Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 5 клас (нова програма) |
Урок № 15 І. Франко. Казка «Фарбований Лис» Мета: ознайомити учнів зі змістом казки, її особливостями; розвивати навички виразного читання казок, словникової роботи (за словником, контекстом, здогадом чи асоціацією) Очікувані результати: учні знають зміст казки, уміють виразно читати її за особами, переказувати; розуміють виховні настанови твору. Теорія літератури: літературна казка, інтонація читання, мова автора і мова персонажів. Обладнання: підручник, портрет І. Франка, текст казки «Фарбований Лис» Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Вступне слово вчителя. Народне прислів’я говорить: «Брехнею увесь світ пройдеш, та назад не повернешся». Так трапилося і з Лисом Микитою, героєм казки, з якою ми сьогодні ознайомимося.
Перевірка домашнього завдання. Переказування однієї з казок зі збірки «Коли ще звірі говорили», визначення повчальних моментів твору.
Вибратися на лови — піти на полювання. Пліт — огорожа, сплетена з лози. Ярина — сходи або посіви ярих зернових. Курява — пилюка. Знітитися — тут: зігнутися, пригнутися. Скулитися — згорбитися. Закрутитися мов муха в окропі — бути дуже зайнятим, заклопотаним. Зіщулюватися — скорчуватися, ніби зменшуватися в об’ємі. Голод крутив кишки — про почуття сильного голоду. Миля — міра довжини, що дорівнює близько 7,5 км. Довбня — велика дерев’яна палиця з потовщенням на кінці. Баньки витріщити — від здивування або переляку широко розкрити очі, дивитися не відводячи очей. Поголоска — звістка. Дати драпака — утекти. Кантата — великий урочистий музичний твір, що його виконують солісти й хор у супроводі оркестру. Бас — низький чоловічий голос. Соло — музичний твір чи окрема його партія, яку виконує один інструмент або один співак. Аж вуха в’янули — тут: неприємно, соромно стало від такого співу. Тенор — високий чоловічий голос. Мов полуда з очей спала — зрозумів, усвідомив що-небудь; прозрів.
— Що вам сподобалося в казці, а що ні? — Які особливості мови твору ви помітили? — Чим схожа ця казка на народну?
Опрацювання за підручником літературознавчих понять «мова автора», «мова персонажів (дійових осіб)». Мова автора — це розповідь про явища, події, характери, вчинки персонажів; у ній є оцінка людей, фактів. Мова персонажів — висловлювання героїв твору. Мова персонажів зумовлена віком, освітою, професією, настроєм, темпераментом, культурою героя. Її особливості виявляються в монологах, діалогах, непрямій мові.
Випишіть зразки мови автора і мови персонажів (дійових осіб). Зробіть висновки, порівняйте їх із твердженнями підручника.
«— Ет, не говори дурниць,— умовляли його товариші. — Що, дурниць? Ану, побачите! — Побачимо або й не побачимо. — От побачите, і в блоху не перевернуся, і не розірвуть мене». (Лис Микита з товаришами.)
«Лис Микита був добрим царем, справедливим і м’якосердим, тим більше, що тепер не треба було самому ходити на лови, засідати, мордувати. Все готове, зарізане, навіть обскубане й обпатране приносили йому послужливі міністри. Та й справедливість його була така, як звичайно у звірів: хто був дужчий, той кращий, а хто слабший, то ніколи не вигравав справи».
Навчитися виразно читати казку І. Франка, переказувати, виділяти головні епізоди, коментувати й оцінювати їх.
Інтерактивна вправа «Мікрофон». — Фантазія, творча уява потрібна людям для того… — Із цієї казки я зрозумів (зрозуміла), що не можна… | |
Переглядів: 586 | |
Всього коментарів: 0 | |