Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 6 клас (нова програма) |
Урок № 20 Леся Українка. «Мрії», «Як дитиною, бувало…» Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю видатної письменниці, допомогти їм усвідомити ідейно-художній зміст і значення поезії Лесі Українки; розвивати навички виразного читання, коментування ліричних творів, визначення ролі художніх засобів у них Очікувані результати: учні знають про дитинство Лесі Українки, роль батьків у вихованні поетеси; вдумливо й виразно читають поезії «Мрії», «Як дитиною, бувало…»; характеризують образ ліричної героїні поезій Лесі Українки. Теорія літератури: автобіографічний твір, лірика, ліричний вірш, ліричний герой. Обладнання: портрет письменниці, ілюстративні матеріали до біографії; видання її творів, ілюстрації до них Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
Вступне слово вчителя. Учені стверджують, що характер людини формується в ранньому дитинстві. Видатна українська письменниця Леся Українка ще в ранні роки виробила в собі незламну силу духу, мужність, наполегливість, працьовитість, і це допомагало їй долати страшну недугу, відчувати себе повноцінним членом суспільства, ще й прислужитися йому, створивши мистецькі шедеври світового значення. Це й буде предметом розмови на нашому уроці.
(Виразне читання, переказ і коментування ключових епізодів поеми «Іван Підкова».)
Здається, що слово «мрія» існувало в нашій мові з давніх-давен. А насправді воно виникло в «пошевченківську епоху», і придумав його відомий український письменник Михайло Старицький. Означає воно, за словником, те, що створене уявою, фантазією; думка про щось бажане, приємне. — А які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте це слово? (Успіх, приємне здійснення бажань, здоров’я близьких, гарна оцінка, похвала, ласощі.)
Опрацювання статей та рубрик підручника.
(Проводиться за питаннями учнів.)
— Чому вірш має назву «Мрії»? — Про що мріяла Леся в дитинстві? — Чи відображені в поезії автобіографічні моменти? Підтвердіть свою відповідь цитатами з тексту. — Як характеризує ліричного героя вислів «розпростертий, до землі прибитий списом, говорив: “Убий, не здамся”.»? — Хто такі лицарі? — Чому не вродливі королівни та горді переможці очарували ліричну героїню?
— Кого ти вважаєш сильнішим — переможця чи переможеного, який не здається?
(Проводиться за питаннями учнів.)
— Що вам сподобалося у вірші? Який настрій викликала поезія? — Чому героїня в дитинстві «щоб не плакать, сміялась», а в зрілому віці — «плачу я, щоб не сміятись»? (Лірична героїня стала більш розуміти життя, навчилася співчувати, прощати, утримуватися від злої насмішки.) — Що таке епіграма? — Чому лірична героїня не зізнавалася про свій біль? — Чи можна останню строфу сприймати метафорично? (Так; говориться про утримання ліричної героїні від насмішки, глибоке розуміння нею понять милосердя, співчуття, співпереживання, стриманості.) — Як ви в дитинстві реагували на прикрощі? 10. Проблемне запитання. — Чого можна навчитися в ліричної героїні вивчених поезій? Що найбільше цінує в людині поетеса?
Уміти розповідати про Лесю Українку, виразно читати й аналізувати її вірші, характеризувати ліричну героїню; вивчити напам’ять поезію «Як дитиною, бувало…».
Інтерактивна вправа «Мікрофон». — Поезії Лесі Українки, на мій погляд, виявляють її… | |
Переглядів: 724 | |
Всього коментарів: 0 | |