Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 5 клас (нова програма) |
Урок № 5 Міфи та легенди українців. «Як виникли Карпати», «Чому в морі є перли і мушлі». Легенди та міфи рідного краю Мета: ознайомити учнів із віруваннями давніх українців; розвивати допитливість, вдумливе ставлення до уявлень наших предків, навички виразного читання міфів та легенд, пояснення їхнього змісту Очікувані результати: учні знають зміст українських міфів та легенд, уміють виразно їх читати, переказувати, тлумачити; цікавляться походженням географічних назв рідного краю. Теорія літератури: міф, легенда, реальне та фантастичне. Обладнання: підручник, тексти легенд «Як виникли Карпати», «Чому в морі є перли і мушлі», легенд та міфів рідного краю; ікона «Неопалима купина», ілюстрації, відеоматеріали з краєвидами Карпат; морські пейзажі, мушлі, перлини Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Вступне слово вчителя. Погляньте на карту нашої держави. Це велика країна, із різноманітним ландшафтом — горами й долинами, річками, озерами й безводними степами, густими лісами, є навіть невелика пустеля — Олешківські піски. Кожна місцинка має свою назву, яка виникла так давно, що тепер уже й не знають, від чого вона походить. Тому й з’явилися легенди, які називаються топонімічними, з ними ми сьогодні й познайомимося.
Бесіда за питаннями підручника; виразне читання, переказ уривків прочитаних легенд.
Заповніть таблицу, виявивши, у чому полягає добро, що його уособлює Білобог, та зло (Чорнобог).
Опрацювання статті-коментаря до теми.
Смерека — багаторічне вічнозелене хвойне дерево з конусоподібною кроною. Бук — листяне дерево з гладкою сірою корою і міцною деревиною. Берест — листяне дерево, яке використовують для живоплотів та захисних лісонасаджень. Пструг — форель. Добре розумівся на ґаздівстві — був управним господарем. Толока — пасовище для худоби. Ґазда — господар. Зруб — будинок або споруда з колод чи брусів, що їх укладають горизонтальними рядами.
— Знайдіть рядки, в яких описується велика рівнина, що була в Україні, зачитайте й зробіть висновок про красу нашої землі, про ставлення до неї народу. («Колись на нашій землі була величезна рівнина, кінця-краю якій не було видно, вкрита шовковистими травами, вічнозеленими смереками і ялинами, могутніми буками і яворами, берестами й тополями. Долиною текли потічки та річки, багаті на пстругів та іншу дрібну й велику рибу». Це говорить про красу, різноманітність та багатство нашої землі, про любов до неї народу.) — Хто був володарем великої долини? Як він характеризується в легенді? (Володарем долини був Силун — велетень, що добре розумівся на господарстві, мав багато худоби, на нього працювало чимало людей, з якими він поводився жорстоко і яким не платив за роботу.) — Як ставляться до Силуна люди, чому? (Вони ненавидять його, але бояться й підкоряються, бо він несправедливий, жорстокий і сильний.) — Розкажіть про Карпа Дніпровського. За що його полюбили? (У Карпа Дніпровського рано не стало батька, мати жила бідно, тому він мусив податися в мандри, працювати в наймах. Наймити полюбили Карпа за його працьовитість, сміливість, справедливість.) — Кого не любив Карпо? (Силуна — за його жорстокість та несправедливість.) — Перекажіть розмову Карпа з господарем. Який висновок можна зробити про характер Карпа? (Карпо сказав хазяїнові, що хоче повернутися додому, тому просить видати йому платню. Карпо поводився чемно, з гідністю, не принижувався, сміливо вимагав свого.) — Опишіть бій Карпа й Силуна. Що постало в результаті нього? (Карпо схопив Силуна, вдарив об землю, і той опинився в підземній печері. Велетень хотів вибратися, став бити ногою в земну кору, але вона не піддавалася. Через це постали гори, які назвали Карпатськими.) — Яке природне явище відповідає опису того, як Силун намагався вирватися з підземної печери? (Землетрус.)
— Які мрії народу відобразилися в цій легенді? (Про волю, справедливість, мирну та чесну працю на землі.)
Поміркуйте на задану тему. Дивлячись на мушлю (перли), я думаю (згадую, уявляю). Наприклад, роздивляючись сріблясто-білі перлинки в намисті моєї мами, я уявляю, що це застиглі сльози морської царівни, яку суворий батько, морський цар, не випускає на поверхню моря, на побачення з коханим.
— Що є спільним в обох легендах? (Наявність фантастичних елементів, оспівування краси.)
— Які місцеві (пов’язані з рідним краєм) міфи й легенди ви знаєте? Чи цікаво вам дізнаватися про рідний край із цих творів?
Навчитися виразно читати, переказувати, коментувати зміст легенд, відповісти на питання підручника.
Розпочати роботу над міні-проектом «Міфи, легенди й перекази нашого краю»: знайти легенди про походження географічних назв свого міста, селища, села, інших географічних об’єктів.
Інтерактивна вправа «Мікрофон». — Мені цікаво було б дізнатися… | |
Переглядів: 3253 | |
Всього коментарів: 0 | |