Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма)

Урок № 39 Л. Костенко. Поезії «Чайка на крижині», «Крила». Виразне читання напам’ять

Урок № 39

Л. Костенко. Поезії «Чайка на крижині», «Крила». Виразне читання напам’ять

Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художнє багатство поезій Ліни Костенко, їх неповторність; розвивати навички виразного читання віршів напам’ять, їх аналізу, висловлення власної думки з приводу прочитаного

Очікувані результати: учні вдумливо й виразно читають вірші Ліни Костенко, уміють розшифровувати метафоричний підтекст образів, висловлюють власні міркування про духовну наповненість людини.

Теорія літератури: виразне читання, темп, пауза, інтонація, логічний наголос, ліричний герой; художні засоби, ідея.

Обладнання: портрет письменниці, тексти віршів, ілюстрації до них, таблиця

Тип уроку: виразне читання напам’ять.

  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Щоб краще зрозуміти думку автора, ідею про те, що духовне багатство — найбільший скарб, необхідно не тільки знати зміст, а й виразно читати, передаючи почуття, переживання поета. Крім того, виразне читання напам’ять дає змогу усвідомити й естетичні принади поезії. Про це ми й поміркуємо на сьогоднішньому уроці.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

Заслуховування розповідей про життя та творчість Л. Костенко.

Колективна робота.

(Повторення відомостей про засоби виразного читання: темп, інтонацію, логічний наголос.)

  • ІІІ. Основний зміст роботи
  1. Робота в парах.

Повторення віршів напам’ять, відпрацювання інтонації.

  1. Виразне читання напам’ять віршів Л. Костенко.

(Можна провести у вигляді конкурсу.)

  1. Завдання пошуково-дослідницького характеру.

Визначте, які художні засоби використано поетесою в поезіях «Чайка на крижині» та «Крила».

Орієнтовна відповідь

художні особливості поезії Л. Костенко
«Чайка на крижині»

Художні засоби

Приклади

Епітети

«Одрі темній, широкій», «самотня чайка», «крижина майже прозора», «вода весняна»

Метафори

«Зима не вдягла… свиту», «зима… часом вже й приміряла», «зима… пошукала, поплакала… лютувала, стелила… сперечалася… несла… збиралась», «проснулись дерева», «лід потемнів», «крига буйно ломилась», «відкриті двері-протоки»

Риторичні запитання

«Що ж робити?»

«— Ти куди ж розігналась? / Чи, бува, не до самого моря?»

«Ну, а що, як її розливає вода весняна?»

«Ну, а що, коли їй та удержать тебе несила?»

«Нащо крилатим ґрунт під ногами?»

Риторичні оклики

«Дивна людино!»

Повтори

«Ну, а що…»

Звертання

«— Дивна людино!»

 

Орієнтовна відповідь

художні особливості поезії Л. Костенко «Крила»

Художні засоби

Приклади

Риторичні запитання

«А як же людина?»

«А що ж людина?»

Риторичний оклик

«А крила має!»

Повтори

«У кого — …», «А крила має!»

 

  1. Творча робота.

Складіть сенкан на тему «Крилатість».

Зразок

Крилатість.

Висока й творча.

Приходить, надихає, рухає…

Втримати її уміє не кожен.

Злет.

  • ІV. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Виразно читати поезії Л. Костенко, аналізувати їх, висловлювати враження.

  • V. Підсумок уроку

Творча робота.

Складіть «асоціативний кущ» до слова «поезія».

Зразок

П — патріотична...

О — особлива...

Е — енергетична...

З — зворушлива...

І — іскриста...

Я — яскрава...

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (21.01.2018)
Переглядів: 1297 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: