Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 5 клас (нова програма)

Урок № 34 Літописна оповідь «Розгром Ярославом печенігів. Початок великого будівництва в Києві.

 

Урок № 34

Літописна оповідь «Розгром Ярославом печенігів.
Початок великого будівництва в Києві. Похвала книгам». Образи руських князів

Мета: ознайомити учнів із літописними оповіданнями; допомогти зрозуміти їхнє значення, усвідомити душевну красу й силу наших предків, любов руських князів до своєї землі як приклад для нащадків; розвивати навички виразного читання й переказування, аналізу тексту, характеризування героїв

Очікувані результати: учні знають зміст літописних оповідань, уміють їх переказувати, коментувати, характеризувати героїв, висловлювати власну думку про них; прагнуть наслідувати кращі риси їхнього характеру.

Теорія літератури: літописи, казкові та історичні мотиви літописних сюжетів.

Обладнання: підручник, тексти літописних оповідей, ілюстрації до них

Тип уроку: комбінований.

  • І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

«Книги — мов ріки, які напоюють собою увесь світ; це джерело мудрості»,— так високо майже тисячу років тому оцінив книгу та її значення князь Ярослав Мудрий. Це значення не втрачене й донині. Дуже тішить те, що нашим далеким пращурам було притаманне розуміння переваг мирного будівництва, духовного збагачення над воєнними походами, завоюваннями. Це засвідчує літописна оповідь, з якою ми ознайомимося сьогодні на уроці.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Евристична бесіда.

— Чому літописи вважають і художніми, і науковими (історичними) творами? (У них історичні відомості поєднуються зі зразками усної народної творчості.)

— Чи можна вважати достовірним усе те, про що пишеться в літописних оповідях? (Не зовсім, бо поряд із реальними подіями записано й багато легенд.)

— Що ви можете сказати про князів України-Русі? (Це мужні, сильні, далекоглядні правителі, але вони мають і недоліки.)

  • IІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
  1. Виразне читання літописної оповіді «Розгром Ярославом печенігів. Початок великого будівництва в Києві. Похвала книгам».
  2. Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

  1. Обмін враженнями щодо прочитаного.
  2. Огляд ілюстрацій.

— Чи сподобалася вам ця літописна оповідь? Чим саме?

  1. Евристична бесіда, завдання пошуково-дослідницького характеру.
  2. Евристична бесіда, завдання пошуково-дослідницького характеру.

Цікаво!

Народні прислів’я про значення книги в людському житті

Одна книга тисячі людей навчає.

Книгу читають не очима, а розумом.

Книга не пряник, а дітей до себе манить.

Книгу прочитав — на крилах політав.

Книгу читати — усе знати.

Книга мала, та серцю люба.

Книга — дзеркало життя.

Письменному книжка в руку.

Книжку прочитав — і розумним став.

Книга ростить людину.

Для розумного книга — найгарніший подарунок.

Книжку купити — свято собі зробити.

Ледачому і книжку підняти важко.

 

— Складіть порівняльну таблицю-характеристику руських князів, з якими ми познайомилися в літописних оповідях.

Орієнтовна відповідь

Кий

Святослав

Володимир

Ярослав Мудрий

Спільне

Мужність, сміливість, далекоглядність, сила духу, мудрість, благородство, любов до рідної землі

Відмінне

Був хорошим дипломатом, дбав про свій народ, його процвітання, тому заклав велике місто

Був трохи нерозважливим та необережним, не слухав мудрих порад.

Войовничий

Турбувався про згуртування народу, посилення держави за допомогою сильної віри

Прагнув до мирного будівництва.

Освічений, любив книги

 

 

— У ролі кого виступив Ярослав Мудрий у сутичці з печенігами — нападника чи захисника? (Захисника.)

— Завдяки чому Ярослав переміг? (Він правильно розподілив сили.)

— Назвіть найвизначніші будівлі часів Ярослава Мудрого. (Місто велике, Золоті Ворота, церква Святої Софії, Митрополича, церква на Золотих Воротах, монастир Святого Георгія та Святої Ірини.)

— Поясніть вислів «У книгах — бездонна глибина; ми ними втішаємося в печалі, вони — узда для тіла й душі». (Книги дають розраду, втішають у печалі; вони гамують пристрасті, викривають вади характеру, звертаються до совісті людини.)

— Складіть порівняльну таблицю-характеристику руських князів, з якими ми познайомилися в літописних оповідях.

  • ІV. Закріплення знань, умінь та навичок
  1. Питання учням.

— Кому із князів, про яких ви читали в літописних оповідях, ви найбільше симпатизуєте і чому саме?

  1. Робота з таблицею «Казкові та історичні мотиви літописних сюжетів».

Заповніть таблицю, визначивши казкові та історичні мотиви літописних сюжетів.

Орієнтовна відповідь

Казкові та історичні мотиви літописних сюжетів

Казкові мотиви

Історичні мотиви

Прихід до Володимира послів із пропозиціями прийняти їхню віру.

Залишки печенігів бігають десь до сьогоднішнього дня.

Князь Ярослав церкву «яку сам збудував, оздобив … золотом»

Поляни зі своїми князем Києм, його братами Щеком і Хоривом та сестрою Либіддю заклали місто Київ. Про це свідчать географічні назви Хоревиця та Щековиця, річка Либідь; були навколо великі ліси, багато звірів.

Святослав спорядив послів до греків та уклав з ними мир; загинув у битві з печенігами

 

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Навчитися виразно читати, переказувати, коментувати літописну оповідь, характеризувати героїв, висловлювати власну думку про них.
  2. Підготуватися до уроку літератури рідного краю.
  • VІ. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— В образі Ярослава Мудрого мене приваблює те, що…

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 5 клас (нова програма) | Додав: uthitel (21.01.2018)
Переглядів: 2253 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: