Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 5 клас (нова програма) |
Урок № 33 Літописні оповіді «Три брати — Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь», Мета: ознайомити учнів із поняттям «літописи», історичною та літературною пам’яткою «Повість минулих літ»; допомогти зрозуміти значення давнього літописання для нащадків; розвивати навички виразного читання, висловлення власних суджень з приводу прочитаного Очікувані результати: учні знають про літописи, уміють розповідати про перших літописців та їхні твори, виразно читати літописні оповіді, переказувати й коментувати їх, висловлювати власну думку з приводу прочитаного; усвідомлюють пізнавальне та виховне значення літописів. Теорія літератури: літопис, переказ. Обладнання: підручник, зразки літописів, ілюстрації до них Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Перевірка домашнього завдання. Виразне читання, коментування акровіршів Л. Глібова та своїх власних.
Вступне слово вчителя. Найпершими книгами, які написали наші пращури, були літописи. Їх можна вважати історичними книгами, адже кожна подія, що траплялася в державі, записувалася монахами в монастирях, передавалася іншим, які продовжували літописання протягом усього свого життя. Разом із тим, це також і художні книги, оскільки давні літописці скупі рядки про історичні події прикрашали легендами, переказами, піснями, приказками, і це були перші письмові свідчення про усну народну творчість, світобачення нашого народу.
(Учитель акцентує увагу учнів на форматі, заставках, мові, ілюстраціях, авторстві літописів.)
План розповіді вчителя
Найвідомішим літописом вважають «Повість минулих літ», яку, за легендами (переказами) склав Нестор Літописець.
Оскільки писалися літописи мовою, яка тепер для нас є не зовсім зрозумілою, то сучасними авторами було їх перекладено. Найбільш вдалий переказ здійснив Віктор Близнець, і з деякими літописними оповідями ми й познайомимося.
(Проводиться за питаннями учнів.)
— Чи сподобався вам цей твір? — Що здалося складним і незрозумілим?
— Скільки версій про походження назви «Київ» подається в оповіді? (Два.) — До якої версії схиляється автор? (До першої.) — Які племена згадуються в літописі? (Поляни, древляни, дреговичі, словени, полочани, кривичі, сіверяни, весь, меря, мурома, черемиси, мордва, бужани (волиняни), перм, печора, ям, литва, корс та ін.) — Кого називали «мужами мудрими й тямущими»? (Полян.) — Яке містечко ще назвали на честь Кия? (Києвець.) — До кого ходив і з ким був у дружніх стосунках Кий? (До грецького царя.) — Яке містечко ще назвали на честь Кия? — До кого ходив і з ким був у дружніх стосунках Кий?
(Проводиться за питаннями учнів.) 10. Обмін враженнями щодо прочитаного. — Чи сподобався вам цей літопис? — На вашу думку, чи має він цінність для історії? 11. Огляд ілюстрацій. 12. Проблемне завдання. Доведіть, що Святослав хоч і був мудрим та гордим полководцем, але не завжди дотримувався обережності. 13. Виразне читання літописної оповіді «Володимир вибирає віру». 14. Словникова робота. (Проводиться за питаннями учнів.) 15. Обмін враженнями щодо прочитаного. — Чи сподобався вам цей літопис? — Чи зрозуміли ви, про яку важливу подію в ньому йдеться? 16. Огляд ілюстрацій. 17. Бесіда. — До якої думки дійшов Володимир при виборі віри й чому саме?
Робота з таблицею «Риси характеру руських князів».
Навчитись виразно читати, переказувати, коментувати літописні оповіді.
Інтерактивна вправа «Мікрофон». — З літописних оповідей найсильніше враження справила на мене…, тому що… | ||
Переглядів: 1682 | |
Всього коментарів: 0 | |