Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 6 клас (нова програма)

Урок № 17 Т. Шевченко. «Думка» («Тече вода в синє море…»)

Урок № 17

Т. Шевченко. «Думка» («Тече вода в синє море…»)

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю Т. Шевченка петербурзького періоду; допомогти усвідомити ідейно-художній зміст твору «Думка» («Тече вода в синє море…»); розвивати навички виразного й осмисленого читання ліричних творів, пояснення ролі художніх засобів у них

Очікувані результати: учні знають про життя та творчість Т. Шевченка; виразно й усвідомлено читають вірш «Думка» («Тече вода в синє море…»); визначають провідні мотиви твору; висловлюють свої думки та враження від прочитаного.

Теорія літератури: ліричний твір, вірш, строфа.

Обладнання: портрет Т. Шевченка, ілюстровані матеріали до біографії, збірка «Кобзар», ілюстрації до творів, аудіозаписи

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Уже 200 років минуло від дня народження духовного батька українців Тараса Григоровича Шевченка, та його твори й досі не втрачають актуальності. Вони лише набувають нового звучання. Спробуймо й ми усвідомити зміст його поезій.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Перевірка домашнього завдання.

(Розповідь учнів про поему М. Вороного «Євшан-зілля», характеристика образів; заслуховування творів-розповідей про патріотизм.)

  1. Евристична бесіда.

— Що ви знаєте про Т. Шевченка?

— Згадайте й розкажіть якийсь із його віршів напам’ять.

— Як називається збірка його творів?

  • ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
  1. Розповідь учителя про перебування поета Т. Шевченка в Санкт-Петербурзі.
  2. Робота з підручником.

Опрацювання статей та рубрик підручника.

  1. Робота з літературознавчим словничком.

Ліричний твір — своєрідний літературний жанр, переважно віршованої форми, у якому у формі переживань та завдяки зображально-виражальним засобам осмислюється сутність людського буття, витворюється нова духовна дійсність, розбудована за законами краси.

Строфа — група рядків вірша, об’єднаних завершеною думкою, римуванням та інтонацією.

  1. Виразне читання вірша «Думка» («Тече вода в синє море…»).
  2. Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

  1. Евристична бесіда.

— Яким настроєм сповнений вірш «Думка» («Тече вода в синє море…») й чому?

— Як ви розумієте вислів із поезії: «Пішов козак світ за очі»?

— За яких обставин людина покидає рідний край?

— Що шукає козак? (Долю.)

— Як ви розумієте значення слова доля?

— Яку ж долю хотів зустріти козак? Чи зустрів він її?

— Яке життя, на думку автора, чекає на козака на чужині? Свої думки аргументуйте рядками з поезії. (На чужині не ті люди — Тяжко з ними жити! Ні з ким буде поплакати, Ні поговорити.)

— Як зрозуміти останні рядки твору?

— Чому рідний край — наймиліший?

— Як, на вашу думку, доля ліричного героя вірша перегукується з долею самого автора?

  1. Завдання пошуково-дослідницького характеру.
  • ІV. Закріплення знань, умінь і навичок

Гра «Шифрувальник».

Розшифруйте три ключових слова до теми.

Д + ОЛЯ

Відповідь: доля.

К

А

З

О

К

Відповідь: козак.

 

Е

К

Ч

Ш

Е

Н

В

О

Відповідь: Шевченко.

  • V. Домашнє завдання

Вивчити напам’ять вірш «Думка» («Тече вода в синє море…»), уміти його аналізувати, висловлювати свої міркування про прочитане.

  • VІ. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— На мою думку, Шевченко для українців…

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 6 клас (нова програма) | Додав: uthitel (30.07.2018)
Переглядів: 705 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: