Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 6 клас (нова програма) |
Урок № 7 Календарно-обрядові пісні весняного циклу Мета: ознайомити учнів із народними обрядовими піснями весняного циклу; розвивати навички виразного читання, пояснення змісту й визначення художніх особливостей фольклорних творів Очікувані результати: учні знають про давні обряди зустрічі весни; пояснюють художні особливості веснянок; знаходять у текстах пісень відображення язичницьких вірувань давніх українців; виразно та вдумливо читають веснянки; уміють робити висновки щодо естетичної привабливості народних пісень. Теорія літератури: народна пісня, веснянка, художні особливості народних пісень. Обладнання: збірки календарно-обрядових пісень, ілюстрації до них; аудіозаписи веснянок; весняні пейзажі Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
Вступне слово вчителя. Зима наморозила, нахолодила, спустошила всі запаси в коморах. Тому люди з нетерпінням чекали весни, тепла, зелені й появи першого їстівного зілля. Зиму проганяли за допомогою спеціальних обрядів, а весну прикликали випеченими «жайворонками», піснями-веснянками й танцями.
Перевірка домашнього завдання. (Коментування вивчених пісень, визначення художніх засобів.)
Опрацювання статей та рубрик підручника.
Веснянки — це пісні, які співали на честь приходу весни.
(Проводиться за питаннями учнів.)
— Що ви знаєте про те, як в Україні в дохристиянські часи відзначали прихід весни? (За народними віруваннями, на Стрітення (15 лютого) зима «зустрічалася» з весною. Вони сперечалися між собою, кому йти, а кому вертатись. Якщо до вечора ставало тепліше, то перемагала весна, але справжня весна наставала пізніше. Вважалося, що її на крилах приносили птахи. 30 березня, на день Теплого Олекси, наші предки зодягалися у святкове вбрання, вітали один одного з весною й теплом. Господині випікали обрядове печиво у вигляді птахів — жайворонків, голубів. Діти, співаючи, носили його по селу, провіщаючи й закликаючи весну.) — Які обряди, на вашу думку, дійшли до наших днів? — Що, на вашу думку, означало виконувати веснянки? (Веснянки прийшли до нас ще з дохристиянських часів, і в їхній основі лежать вірування пращурів у магію слова.)
(Проводиться за питаннями учнів.)
— Символом чого в народній міфології є зозуля? — Чому танець називали кривим? (Можливо, коли в давнину на нашу землю нападали чужинці, батьки привчали дітей остерігатися, заплутуючи сліди, аби за ними вороги не потрапили в село. Це й відтворював «кривий танець».)
Що весна принесла? Старим дідам… (по кийочку). Старим бабам… (по серпочку). Малим дітям… (по яблучку). Дівчатам… (по віночку). Хлопчатам… (по батожку). Усім… (літечко, зіллячко, травицю, водицю, ягнятко, телятко).
Визначте спільні й відмінні риси календарно-обрядових пісень.
Розшифруйте три ключових слова до теми.
Відповідь: веснянки.
Відповідь: Великдень.
Відповідь: закликання.
Уміти виразно читати, аналізувати пісні весняного циклу, вивчити напам’ять одну веснянку.
Інтерактивна вправа «Мікрофон». — Веснянки мені запам’яталися тим… | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 593 | |
Всього коментарів: 0 | |