Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма) |
Урок № 63 Л. Кисельов. Поезії «Стати б хоч на менти лічені…», «Земля така гаряча» Мета: ознайомити учнів із матеріалом про життя й творчість поета, допомогти усвідомити провідні думки його поезій, способи їх художнього розкриття; розвивати навички виразного та вдумливого читання поетичних творів, пояснення прихованого, підтекстового змісту образів та художніх засобів, висловлення власних думок щодо прочитаного Очікувані результати: учні знають матеріал про життєвий і творчій шлях поета, вдумливо й виразно читають вірші, визначають основну думку поезій, пояснюють особливості художніх засобів, прихований зміст образів, висловлюють власні думки щодо творів Л. Кисельова. Теорія літератури: ліричний вірш; ідея; пафос; образи; художні засоби. Обладнання: підручник, портрет письменника, видання творів з ілюстраціями до них Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Найкраща та людина, котра іншим приносить радість добрими справами. Арабське прислів’я
Поясніть зміст епіграфа до уроку.
Хто б із нас не хотів мати чарівну паличку, яка б виконувала всі бажання? Згадайте казку про квіточку-семицвіточку, героїня якої марно витратила всі можливості зробити щось хороше. Герой поезії Л. Кисельова не такий, його маленьке серденько готове обійняти ввесь світ і подарувати щастя кожному — від дитинки до старенького дідуся й бабусі. Хочеться йому, щоб не було у світі жорстокості, зла, вільно, не завдаючи нікому шкоди, співіснували і люди, і птахи, і дерева. Про це ви й дізнаєтеся на сьогоднішньому уроці.
План розповіді
Усього 22 роки життя доля відвела синові російського письменника Володимира Кисельова Леоніду. Але наділила непересічним літературним талантом. Творами його пишаються і російська, й українська літератури.
Леонід Кисельов (1946–1968) навчався на факультеті іноземних мов Київського державного університету імені Т. Г. Шевченка. Ще в десятому класі почав писати вірші, їх друкували у відомих літературних журналах. Але після «скандальної сенсації» вірша «Царі», у якому поет засудив політику Петра І щодо України, його перестали друкувати.
Хоч родина Кисельових була російськомовною, у ній дуже шанували й Т. Г. Шевченка, й українську культуру та мову. В останній рік життя Л. Кисельов почав писати українською, його поезії з’явилися в газеті «Літературна Україна», журналах «Дніпро», «Ранок», «Вітчизна». Кілька двомовних збірок поета побачили світ, коли його вже не стало: «Стихи. Вірші» (1979), «Последняя песня. Остання пісня» (1979), «Тільки двічі живемо. Вірші, проза, спогади про поета» (1991).
Опрацювання статті про письменника.
Менти — (просторічне слово) моменти, хвилини. Характерник — чарівник, ворожбит. Най — (діал.) хай.
— Розкажіть, що, кому й чому хотів би подарувати ліричний герой поезії Л. Кисельова «Стати б хоч на менти лічені…»? (Кожній дівчині — лицаря на коні, кожній жінці-удові — козаченька чорновусого, самотнім дідові — дзвінкого песика, а бабі — Івасика-Телесика.) — Що пропонує ліричний герой тим, хто розчарувався в житті? (Узяти сопілку й заграти сумну пісню.) — На вашу думку, чому у вірші немає побажань людям щастя, здоров’я? (Коли у людини буде поруч близький друг, коханий, їй легше переносити життєві труднощі — нездоров’я, матеріальну скруту.) — Які фольклорні мотиви відчуваються в поезії? (Мотиви казок, легенд, пісень.)
Притне — наблизить, обніме. Панцерники — тут: літаки.
— Як ви думаєте, чи однозначним є зміст цієї поезії? Чи тільки оберігати птахів і не вбивати журавлів закликає ліричний герой? — Яке символічне значення має образ журавля?
З’ясуйте, песимістичним чи оптимістичним є настрій цього вірша. Очікувана відповідь Оптимістичний, бо навіть маленькі діти розуміють цінність життя й стають на його захист.
Гра «Знайди пару». Утворіть логічні пари, поєднавши приклади художніх засобів з їх визначенням. Козаченька, песика метафори Чорновусого дзвінкого, журную поетичне звертання Не бийте журавля! епітет Відлине день без’язикий риторичне окличне речення Ой дядечку мій, журавлю зменшено-пестливі слова
Уміти розповідати про письменника, виразно читати, аналізувати його поезію, висловлювати власну думку щодо прочитаного; вивчити вірш напам’ять (або пізніше — один з інших віршів поета).
Творча робота. Продовжте думку поета про те, що кому можна й потрібно подарувати, коли була б така можливість. | |
Переглядів: 610 | |
Всього коментарів: 0 | |