Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 5 клас (нова програма)

Урок № 26 Загадки як вид усної народної творчості

Урок № 26

Загадки як вид усної народної творчості

Мета: ознайомити учнів із загадками як видом усної народної творчості; розвивати навички виразного, осмисленого читання загадок, пояснення способів їхнього відгадування; розвивати спостережливість, уважність, кмітливість — важливі елементи розумової діяльності людини

Очікувані результати: учні називають види загадок, уміють відгадувати їх, аналізують побудову та художні засоби.

Теорія літератури: загадка, її особливості; метафора.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

  • І. Актуалізація опорних знань учнів

Аналіз контрольної роботи.

  • ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Ви, мабуть, помічали, що дорослі на дозвіллі, у транспорті, чергах часто займаються тим, що розгадують кросворди. Це цікаво та захопливо. І корисно, тому що тренує розум та пам’ять, розширює кругозір, задовольняє допитливість. А «пращурами» цих кросвордів були народні загадки, про які йтиметься сьогодні на уроці.

  • IІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
  1. Робота зі словничком літературознавчих термінів.

Цікаво!

Про те, що загадки прийшли до нас із далекої минувшини, свідчить їх наявність у леген­дах, народних казках та піснях.

Дивно, але такий вид усної народної творчості, як загадки, є практично в усіх народів світу, до того ж вони бувають дуже схожими. Наприклад, латинська: тридцять два молотять, один перевертає (язик і зуби); білоруська: у двох матерів по п’ятеро синів (руки, пальці); хакаська: усе життя один одного доганяють, а випередити не можуть (ноги); карельська: десятеро братів увесь вантаж несуть (пальці ніг); бурятська: стукаю — голова болить, а не стукаю — голодний (дятел); вірменська: величезне поле; орати його не можна, каміння на ньому не порахувати (небо, зірки); англійська: жовте, сяє, а не золото (сонце); грузинська: прийшло біле телятко, прогнало чорне (день і ніч); чуваська: на мене чекають — не дочекаються, а як побачать — розбігаються (дощ); таджицька: рук і ніг у нього немає, а всіх трясе і гойдає (вітер); казахська: білий баран пішов, чорний залишився (сніг і земля); евенкійська: іде бабуся і плаче (хмара); литовська: іде по соломі — не шурхотить, іде по воді — не тоне, іде по вогню — не горить (тінь); російська: виходили дванадцять молодців, виносили п’ятдесят два соколи і випускали триста шістдесят п’ять лебедів (місяці, тижні, дні).

Загадка — влучне, образне питання, у якому натякається на відповідь; прихований опис предметів чи явищ, що потребує відповіді.

  1. Читання і відгадування загадок.

(Робота проводиться за підручником.)

  1. Робота з підручником.

(Бесіда про особливості змісту й побудови народних загадок (метафоричність, образність, дотепність).)

  1. Гра «Знайди пару».

Поєднайте першу частину загадок з другою та відгадайте їх.

Торох, торох, розсипався горох,

 

а на зиму одежі цурається.

Чорна корова всіх людей поборола,

 

а стоять не велить.

Хоч сам не біжить,

 

а біла кобила всіх побудила.

Літом одягається,

 

почало світати — нема що збирати.

Уночі гуляє, а вдень спочиває,

 

побіг у садочок.

Колючий клубочок

 

тільки сам завзято скаче.

Як не бий, він не заплаче,

 

лиш той посіє, хто розуміє.

Біле рілля, чорне насіння,

 

вся закутана в хустках.

Сидить баба на грядках,

 

має круглі очі, бачить серед ночі.

 

  • ІV. Закріплення знань, умінь та навичок

Літературна гра.

Відгадайте жартівливі загадки.

  1. Під яким кущем ховається заєць у дощ? (Під мокрим.)
  2. Хто говорить усіма мовами? (Відлуння.)
  3. Чи може дощ іти два дні поспіль? (Ні, між днями ніч.)
  4. Скільки їх було: баба, дві матері, дві дочки й онука? (Троє.)
  5. Скільки їх було: мати, дочка, брат, сестра, дядько, племінниця? (Четверо.)
  6. Яких каменів немає в морі? (Сухих.)
  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Вивчити кілька загадок, за бажанням — зробити ілюстрації до них.

  • VІ. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Найцікавішою загадкою на уроці для мене була…, тому що…

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 5 клас (нова програма) | Додав: uthitel (24.07.2018)
Переглядів: 654 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: