Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 5 клас (нова програма)

Урок № 15 І. Франко. Казка «Фарбований Лис»

Урок № 15

І. Франко. Казка «Фарбований Лис»

Мета: ознайомити учнів зі змістом казки, її особливостями; розвивати навички виразного читання казок, словникової роботи (за словником, контекстом, здогадом чи асоціацією)

Очікувані результати: учні знають зміст казки, уміють виразно читати її за особами, переказувати; розуміють виховні настанови твору.

Теорія літератури: літературна казка, інтонація читання, мова автора і мова персонажів.

Обладнання: підручник, портрет І. Франка, текст казки «Фарбований Лис»

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

  • І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Народне прислів’я говорить: «Брехнею увесь світ пройдеш, та назад не повернешся». Так трапилося і з Лисом Микитою, героєм казки, з якою ми сьогодні ознайомимося.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

Переказування однієї з казок зі збірки «Коли ще звірі говорили», визначення повчальних моментів твору.

  • IІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
  1. Виразне читання казки «Фарбований Лис», відпрацювання інтонації читання.
  2. Словникова робота.

Вибратися на лови — піти на полювання.

Пліт — огорожа, сплетена з лози.

Ярина — сходи або посіви ярих зернових.

Курява — пилюка.

Знітитися — тут: зігнутися, пригнутися.

Скулитися — згорбитися.

Закрутитися мов муха в окропі — бути дуже зайнятим, заклопотаним.

Зіщулюватися — скорчуватися, ніби зменшуватися в об’ємі.

Голод крутив кишки — про почуття сильного голоду.

Миля — міра довжини, що дорівнює близько 7,5 км.

Довбня — велика дерев’яна палиця з потовщенням на кінці.

Баньки витріщити — від здивування або переляку широко розкрити очі, дивитися не відводячи очей.

Поголоска — звістка.

Дати драпака — утекти.

Кантата — великий урочистий музичний твір, що його виконують солісти й хор у супроводі оркестру.

Бас — низький чоловічий голос.

Соло — музичний твір чи окрема його партія, яку виконує один інструмент або один співак.

Аж вуха в’янули — тут: неприємно, соромно стало від такого співу.

Тенор — високий чоловічий голос.

Мов полуда з очей спала — зрозумів, усвідомив що-небудь; прозрів.

  1. Обмін враженнями щодо прочитаного.

— Що вам сподобалося в казці, а що ні?

— Які особливості мови твору ви помітили?

— Чим схожа ця казка на народну?

  1. Робота зі словничком літературознавчих термінів.

Опрацювання за підручником літературознавчих понять «мова автора», «мова персонажів (дійових осіб)».

Мова автора — це розповідь про явища, події, характери, вчинки персонажів; у ній є оцінка людей, фактів.

Мова персонажів — висловлювання героїв твору. Мова персонажів зумовлена віком, освітою, професією, настроєм, темпераментом, культурою героя. Її особливості виявляються в монологах, діалогах, непрямій мові.

  • ІV. Закріплення знань, умінь та навичок
  1. Робота з текстом.

Випишіть зразки мови автора і мови персонажів (дійових осіб). Зробіть висновки, порівняйте їх із твердженнями підручника.

  1. Завдання учням.
  2. Визначте, хто з ким говорить.

«— Ет, не говори дурниць,— умовляли його товариші.

— Що, дурниць? Ану, побачите!

— Побачимо або й не побачимо.

— От побачите, і в блоху не перевернуся, і не розірвуть мене».

(Лис Микита з товаришами.)

  1. З’ясуйте, це мова автора чи мова персонажа.

«Лис Микита був добрим царем, справедливим і м’якосердим, тим більше, що тепер не треба було самому ходити на лови, засідати, мордувати. Все готове, зарізане, навіть обскубане й обпатране приносили йому послужливі міністри. Та й справедливість його була така, як звичайно у звірів: хто був дужчий, той кращий, а хто слабший, то ніколи не вигравав справи».

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Навчитися виразно читати казку І. Франка, переказувати, виділяти головні епізоди, коментувати й оцінювати їх.

  • VІ. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Фантазія, творча уява потрібна людям для того…

— Із цієї казки я зрозумів (зрозуміла), що не можна…

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 5 клас (нова програма) | Додав: uthitel (24.07.2018)
Переглядів: 586 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: