Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 5 клас (нова програма) |
Урок № 4 Тема. Міфи та легенди українців. «Дажбог», «Неопалима купина» Мета: ознайомити учнів із віруваннями давніх українців; розвивати допитливість, вдумливе ставлення до уявлень наших предків, навички виразного читання міфів та легенд, пояснення їхнього змісту Очікувані результати: учні знають зміст українських міфів та легенд, уміють виразно їх читати, переказувати, тлумачити, висловлювати власну думку з приводу порушених у творах проблем. Теорія літератури: міф, легенда, реальне та фантастичне. Обладнання: підручник, текст легенд «Дажбог», «Неопалима купина» Тип уроку: комбінований.
Вступне слово вчителя. На небі яскраво світить сонечко, воно ніби всміхається, ласкаво зігріваючи нас своїми променями. Та буває сонце й палючим, немилосердним, таким, що висушує воду, і тоді від спраги страждає все живе. Від цього світила залежало саме життя на Землі. Тому й возвели наші предки Сонце в ранг найвищого, наймогутнішого бога, щиро поклонялися йому, славили в легендах та піснях. А ще давні українці дуже любили свою землю, захищали її від численних ворогів зброєю, а коли могли — то хитрістю та кмітливістю. Саме про це йдеться в легендах, з якими ми й познайомимося на сьогоднішньому уроці.
Виразне читання уривків із легенд, які запам’яталися, вразили найбільше; переказ легенд.
З’ясуйте, що ми можемо вважати українським оберегом у сучасній квартирі, кого — Берегинею? Опишіть їх, висловіть своє ставлення до них.
Опрацювання статті-коментаря до теми.
Дажбог — сонячне божество у східних слов’ян, що дарує добро та багатство; божество достатку. Сварог — верховний бог східних слов’ян, небесний вогонь. Тур — дикий бик. «Слово о полку Ігоревім» — давньоруська літературна пам’ятка ХІІ ст.
— Кого русичі-українці вважали своїм родоначальником, першим князем і незмінним покровителем? (Дажбога.) — Зробіть «усний малюнок-портрет» Дажбога. (Дажбог у наших пращурів був богом Сонця. Він має величну ходу й проникливий погляд, блакитні, як чисте небо, очі. У нього дивовижне, золотаво-сонячне волосся, що легко летить за вітром. Наші предки вірили, що Дажбог їздить по небу в дивовижній колісниці, яка запряжена четвіркою білих вогняних коней із золотими крилами. А сонячне світло утворюється від вогняного щита, який він носить із собою.)
Град — місто. Зілля — рослина. Ультиматум — вимога. Залишитися з облизнем — залишитися ні з чим.
— Що символізує гілочка неопалимої купини? (Незнищенність народу.) — Чим, на ваш погляд, ця оповідь відрізняється від попередніх? (Від попередніх ця оповідь відрізняється за формою.) — Які роздуми викликає легенда? (Що наші предки були мудрими та мужніми, долали ворога якщо не силою, то кмітливістю.) — Поясніть, чому неопалима купина — ніби поетичне відображення України й українського народу? (Український народ багато разів намагалися знищити, розпорошити, але він щоразу повставав із руїн, відроджувався, як неопалима купина.) — Яке сучасне значення виразу «неопалима купина»? (Щось вічне, цінне, нетлінне.)
Творче завдання. Складіть висловлювання на тему «Як я розумію поняття “неопалима купина”».
Навчитися виразно читати, переказувати легенди, висловлювати власні міркування з приводу прочитаного, відповісти на питання підручника.
Знайти кольорове зображення ікони (або саму ікону) «Неопалима купина» й описати її.
Інтерактивна вправа «Мікрофон». — Легенди й міфи приваблюють мене тим… | |
Переглядів: 1442 | |
Всього коментарів: 0 | |