Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 5 клас (нова програма)

Урок № 27 Загадки. Художні засоби в загадках

Урок № 27

Загадки. Художні засоби в загадках

Мета: допомогти учням навчитися відгадувати загадки, пояснювати логіку їх відгадування, особливості будови та художні засоби; розвивати логічне, асоціативне та образне мислення

Очікувані результати: учні відгадують загадки, пояснюють особливості їхньої будови, роль у них метафор та інших художніх засобів.

Теорія літератури: загадка, види та особливості загадок, художні засоби в загадках, метафора.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: формування і вдосконалення вмінь та навичок.

  • І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Українські народні загадки цікаві не тільки пошуком відгадки, а ще й несподіваним поетичним баченням світу, художніми образами, часто римованими. Отже, загадки можуть задовольнити не лише допитливість, а й естетичні смаки.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Конкурс загадок.

(Можна визначити найкращого оповідача загадок, відгадувача загадок, найкращі ілюстрації до загадок.)

  • ІІІ. Формування і вдосконалення вмінь та навичок
  1. Бесіда.

— Для чого складалися загадки?

— Чому вони користувалися і користуються популярністю в народі?

  1. Завдання учням.

Випишіть із поданих загадок художні засоби, розподіливши їх за видами.

Ой за лісом, за пралісом золота діжа горить. У нас зимою білим цвітом сад зацвів, неначе літом. Махнула птиця крилом — закрила півсвіту чорним рядном. Круглий, та не місяць, зелен, та не діброва, з хвостом, а не миша. Біле, як сніг, чорне, як жук, вертиться, як біс, і повертає в ліс. У зеленім кожушку, кістяній сорочечці, я росту собі в ліску,— всім зірвати хочеться. Сидить Пахом на коні верхом, книги читає, а грамоти не знає. Лежить Гася, простяглася, як устане — неба дістане.

  1. «Поетичний практикум».
  2. Творче завдання.

Самостійно складіть загадки на довільну тематику.

Наприклад, можна скласти загадку про Інтернет, порівнявши його з павучком, який весь час мандрує в просторі й часі, не зрушуючи з місця.

(Я маленький павучок, по світах мандрую, про все розкажу я — хоч і з місця при цьому не зійду я.)

  • ІV. Закріплення знань, умінь та навичок

Літературна гра.

  1. Вставте в загадки числа від одного до десяти.

… баранець пасе тисячі овець. (Місяць.) Під одним козирком … козаки. (Стіл.) Загородив дід хлівець для … овець. (Рукавиця.) Хто вранці на … ногах, удень на …, а ввечері на …? (Людина.) … братів віком рівні, іменами різні. (Дні тижня.)

  1. Оберіть із поданих варіантів відповідне за змістом. Відгадайте загадки.
  2. Ноги на полі,
    Середина … (в хаті, в печі, надворі),
    Голова на … (землі, столі, горі).

(Жито, пшениця.)

  1. Прилетіли гості
    Сіли … (на землі, на помості, на стільці),
    Без сокири, без лопати
    Поробили собі … (хату, кашу, лопату)

(Птахи і гніздо.)

  1. Текло, текло
    І лягло під … (рядно, сукно, скло).

(Ріка, струмок у мороз.)

  1. Що то за … (кількість, гість, радість),
    Що темряву їсть?

(День.)

  1. Круглий та не … (зоря, сонце, місяць),
    Зелен, та не діброва,
    З хвостом, та не … (миша, кішка, крокодил).

(Кавун.)

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Завдання для всього класу.

Уміти пояснювати художні особливості загадок, способи їх відгадування.

  1. Завдання підвищеної складності.

Скласти одну-дві загадки на шкільну тематику.

  • VІ. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Найбільше мені сподобалася загадка…, тому що…

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 5 клас (нова програма) | Додав: uthitel (24.07.2018)
Переглядів: 1107 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: