Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 5 клас (нова програма)

Урок № 21 Г. Малик. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

Урок № 21

Г. Малик. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

Мета: ознайомити учнів із повістю-казкою сучасної української письменниці; розвивати навички виразного читання, виділення головних епізодів, їх коментування

Очікувані результати: учні знають зміст твору, уміють виразно читати його, переказувати, коментувати головні епізоди; прагнуть виробляти в собі кращі риси характеру.

Теорія літератури: повість-казка, комікси.

Обладнання: підручник, портрет Г. Малик, текст повісті-казки «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

  • І. Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

  1. Характеризування героїв казки В. Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон».
  2. Визначення понять «віршована мова», «прозова мова».
  3. Заслуховування двох-трьох творів «Як стати оптимістом у сучасному житті?».
  • ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Здавна письменники полюбляли писати казки. Пишуть їх і сучасні митці, вдаючись до найхимерніших фантазій. Але це не просто вигадки, а щось таке, що є в нашому реальному житті, що хвилює, радує чи, навпаки, заважає жити. Тільки постає воно в дивному, фантастичному вигляді. Докладніше поговоримо про це, познайомившись із повістю-казкою сучасної дитячої письменниці Галини Малик — «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».

  • ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
  1. Розповідь учителя.
  2. Дитинство та юність Г. Малик.

Малик Галина (літературний псевдонім) — українська письменниця. Член Національної спілки письменників України з 1991 року.

Видала 52 книжки для дітей — поезію, прозу, переклади, а також збірку сонетів, переклади з болгарської. Укладач кількох антологій закарпатської літератури ХХ ст. (зокрема, поезії та дитячої літератури).

Народилася Галина Миколаївна 12 серпня 1951 року в Бердянську Запорізької області. 1964 року сім’я переїхала в селище Середнє, що на Ужгородщині. Дитинство і юність майбутньої письменниці були радісними і спокійними. Вона гарно вчилася в школі, мала веселу вдачу, почуття гумору і… не збиралась бути письменницею. Своє перше знайомство з книжкою Галина Миколаївна запам’ятала на все життя. Це сталося, коли мама до дня народження зробила малій Галинці диво-подарунок, купивши їй збірку «Українські народні казки», яка стала для дівчинки «…і букварем, і розвагою, і цілим новим світом».

  1. Від коректора — до головного редактора видавництва.

Батько Галини Миколаївни за фахом був ученим-агрономом, і його разом із сім’єю направили в Донецьку область працювати на дослідній виноградарній станції. Але Галину Миколаївну завжди тягнуло на Закарпаття, туди, де минуло її дитинство. Закінчивши школу, вона вступила на філологічний факультет Ужгородського університету, працювала коректором у міській друкарні, потім — у Закарпатській обласній науковій бібліотеці. 1991 року Г. Малик займає посаду головного редактора видавництва «Закарпаття». З 1998 року вона видавець та редактор журналу для дітей «Віночок». Нині працює головним редактором Закарпатської філії видавництва «Знання» (м. Київ).

  1. Творчість Г. Малик.

Писати Г. Малик почала ще зі шкільного віку. Потім кинула, та коли сама стала мамою, почала створювати віршики для своєї доньки. Галина Миколаївна дуже добре пам’ятає, як вона сприймала світ у дитинстві, усі свої дитячі відчуття. Тому її вірші для дітей легкі, з простими, інколи зовсім неочікуваними, сюжетами. Це також вірші-загадки, вірші-підказки, вірші, в яких юний читач знаходе нові слова, а також такі, в яких часто-густо можна впізнати себе і свої справи, які ми або доводимо до кінця, або не доробляємо, які любимо робити, і які — ні.

Згодом Галина Малик почала писати казкові повісті для дітей. З персонажами цих повістей весь час трапляються якісь пригоди, відбуваються небезпечні та радісні події: то звичайні діти потрапляють у казкову країну, то мешканці казкових країн — у наше реальне життя. А ще, коли читаєш повісті та п’єси письменниці, здається, що їх авторка знаходиться серед своїх героїв і разом із ними переживає все описане в книжках.

За повість «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» 1988 року Галині Малик було присуджено премію імені О. Копиленка. З незвичайними пригодами Алі, невгамовної героїні твору, уже познайомились юні читачі Іспанії, Італії, Франції, Німеччини та інших країн. А за повість «Злочинці з паралельного світу», Галині Малик було присуджено звання лауреата літературної премії імені Лесі Українки 2003 року.

Вона є також автором книг «Пантлик і Фузя», «Пантлик і Фузя сперечаються», «Пригоди Іванка і Беркутка», «Як ти народився» та збірки перекладів з російської мови Даніїла Хармса «Я тепер автомобіль».

2007 року Галину Миколаївну відзначено літературною премією ім. Ф. Потушняка за книги казок для дітей «Пригоди в зачарованому місті» (Тернопіль: Підручники і посібники, 2006) та «Сміятись заборонено» (Київ, 2005).

  1. Словникова робота, обмін враженнями щодо прочитаного.

Забурмотів — тихо і невиразно заговорив.

Кривулястих — нерівних, покручених, звивистих.

Башта — висока і вузька споруда багатогранної або круглої форми, що будується окремо чи становить частину будівлі; вежа.

 

Малик Галина Миколаївна

Біографія

Народилася Галина Миколаївна 12 серпня 1951 року в Бердянську Запорізької області. 1964 року сім’я переїхала в селище Середнє, що на Ужгородщині. Дитинство і юність майбутньої письменниці були радісними й спокійними. Вона гарно вчилася в школі, мала веселу вдачу, почуття гумору і… не збиралась бути письменницею. Своє перше знайомство з книжкою Галина Миколаївна запам’ятала на все життя. Це сталося в день, коли мама до дня народження зробила малій Галинці диво-подарунок — збірку «Українські народні казки», яка стала для дівчинки «…і букварем, і розвагою, і цілим новим світом».

Батько Галини Миколаївни за фахом був ученим-агрономом, і його разом із сім’єю направили в Донецьку область працювати на дослідній виноградарній станції. Але Галину Миколаївну завжди тягнуло на Закарпаття, туди, де минуло її дитинство. Закінчивши школу, вона вступила на філологічний факультет Ужгородського університету, працювала коректором у міській друкарні, потім — у Закарпатській обласній науковій бібліотеці. 1991 року Г. Малик займає посаду головного редактора видавництва «Закарпаття». З 1998 року вона видавець та редактор журналу для дітей «Віночок». Нині працює головним редактором Закарпатської філії видавництва «Знання» (м. Київ).

Пише Галина зі шкільного віку. Якийсь період не бралася за перо, та коли сама стала мамою, почала створювати віршики для своєї доньки. Галина Миколаївна дуже добре пам’ятає, як вона сприймала світ у дитинстві, усі свої дитячі відчуття. Тому її вірші для дітей легкі, з простими, інколи зовсім неочікуваними, сюжетами. Це також вірші-загадки, вірші-підказки, вірші, в яких є нові слова, а також такі, в яких часто-густо можна впізнати себе і свої справи.

Згодом Галина Малик почала писати казкові повісті для дітей. З персонажами цих повістей весь час трапляються якісь пригоди, відбуваються небезпечні та радісні події: то звичайні діти потрапляють у казкову країну, то мешканці казкових країн — у реальне життя.

За повісті «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» 1988 року Галині Малик було присуджено премію імені О. Копиленка. З незвичайними пригодами Алі, невгамовної героїні цих повістей, уже познайомились юні читачі Іспанії, Італії, Франції, Німеччини та інших країн. А за повість «Злочинці з паралельного світу» Галині Малик було присуджено звання лауреата літературної премії імені Лесі Українки 2003 року.

2007 року Галину Миколаївну відзначено літературною премією ім. Ф. Потушняка за книги казок для дітей «Пригоди в зачарованому місті» (Тернопіль: Підручники і посібники, 2006) та «Сміятись заборонено» (Київ, 2005).

Освіта

Закінчила філологічний факультет Ужгородського державного університету 1980 року.

Трудова діяльність

• 1980–1990 — зав. відділом інформації з питань культури та мистецтва Закарпатської обласної наукової бібліотеки в м. Ужгород.

• Далі — головний редактор видавництв «XXI вік», «Бокор», «Закарпаття», часопису для дітей «Віночок», видавництва «Знання».

Громадська діяльність

• Заступник голови Асоціації творчих жінок Закарпаття «Нова форма».

• Із 2005 року — голова оргкомітету щорічної книжкової виставки-ярмарки «Ужгородський книжковий Миколай».

• Член експертної ради всеукраїнського рейтингу «Книжка року» в номінації «Дитяче свято».

Нагороди і відзнаки

• Премія журналу «Перець» за кращі вірші для дітей за 1987 рік.

• Премія ім. Олександра Копиленка (1988); обласного конкурсу «Від Кирила та Мефодія — до наших днів» у номінації «Література для дітей» (2000).

• Перша премія Міжнародної книжкової ярмарки у м. Києві «Книжковий сад», номінація «Світ дитини» за книжку «Злочинці з паралельного світу» (2002).

• Лауреат книжкової виставки «Ужгородський книжковий Миколай» у номінації «Найрезонансніший автор року» (2002).

• Літературна премія ім. Лесі Українки (2003);

• Спеціальний диплом Міжнародної книжкової ярмарки у м. Києві «Книжковий сад» за книжку «Злочинці з паралельного світу-2» (2004).

• Тричі лауреат премії ім. Ф. Потушняка.

Основні твори

• «Страус річкою пливе» (1984)

• «Неслухняний дощик» (1986)

• «Знає Вітя все на світі» (1988)

• Даніїл Хармс. «Я тепер автомобіль» (передмова, переклад з російської Галини Малик,1990)

• «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» (1991)

• «Мій срібний князю…» Сонетна поема (2001)

• «Злочинці з паралельного світу» (2001)

• «Злочинці з паралельного світу-2» (2003)

• «Пригода в зачарованому місті» (2005)

• «Сміятись заборонено» (2005)

• «Принцеса Мішель і король Грифаїни» (2006)

• «Як ти народився» (2006)

• «Для чого потрібні тато й мама» (2006)

• «Чому я хлопчик» (2006)

• «Чому я дівчинка» (2006)

• «Мандри і подвиги лицаря Горчика» (2009)

• «Третя подорож Алі» (2008)

• «Незвичайна книжка» (2010)

• «Абракадабра» (2011)

• «Забавлянки» (2011)

• «Вуйко Йой і Страшна Велика Кука» (2011)

• «Бешкетні вірші» (2011)

• «Неймовірні історії. Вибране» (2012)

• «Бабусина книжка» (2012)

  1. Виразне читання повісті-казки Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».

(Учитель та учні виразно читають першу умовну частину повісті до слів «Дівчина причинила дверцята і опинилася у невеличкій кімнаті».)

  1. Словникова робота, обмін враженнями щодо прочитаного.
  2. Робота в групах.

І група — опишіть Алю, її справи.

ІІ група — опишіть країну Недоладію.

ІІІ група — опишіть мешканців країни Недоладії.

ІV група — визначте фантастичне в казці.

  1. Презентація роботи в групах.

Орієнтовні відповіді

І група

Аля — невелика дівчинка, яка жила у великому місті. Вона гарна, але дуже нетерпляча. Не могла доробити жодної справи до кінця, навіть доїсти страву, яку їй приготували, чи заплести як слід свої кіски. Аля — добра дівчинка, хотіла зробити подарунок на день народження бабусі — вишити рушничок, але в неї не вистачило снаги це зробити.

ІІ група

У країні Недоладії все було не так: на небі світила половинка сонця, риби гуляли на березі озера, вулички кривулясті, не будинки, а розвалюхи, у деяких не вистачало вікон і зовсім не було дверей, замкові башти ніби погнуло вітром, і на кожній чогось не вистачало. Навіть годинник був лише з хвилинною стрілкою.

ІІІ група

Люди в Недоладії якісь перекошені й з обличчями, на котрих не вистачало або вуха, або брови. У декого не було навіть самої голови, як у Першого Недорадника.

ІV група

Фантастичне — перенесення Алі в країну Недоладію, сама ця країна, люди з відсутністю деяких частин тіла, наприклад, голови.

  • ІV. Закріплення знань, умінь та навичок
  1. Бесіда.

— Скільки справ недоробила Аля у творі Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»? (Сто.)

— У який момент Алі стало соромно? (Коли подарувала бабусі на день народження недовишитий рушничок.)

  1. Проблемне питання.

— Чи можна Алю назвати поганою дівчинкою? (Ні, бо вона бралася до роботи, турбувалася про рідних, але в неї не вистачало терпіння доробите почате до кінця.)

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Навчитися виразно читати, переказувати першу частину повісті-казки Г. Малик, виділяти головні епізоди, коментувати їх, робити висновки.

  • VІ. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Я думаю, що країна Недоладія знаходиться…

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 5 клас (нова програма) | Додав: uthitel (24.07.2018)
Переглядів: 951 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: