Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 5 клас (нова програма) |
Урок № 6 Тема. Народні перекази. «Білгородський кисіль», «Прийом у запорожців», Мета: ознайомити учнів із народними переказами українців; розвивати допитливість, навички виразного читання переказів, пояснення їхнього змісту Очікувані результати: учні знають зміст українських легенд, уміють виразно їх читати, переказувати, тлумачити; цікавляться походженням географічних назв рідного краю. Теорія літератури: фольклор, переказ. Обладнання: підручник, тексти переказів, ілюстрації до теми Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Вступне слово вчителя. У нашій історії багато славних і разом із тим трагічних сторінок. Це і протистояння численним ворогам, і козацькі походи, й особисті мужність, відвага, вірність, патріотизм кращих синів України. Славу про них донесли до нас народні перекази, з якими ми ознайомимося на сьогоднішньому уроці. І продовжимо роботу над нашим проектом з літератури рідного краю, адже цікаві, невідомі ще перекази, можливо, зберігаються в пам’яті представників старшого покоління вашої власної родини.
Перевірка домашнього завдання.
Опрацювання статті-коментаря до теми.
Печеніги — тюркські кочові племена. Віче — у Давній Русі — народні збори, що були вищим органом влади в деяких містах. Бовтанка — рідкий розчин чого-небудь. Луб’янець — виріб, зроблений із частини кори молодих листяних дерев, переважно липи. Медуші — комора для зберігання меду. Загадав — тут: наказав. Пощо губите нас — навіщо ведете нас до загибелі. Корчага — велика глиняна посудина з вузькою шийкою для зберігання зерна або рідини.
— Про які часи розповідається в переказі? (Часи князя Володимира й нападів на Київську Русь печенігів.) — Чому Білгород потрапив в облогу? (Печеніги скористалися відсутністю князя та його війська.) — Що стало причиною того, що старець не погодився з рішенням віче? (Старець знав, як можна ще спробувати відвернути лихо від міста.) — Чому печеніги вирішили зняти облогу й відступити? (Вони зрозуміли, що білгородцям допомагає сама земля і їм їх не перемогти.)
— До виховання яких рис характеру спонукає нас, сучасних читачів, цей давній переказ? (Сили духу, прагнення шукати вихід із найскладнішого становища, не втрачати віри, не здаватися.)
Запишіть назви лише тих якостей, що їх, за народним переказом, цінують козаки в чоловіках. Сміливість, поміркованість, рішучість, почуття гумору, серйозність, освіченість, відвага, суворість, сила духу, щирість, незворушність, завзяття, патріотизм.
10. Словникова робота, обмін враженнями щодо прочитаного.
Проблемні завдання.
«Легенди та перекази — споріднені жанри народної прози, які відрізняються від казок насамперед посиланням на вірогідність зображуваного. У народному побуті легенди й перекази не мають чіткого розмежування, перекази часто насичені легендарними мотивами, а дивовижне та неможливе у легенді виступає в органічній єдності з повсякденним і звичайним». (Л. Дунаєвська)
Виразно читати, переказувати, коментувати зміст прочитаного, висловлювати власну думку про нього.
Записати й підготувати для презентації цікаві перекази про старших представників вашої власної родини (про професію, захоплення, талант, особливі здібності, спогади прапрадідусів та прапрабабусь, прадідусів, прабабусь про цікаві випадки з їхнього життя, історичні події, свідками яких вони були, і под.)
Інтерактивна вправа «Мікрофон». — Перекази, на відміну від легенд, для мене є… | |
Переглядів: 1386 | |
Всього коментарів: 0 | |