Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 5 клас (нова програма)

Урок № 30 Краса і мудрість прислів’їв та приказок

Урок № 30

Краса і мудрість прислів’їв та приказок

Мета: допомогти учням з’ясувати, якими були народні уявлення про довколишній світ та як його оцінювали за допомогою прислів’їв та приказок; розвивати зв’язне мовлення, логічне та образне мислення; виробляти навички добору лексики для власних висловлювань

Очікувані результати: учні вміють пояснювати будову та художні особливості приказок, застосовувати їх у відповідних ситуаціях.

Теорія літератури: прислів’я, приказки, їхні особливості.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення.

  • І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Доречно вжиті в мові прислів’я, приказки можуть замінити велике висловлювання, точніше виразити думку, змінити хід розмови та настрій, налагодити стосунки. Невдало вжите прислів’я, навпаки, здатне все зіпсувати. Отже, необхідно розуміти, що значить прислів’я, який у нього прихований зміст, до яких життєвих ситуацій воно підходить, чи не образить співрозмовника. На сьогоднішньому уроці ви й спробуєте показати вміння доречно використовувати прислів’я та приказки, розкривати їх прихований зміст.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Завдання учням.

Закінчіть прислів’я.

Чуже бачить під лісом, а свого не бачить під… (носом). Дружні сороки й орла… (заклюють). Згода будує, а незгода… (руйнує). Вік живи — вік… (учись). Як дбаєш, так і… (маєш).

  • IІІ. Основний зміст роботи
  1. Вибір прислів’їв для написання твору

(Слово не горобець, вилетить — не спіймаєш; вік живи — вік учись; людей питай, але і свій розум май; на дерево дивись, як родить, а на людину — як робить; під лежачий камінь вода не тече; добре ім’я — найкраще багатство та ін.)

  1. Інструктаж щодо написання твору.

Твір пишеться на півсторінки, складається з трьох частин: вступу, основної частини, висновку. В основній частині потрібно наводити приклади, рядки із творів (цитати); необхідно робити абзаци, не повторювати ті ж самі слова. Треба слідкувати за орфографічною та пунктуаційною грамотністю, дотримуватися логічності та послідовності висловлювання, широко користуватися образними словами.

  1. Підготовча робота.

Зачитування зразка твору.

Скажи мені, хто твій друг, і я скажу, хто ти

— Це прислів’я чи приказка? (Прислів’я.)

— Уживається в прямому чи переносному значенні? (У прямому.)

— У яких випадках використовується? (Коли йдеться про вибір друзів, про оцінку товариських стосунків.)

— Яка головна думка випливає з прислів’я? (Друзів слід обирати обачно; не дружити з лихими.)

Зразок твору

На початку навчального року до нас у клас прийшов новенький хлопчик із сусідньої школи. Був він високий, симпатичний. Навчався посередньо, але говорив, що йому нічого не варто взятися за науку й вийти ледь не у відмінники. У Сергійка — так звали новачка — був удома комп’ютер, швидкісний Інтернет. Він усіх запрошував до себе, обіцяючи дати пограти. І всі ж, звичайно, захотіли потоваришувати із Сергійком. На перервах наш новий однокласник часто десь зникав. Через кілька днів хтось із нас випадково побачив його в компанії старшокласників, які палили цигарки й кидали услід дівчаткам образливі слова. Хлопчики, які побували в Сергія на його запрошення вдома, теж розчарувалися: той тільки й знав, що хвалькувато розповідав, які марки цигарок і пива він пробував, пропонував скуштувати і їм. Отож, недаремно говориться в прислів’ї: «Скажи мені, хто твій друг, і я скажу, хто ти». Наші хлопчики вирішили сказати Сергійкові, що не дружитимуть із ним, поки він не покине свою погану компанію.

  1. Складання усних творів.
  2. Робота в чернетках.
  3. Зачитування творів та їх редагування.
  4. Написання творів у чистовиках.
  • ІV. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Зробити «усне словесне малювання» на тему якогось прислів’я чи приказки.

  • V. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— При роботі над твором у мене виникли труднощі з…

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 5 клас (нова програма) | Додав: uthitel (30.07.2018)
Переглядів: 753 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: