Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма) |
Урок № 40 В. Симоненко — «лицар на білому коні» в українській літературі. Мета: ознайомити учнів із матеріалом про життя й творчість поета, допомогти усвідомити ідейно-художнє значення його твору «Лебеді материнства»; розвивати навички виразного читання ліричних творів, уміння аналізувати їх, зіставляти їхні ідеї з реальним сучасним життям, власними поглядами Очікувані результати: учні знають матеріал про життя й творчість видатного поета, виразно й вдумливо читають поезію «Лебеді материнства», аналізують її, визначають провідні мотиви та ідеї, коментують художні засоби, з’ясовують символічний зміст образу лебедів. Теорія літератури: ліричний твір; провідні мотиви, ідеї, символ, пафос. Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до них, аудіозаписи пісні на слова поета Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
Вступне слово вчителя. У дитинстві хочеться вірити в казки й навіть думки не припускати, що існують зло й жорстокість, нещастя й неприємності. Запорукою спокою та щастя, добрим охоронником для дитини завжди була мати, дана людині Богом. Її, як і Батьківщину, не обирають. Дитина для матері залишається дитиною, навіть коли вона доросла й має власну родину. Материнське серце завжди на сторожі, завжди прагне щастя дітям. Справжнім «лицарем на білому коні», співцем материнської любові став поет Василь Симоненко.
Перевірка домашнього завдання. Заслуховування вражень від вивчених поезій Л. Костенко.
План розповіді вчителя
Ліри´чний герóй — образ, що виникає в уяві читача під враженням висловлених у творі почуттів, переживань, роздумів. Ліричний герой не обов’язково тотожний авторові.
— Чи сподобався вам вірш? Яке враження на вас справив? — У якому творі вам уже траплявся символічний образ лебедів? (У повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять».) — Яку тему розкриває поезія «Лебеді материнства»? (Любов до матері, до Батьківщини.)
(Лебеді — це материнська любов, мрія, вірність, адже лебедина пара все життя зберігає вірність одне одному; за легендою, коли гине один,— позбавляє себе життя й інший.)
(«Ой біжи, біжи, досадо, не вертай до хати. / Не пущу тебе колиску синову гойдати».)
(На перший погляд, історичний період визначити неможливо, але такий рядок, як «Танцювали лебеді в хаті на стіні», указує на повоєнний час. Прості люди жили бідно, тому стіни прикрашали саморобними килимками, на яких були намальовані лебеді, олені та ін. Часто не було світла й тепла, тому дитячі ліжечка ставили близько до печі. Рожеві відблиски вогню падали на стіну, змушуючи лебедів «танцювати».)
(У центральній Україні хати зазвичай робили з глини, зовні обов’язково білили вапном. Тому «білява хата» виступає тут символом самої України.)
(У тексті вірша чітко простежуються такі етапи життя: дитинство, романтична юність, зріле життя і його завершення.)
Визначте провідні ідеї та мотиви поезії В. Симоненка.
Міні-диспут. «Чи можна обирати Батьківщину? Чому багато українців залишають рідну землю, шукаючи щастя за кордоном?»
Уміти розповідати про життя та творчість В. Симоненка; виразно читати напам’ять вірш «Лебеді материнства», аналізувати його, висловлювати власні думки та почуття.
Гра «Найкращий лексиколог». Доберіть синоніми до слова «мати» (або епітети). Хто придумає найбільше, той може вважатися найкращим лексикологом сьогоднішнього уроку. (Мама, матуся, мамуся, матусенька, ненька…) | |
Переглядів: 710 | Коментарі: 1 | |
Всього коментарів: 0 | |