайло Коцюбинський. «Дорогою ціною». Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у творі.

УРОК № 44 Михайло Коцюбинський. «Дорогою ціною». Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у творі. Його непереможна сила, що рухає вчинками, поведінкою, вибором героїв. Час і вічність у повісті, символічні образи. Романтичність, мужність і сила волі української жінки Соломії

Тема. Михайло Коцюбинський. «Дорогою ціною». Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у творі. Його непереможна сила, що рухає вчинками, поведінкою, вибором героїв. Час і вічність у повісті, символічні образи. Романтичність, мужність і сила волі української жінки Соломії

Мета: навчитися, спираючись на текст, розкривати тему кохання Остапа й Соломії, розповідати про почуття героїв; розвивати вміння робити власні висновки, аналізуючи вчинки героїв, пояснювати образи часу й вічності в повісті, символічні образи, роль і сенс кольорів, звуків, добираючи матеріали з тексту; виховувати повагу до почуття кохання, мужності, сили волі як рис характеру, необхідних для боротьби зі злом.

Теорія літератури: пригодницький, романтичний сюжет повісті, головні та другорядні герої.

Обладнання: портрет письменника, видання його творів, ілюстрації до них, фрагменти кінофільмів, записів вистав сучасних театрів.

Тип уроку: нетрадиційний (презентація проекту).

Хід уроку

І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

ü Вступне слово вчителя.

Ключовими словами твору М. Коцюбинського «Дорогою ціною» є воля, кохання, боротьба.

Головні герої повісті волелюбні, чисті серцем і помислами, для них воля — це життєво необхідна умова їхнього гармонійного розвитку, як і кохання — вірне до загину, самовіддане.

II. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

ü Презентація творчо-дослідницького культурологічного міні-проекту.

1. інсценівку представляє група «сценариста» й «акторів».

(Звучить приємна мелодія.

З’являються головні герої повісті Остап та Соломія.)

— То ти, Остапе?

— Я, Соломіє...

— Що ж воно буде?

— А що ж буде? Хай воно загориться без вогню й диму... Втечу... Піду за Дунай, може ще там люди не пособачились. От бачиш — сакви... Бувай здорова, Соломіє.

— Тікаєш, покидаєш мене... І отже я лишуся сама з тим осоружним чоловіком... Ні, тікай, Остапе... Коли б ти знав, що робиться у горницях. Пан біга по хаті, мов скажений. «Бунтар, — кричить, — гайдамака. Він мені людей баламутити!..» Покликав осавулу: «Веди мені зараз Остапа Мандрику...»

— Так.

— «З живого шкуру здеру, чисто оббілую... Я ж йому пригадаю, гайдамаці, Кодню...»

— Так...

— «В некрути, — каже, — оддам». Тікай, Остапе, тікай, серце... Спіймають — катуватимуть, нелюди, живого не пустять...

— Враг його бери... Не так мені страшно ляха, як злість бере на наших людей: застромив він шию в ярмо та й байдуже йому, тягне, хоч ти що... Ех, піду, де воля, де інші люди... Бувай здорова, Соломіє...

2. «Літературознавці-вчителі» пропонують для всіх складені ними завдання.

1) Відновити правильний порядок подій у творі М. Коцюбинського «Дорогою ціною».

Соломіїн човен повернув боком і був усього на аршин від турецького, коли турки загалакали.

Єдиним оружжям Остапа була вода, і він час од часу обливав нею вовка.

Душа рветься до сонця, а тіло тягне до себе чорна безодня.

Він йшов тепер прудко, сильно вимахуючи ціпком...

Вільний дух народу ще тлів під попелом неволі.

2) Визначити елементи сюжету та позасюжетні елементи.

Експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка.

Позасюжетні елементи: пролог, епілог, пейзажі, опис пожежі, портрети.

3) Скласти паспорт-характеристику твору.

Назва твору

«Дорогою ціною»

Автор

М. Коцюбинський

Час написання

1901 р.

Тематика

Боротьба проти кріпацтва, нездоланне прагнення здобути волю, вічна тема кохання

Проблематика

Людська свобода, воля, вірність, справжня дружба

Головні герої

Остап і Соломія

Другорядні герої

Іван Котигорошко, цигани, драгоман

Символічні, алегоричні образи

комиш, вітер, вода, тура

Головна думка, ідея

Уславлення самовідданої боротьби українського селянства за волю, звеличення кохання

ü Коментар учителя.

Оцінка твору й героїв критикою: Шведський славіст А. Єнсен, називаючи «Дорогою ціною» перлиною української белетристики, підкреслив, що «оповідання глибоко проникає в душу українського народу, добре знає його спосіб життя і характер».

У листі до автора Н. Кобринська писала: «В теперішніх часах, коли література переповнена словами, часто неприродною декламацією, Ваша Соломія — то джерело під час спеки...» Головну героїню вона називає завдатком «типу жінок, що вміють боронити себе».

III. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК

ü Проблемне запитання.

— Чи можна вважати Остапа й Соломію реальними героями? Наведіть переконливі аргументи.

ü Літературна гра «Пізнай героя за його висловлюванням».

«Втечу... Піду за Дунай, може, ще там люди не пособачились...» (Остап)

«Бунтар... гайдамака! Він мені людей баламутить!» (Пан)

«...Тікаймо звідси, бо ті хлопи заб’ють нас, як мого дідуся в Умані». (Панночка)

«Ну, хай тебе боронить і хова од лихого мати божа... Прощавай!» (Соломія)

«Не так мені страшно ляха, як злість бере на наших людей: застромив віл шию в ярмо та й байдуже йому, тягне, хоч ти що...» (Остап)

«З живого шкуру здеру, чисто оббілую... Я ж йому пригадаю, гайдамаці, Кодню...» (Пан)

«За Дунай, у Січ із тобою... Приймаєш товариша чи не приймаєш?» (Соломія)

«Пропадай воно все пропадом... Піду і я світ за очі... Вже ж за тобою, хоч серцеві легше буде...» (Соломія)

«Шукай тепер, пане, парубка з молодицею... ніхто не бачив, лиш двох парубків стрічали». (Соломія)

«Бодай ти, запалася, треклята країно, з твоїми порядками!..» (Остап)

«Як живий буду, землю оратиму, рибальством житиму... все ж краще на волі, ніж під паном...» (Остап)

«Хіба я боюся смерті? Сохрани боже!.. Пошли, Гсподи, й завтра... Раз вмирати — не двічі. Вмер — і край, більш не встанеш». (Іван)

«Далі прокинулась і чую, що все мені противне, все гидке: і чоловік, і панщина, й життя моє безщасне... Пропадай воно все пропадом». (Соломія)

«Коли тільки річ у грошах, заставить себе, а роздобуде їх. Вона від рота відриватиме кожен шматок, кожен день складатиме на викуп».(Соломія)

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготуватися до бесіди з позакласного читання.

V. ПІДСУМОК УРОКУ

ü Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Художня майстерність М. Коцюбинського у творі «Дорогою ціною», на мою думку, полягає в...

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 8 клас (нова програма) | Додав: uthitel (07.01.2019)
Переглядів: 13 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: