Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 6 клас (нова програма) |
Урок № 17 Т. Шевченко. «Думка» («Тече вода в синє море…») Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю Т. Шевченка петербурзького періоду; допомогти усвідомити ідейно-художній зміст твору «Думка» («Тече вода в синє море…»); розвивати навички виразного й осмисленого читання ліричних творів, пояснення ролі художніх засобів у них Очікувані результати: учні знають про життя та творчість Т. Шевченка; виразно й усвідомлено читають вірш «Думка» («Тече вода в синє море…»); визначають провідні мотиви твору; висловлюють свої думки та враження від прочитаного. Теорія літератури: ліричний твір, вірш, строфа. Обладнання: портрет Т. Шевченка, ілюстровані матеріали до біографії, збірка «Кобзар», ілюстрації до творів, аудіозаписи Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
Вступне слово вчителя. Уже 200 років минуло від дня народження духовного батька українців Тараса Григоровича Шевченка, та його твори й досі не втрачають актуальності. Вони лише набувають нового звучання. Спробуймо й ми усвідомити зміст його поезій.
(Розповідь учнів про поему М. Вороного «Євшан-зілля», характеристика образів; заслуховування творів-розповідей про патріотизм.)
— Що ви знаєте про Т. Шевченка? — Згадайте й розкажіть якийсь із його віршів напам’ять. — Як називається збірка його творів?
Опрацювання статей та рубрик підручника.
Ліричний твір — своєрідний літературний жанр, переважно віршованої форми, у якому у формі переживань та завдяки зображально-виражальним засобам осмислюється сутність людського буття, витворюється нова духовна дійсність, розбудована за законами краси. Строфа — група рядків вірша, об’єднаних завершеною думкою, римуванням та інтонацією.
(Проводиться за питаннями учнів.)
— Яким настроєм сповнений вірш «Думка» («Тече вода в синє море…») й чому? — Як ви розумієте вислів із поезії: «Пішов козак світ за очі»? — За яких обставин людина покидає рідний край? — Що шукає козак? (Долю.) — Як ви розумієте значення слова доля? — Яку ж долю хотів зустріти козак? Чи зустрів він її? — Яке життя, на думку автора, чекає на козака на чужині? Свої думки аргументуйте рядками з поезії. (На чужині не ті люди — Тяжко з ними жити! Ні з ким буде поплакати, Ні поговорити.) — Як зрозуміти останні рядки твору? — Чому рідний край — наймиліший? — Як, на вашу думку, доля ліричного героя вірша перегукується з долею самого автора?
Гра «Шифрувальник». Розшифруйте три ключових слова до теми. Д + ОЛЯ Відповідь: доля.
Відповідь: козак.
Відповідь: Шевченко.
Вивчити напам’ять вірш «Думка» («Тече вода в синє море…»), уміти його аналізувати, висловлювати свої міркування про прочитане.
Інтерактивна вправа «Мікрофон». — На мою думку, Шевченко для українців… | |||||||||||||||
Переглядів: 705 | |
Всього коментарів: 0 | |