Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма)

Урок № 63 Л. Кисельов. Поезії «Стати б хоч на менти лічені…», «Земля така гаряча»

Урок № 63

Л. Кисельов. Поезії «Стати б хоч на менти лічені…», «Земля така гаряча»

Мета: ознайомити учнів із матеріалом про життя й творчість поета, допомогти усвідомити провідні думки його поезій, способи їх художнього розкриття; розвивати навички виразного та вдумливого читання поетичних творів, пояснення прихованого, підтекстового змісту образів та художніх засобів, висловлення власних думок щодо прочитаного

Очікувані результати: учні знають матеріал про життєвий і творчій шлях поета, вдумливо й виразно читають вірші, визначають основну думку поезій, пояснюють особливості художніх засобів, прихований зміст образів, висловлюють власні думки щодо творів Л. Кисельова.

Теорія літератури: ліричний вірш; ідея; пафос; образи; художні засоби.

Обладнання: підручник, портрет письменника, видання творів з ілюстраціями до них

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Найкраща та людина, котра іншим приносить радість добрими справами.

Арабське прислів’я

  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
  1. Робота з епіграфом.

Поясніть зміст епіграфа до уроку.

  1. Вступне слово вчителя.

Хто б із нас не хотів мати чарівну паличку, яка б виконувала всі бажання? Згадайте казку про квіточку-семицвіточку, героїня якої марно витратила всі можливості зробити щось хороше. Герой поезії Л. Кисельова не такий, його маленьке серденько готове обійняти ввесь світ і подарувати щастя кожному — від дитинки до старенького дідуся й бабусі. Хочеться йому, щоб не було у світі жорстокості, зла, вільно, не завдаючи нікому шкоди, співіснували і люди, і птахи, і дерева. Про це ви й дізнаєтеся на сьогоднішньому уроці.

  • ІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
  1. Розповідь учителя.

План розповіді

  1. Коротке, але яскраве життя сина російського письменника.

Усього 22 роки життя доля відвела синові російського письменника Володимира Кисельова Леоніду. Але наділила непересічним літературним талантом. Творами його пишаються і російська, й українська літератури.

  1. Перші здобутки й перепони.

Леонід Кисельов (1946–1968) навчався на факультеті іноземних мов Київського державного університету імені Т. Г. Шевченка. Ще в десятому класі почав писати вірші, їх друкували у відомих літературних журналах. Але після «скандальної сенсації» вірша «Царі», у якому поет засудив політику Петра І щодо України, його перестали друкувати.

  1. Двомовні поетичні збірки Л. Кисельова.

Хоч родина Кисельових була російськомовною, у ній дуже шанували й Т. Г. Шевченка, й українську культуру та мову. В останній рік життя Л. Кисельов почав писати українською, його поезії з’явилися в газеті «Літературна Україна», журналах «Дніпро», «Ранок», «Вітчизна». Кілька двомовних збірок поета побачили світ, коли його вже не стало: «Стихи. Вірші» (1979), «Последняя песня. Остання пісня» (1979), «Тільки двічі живемо. Вірші, проза, спогади про поета» (1991).

  1. Робота з підручником.

Опрацювання статті про письменника.

  1. Виразне читання вірша Л. Кисельова «Стати б хоч на менти лічені…».
  2. Словникова робота.

Менти — (просторічне слово) моменти, хвилини.

Характерник — чарівник, ворожбит.

Най — (діал.) хай.

  1. Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Розкажіть, що, кому й чому хотів би подарувати ліричний герой поезії Л. Кисельова «Стати б хоч на менти лічені…»?

(Кожній дівчині — лицаря на коні, кожній жінці-удові — козаченька чорновусого, самотнім дідові — дзвінкого песика, а бабі — Івасика-Телесика.)

— Що пропонує ліричний герой тим, хто розчарувався в житті?

(Узяти сопілку й заграти сумну пісню.)

— На вашу думку, чому у вірші немає побажань людям щастя, здоров’я?

(Коли у людини буде поруч близький друг, коханий, їй легше переносити життєві труднощі — нездоров’я, матеріальну скруту.)

— Які фольклорні мотиви відчуваються в поезії?

(Мотиви казок, легенд, пісень.)

  1. Виразне читання вірша Л. Кисельова «Земля така гаряча…».
  2. Словникова робота.

Притне — наблизить, обніме.

Панцерники — тут: літаки.

  1. Евристична бесіда.

— Як ви думаєте, чи однозначним є зміст цієї поезії? Чи тільки оберігати птахів і не вбивати журавлів закликає ліричний герой?

— Яке символічне значення має образ журавля?

  1. Проблемне завдання.

З’ясуйте, песимістичним чи оптимістичним є настрій цього вірша.

Очікувана відповідь

Оптимістичний, бо навіть маленькі діти розуміють цінність життя й стають на його захист.

  • ІІІ. Закріплення знань, умінь і навичок

Гра «Знайди пару».

Утворіть логічні пари, поєднавши приклади художніх засобів з їх визначенням.

Козаченька, песика метафори

Чорновусого дзвінкого, журную поетичне звертання

Не бийте журавля! епітет

Відлине день без’язикий риторичне окличне речення

Ой дядечку мій, журавлю зменшено-пестливі слова

  • ІV. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Уміти розповідати про письменника, виразно читати, аналізувати його поезію, висловлювати власну думку щодо прочитаного; вивчити вірш напам’ять (або пізніше — один з інших віршів поета).

  • V. Підсумок уроку

Творча робота.

Продовжте думку поета про те, що кому можна й потрібно подарувати, коли була б така можливість.

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (01.05.2018)
Переглядів: 610 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: