Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 6 клас (нова програма) |
Урок № 8 Народні колискові пісні «Ой ти, коте, коточок», «Ой ну, люлі, дитя спать» Мета: ознайомити учнів із народними колисковими піснями, їх провідними мотивами; розвивати навички виразного та вдумливого читання колискових, коментування їхнього змісту, пояснення лексичних особливостей Очікувані результати: учні знають про призначення й особливості колискових пісень; пояснюють, як у колискових піснях виявляються материнські почуття й побажання; коментують зміст пісень, знаходять у них типові художні засоби; висловлюють свої почуття до мами, до родини. Теорія літератури: колискова пісня. Обладнання: збірки народних колискових пісень, ілюстрації до них; аудіозаписи народних та авторських колискових пісень Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
Вступне слово вчителя. Найміцніший родинний зв’язок — це зв’язок матері й дитини. І справа не лише в кровному родстві, а й у тому, що саме від матері дитина переймає мову, духовність. А душа переливається, починаючи з тієї пісні, яку співає матуся над колискою дитини, присипляючи її, сидячи ночами над нею та мріючи про її щасливу долю.
(Виразне читання пісень весняного циклу, коментування їхнього змісту.)
— З чим асоціюється колискова? (З маминою турботою, ласкою, з піснею, казкою.) — Які фольклорні мотиви наявні в колискових? (Казкові, обрядових пісень.) — Як ви вважаєте, чи впливає пісня на внутрішній стан людини? Чи може вона змінити настрій людини? — Чому народні пісні пов’язані зі звичаями, обрядами, святами людей? (Під час обрядів це своєрідне заклинання, на святах — розвага, відпочинок, реалізація творчих можливостей та здібностей.) — Чи мають рацію ті, хто говорить, що пісня допомагає людині жити? Умотивуйте власні міркування.
Опрацювання статті до теми, літературознавчого поняття «колискова», відповіді на запитання.
(Проводиться за питаннями учнів.)
— Яке значення в житті людини, а особливо для дітей, має сон? — Чи співала вам мама колискову? Про що саме? — Що являє собою кіт як свійська тварина? Чому саме в колискових з’являється цей образ?
(Проводиться за питаннями учнів.)
— Чому матір, присипаючи дитину, бажає їй щасливої долі? — Що символізує червоний квіт? (Красу.) — З яких квітів дівчата будуть плести вінок? (Рута, м’ята, хрещатий барвінок, запашний васильок.) — Що означають три квіточки, які мати принесе дитині? (Зріст, сон, здоров’я.) — Чому мати турбується, щоб у її дитини було здорове серце? — Як цей твір пов’язаний з усною народною творчістю? 10. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм». Визначте провідні мотиви народних колискових пісень.
Запишіть, які з названих тварин, птахів трапляються в українських народних колискових піснях. Мавпочка, котик, голуб, сорока, лелека, папуга, ворона, слоник, риба-кит, жирафочка.
Уміти розповідати про колискові, виразно їх читати, аналізувати, висловлювати свою думку про них.
Інтерактивна вправа «Мікрофон». — Я думаю, що колискові пісні в наш час… | |
Переглядів: 551 | |
Всього коментарів: 0 | |