Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма)

Урок № 40 В. Симоненко — «лицар на білому коні» в українській літературі. Поезія «Лебеді материнства»

Урок № 40

В. Симоненко — «лицар на білому коні» в українській літературі.
Поезія «Лебеді материнства»

Мета: ознайомити учнів із матеріалом про життя й творчість поета, допомогти усвідомити ідейно-художнє значення його твору «Лебеді материнства»; розвивати навички виразного читання ліричних творів, уміння аналізувати їх, зіставляти їхні ідеї з реальним сучасним життям, власними поглядами

Очікувані результати: учні знають матеріал про життя й творчість видатного поета, виразно й вдумливо читають поезію «Лебеді материнства», аналізують її, визначають провідні мотиви та ідеї, коментують художні засоби, з’ясовують символічний зміст образу лебедів.

Теорія літератури: ліричний твір; провідні мотиви, ідеї, символ, пафос.

Обладнання:портрет письменника, видання твору, ілюстрації до них, аудіозаписи пісні на слова ­поета

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

У дитинстві хочеться вірити в казки й навіть думки не припускати, що існують зло й жорстокість, нещастя й неприємності. Запорукою спокою та щастя, добрим охоронником для дитини завжди була мати, дана людині Богом. Її, як і Батьківщину, не обирають. Дитина для матері залишається дитиною, навіть коли вона доросла й має власну родину. Материнське серце завжди на сторожі, завжди прагне щастя дітям. Справжнім «лицарем на білому коні», співцем материнської любові став поет Василь Симоненко.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

Заслуховування вражень від вивчених поезій Л. Костенко.

  • ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
  1. Розповідь учителя.

План розповіді вчителя

  1. Дитинство майбутнього поета.
  2. Гостре слово журналіста В. Симоненка.
  3. Поезія В. Симоненка — грім серед застою брехні.
  4. Виразне читання поезії В. Симоненка «Лебеді материнства».
  5. Словникова робота.
  6. Робота зі словником літературознавчих термінів.

Ліри´чний герóй — образ, що виникає в уяві читача під враженням висловлених у творі почуттів, переживань, роздумів. Ліричний герой не обов’язково тотожний авторові.

  1. Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Чи сподобався вам вірш? Яке враження на вас справив?

— У якому творі вам уже траплявся символічний образ лебедів? (У повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять».)

— Яку тему розкриває поезія «Лебеді материнства»? (Любов до матері, до Батьківщини.)

  1. Завдання пошуково-дослідницького характеру.
  2. Розкрийте символічне значення образу лебедів у цьому вірші.

(Лебеді — це материнська любов, мрія, вірність, адже лебедина пара все життя зберігає вірність одне одному; за легендою, коли гине один,— позбавляє себе життя й інший.)

  1. Знайдіть рядки, що вказують на мотиви колискових.

(«Ой біжи, біжи, досадо, не вертай до хати. / Не пущу тебе колиску синову гойдати».)

  1. Визначте, які деталі побуту вказують на період історії.

(На перший погляд, історичний період визначити неможливо, але такий рядок, як «Танцювали лебеді в хаті на стіні», указує на повоєнний час. Прості люди жили бідно, тому стіни прикрашали саморобними килимками, на яких були намальовані лебеді, олені та ін. Часто не було світла й тепла, тому дитячі ліжечка ставили близько до печі. Рожеві відблиски вогню падали на стіну, змушуючи лебедів «танцювати».)

  1. Поясніть рядки, у яких говориться «За тобою завше будуть мандрувати / Очі материнські і білява хата». Чому саме білява хата?

(У центральній Україні хати зазвичай робили з глини, зовні обов’язково білили вапном. Тому «білява хата» виступає тут символом самої України.)

  1. З’ясуйте, які етапи життя ліричного героя простежуються у вірші. Підтвердіть власні судження цитатами з тексту.

(У тексті вірша чітко простежуються такі етапи життя: дитинство, романтична юність, зріле життя і його завершення.)

  1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

Визначте провідні ідеї та мотиви поезії В. Симоненка.

  • ІV. Закріплення знань, умінь і навичок

Міні-диспут.

«Чи можна обирати Батьківщину? Чому багато українців залишають рідну землю, шукаючи щастя за кордоном?»

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Уміти розповідати про життя та творчість В. Симоненка; виразно читати напам’ять вірш «Лебеді материнства», аналізувати його, висловлювати власні думки та почуття.

  • VІ. Підсумок уроку

Гра «Найкращий лексиколог».

Доберіть синоніми до слова «мати» (або епітети). Хто придумає найбільше, той може вважатися найкращим лексикологом сьогоднішнього уроку.

(Мама, матуся, мамуся, матусенька, ненька…)

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (21.01.2018)
Переглядів: 710 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: