Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із історії України 9 клас (нова програма) |
УРОК 36 Політизація українського національного рухуОчікувані результати Після цього уроку учні зможуть: • показувати на карті місця діяльності суспільно-політичних, національно-культурних організацій; • характеризувати процес утворення українських політичних партій; • визначати основні тенденції та суперечності модернізації суспільно-політичного життя у Наддніпрянській Україні; • висловлювати судження щодо діяльності Є. Чикаленка, М. Міхновського, С. Петлюри, Д. Донцова, М. Грушевського; • називати дати створення основних політичних партій, • пояснювати й застосовувати терміни та поняття: «політизація українського національного руху», «автономізм». Тип уроку: засвоєння нового матеріалу. ХІД УРОКУ I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ Повідомлення теми та мети уроку. II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Бесіда 1. Охарактеризуйте стан сільського господарства України на початку XX ст. 2. У чому проявлявся залежний характер економіки України у складі Росії? 3. Охарактеризуйте розвиток кооперативного руху в українських землях у складі Росії. 4. Яку роль у збереженні національної культури відіграли українські меценати? III. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ Учитель. У національному русі Наддніпрянщини сформувалися дві течії — самостійницька та автономістська. Робота з поняттям • Політична партія — це організована група однодумців, що представляє інтереси певної частини народу і має головною метою їх реалізацію шляхом завоювання влади або участі в її здійсненні. Робота з текстом підручника • Опрацювати текст підручника «Виникнення українських політичних партій у Наддніпрянщині на початку XX ст.» і відповісти на запитання. 1. Яка течія переважає в національному русі Наддніпрянської України? 2. Назвіть головні ознаки політичного етапу українського визвольного руху. 3. Яким бачилося майбутнє України членам національних політичних партій? Учитель. На відміну від західноукраїнських партій, у Наддніпрянщині українські партії в переважній більшості не змогли піднятися до визнання політичної незалежності України, обмежившись гаслами про федералізм та автономію. Переломною віхою у переорієнтації українського визвольного руху на політичну діяльність став вихід друком у 1900 р. брошури Миколи Міхновського — харківського адвоката, активного діяча молодих громад і Братства тарасівців, під назвою «Самостійна Україна». Ця брошура уперше в Наддніпрянській Україні відкрито проголосила завдання боротьби за власну незалежну державу. Міхновський наголошував: «Одна, єдина, нероздільна, вільна, самостійна Україна від Карпатів аж по Кавказ... Наша нація ступила на новий шлях життя. А ми мусимо стати на її чолі, щоб вести до здійснення великого ідеалу». Брошура справила неабияке враження в Україні, вплинула на кристалізацію національної свідомості. Із брошурою «Самостійна Україна» М. Міхновського пов’язують зародження українського націоналістичного руху в Наддніпрянщині, учасники якого рішуче боролися за повну самостійність України (самостійники). Бесіда 1. Що свідчило про те, що український національний рух на початку XX ст. піднявся у своєму розвитку на новий щабель? 2. У чому полягало значення брошури М. Міхновського «Самостійна Україна»? Робота з історичним джерелом • Проаналізувати поданий документ за таким планом. 1. Як автор визначає позицію партії щодо питання про українську державність? 2. Яку течію національно-визвольного руху започаткував цей документ? 3. Чому цей документ спричинив розкол РУП? Із праці М. Міхновського «Самостійна Україна» «Ми існуємо, ми відчуваємо своє існування і своє індивідуальне національне «Я». Наша нація у своєму історичному процесі часто не була солідарна поміж окремими своїми частинами, але нині увесь світ української нації по всіх частинах України живе однією думкою, однією мрією, однією нацією: «Одна, єдина, нероздільна, вільна, самостійна Україна, від Карпатів аж по Кавказ». Державна самостійність єсть головна умова існування націй, а державна незалежність єсть національним ідеалом у сфері національних відносин. Україна — для українців. Усі, хто на цілій Україні не за нас, ті проти нас». Робота з історичними текстами • Опрацювати тексти й виконати завдання. 1. Із журналу «Гасло» (грудень 1902 р.) «Застерігши згори свою мету, свій ідеал самостійної, непідлеглої української республіки робочих мас з усуспільненням засобів продукції, націоналізацією землі і диктатурою пролетаріату, власне українську соціалістичну державу...» 2. Із журналу «Гасло» (квітень 1903 р.) «Вимагаємо повної автономії України у внутрішніх справах із забезпеченням рівності населяючих її національностей на підставі найширшої конституції з Народною Радою як законодавчими зборами». Завдання 1. Порівняйте обидві цитати з журналу «Гасло», який видавала РУП. 2. Чи однаково тут визначено позицію партії щодо питання про українську державність? Чому? 3. Із програми УСДРП «УСДРП перш за все і головним чином вимагає: 1. Демократичної республіки, у якій найвища державна влада в усіх міжнародних і тих внутрішніх ділах, що стосуються всієї Російської держави, належить виключно одному виборному законодавчому зібранню народних представників. 2. Автономії України з окремою державною інституцією (сеймом), якому належить право законодавства у внутрішніх справах населення тільки на території України. 3. Загального, прямого, рівного виборчого права з таємним голосуванням для кожного громадянина старшим за 20 років... <...> 6. Право кожної нації на культурне і політичне самовизначення... 7. Широкого самоврядування... 8. Необмеженої свободи слова, друку, віри, зібрань, союзів, страйків... <...> 11. Знищення усяких привілеїв класів, верств, походження, статі... 12. Рівноправність усіх мов у школах, судах, державних інституціях... 13. Проголошення релігії справою кожного громадянина... <...> 16. Безкоштовного обов’язкового навчання для всіх дітей до 16 років. З метою охорони труда партія домагається: Максимального робочого 8-годинного дня... На користь вільного розвитку класової боротьби на селі і сільського господарства: 1) передання всіх земель крайовим автономним одиницям; 2) знищення всіх пережитків кріпацтва». Запитання 1. Знайдіть у програмі УСДРП вимоги, спільні з іншими політичними партіями, й такі, з якими виступали лише соціалісти. 2. До якої з течій визвольного руху належала УСДРП? Виступ учнів Повідомлення учнів про Є. Чикаленко та М. Міхновського. Завдання • Прослухавши повідомлення, написати в зошитах 2-3 речення, які б характеризували Є. Чикаленка і М. Міхновського. IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Опрацювати відповідний параграф підручника. | |
Переглядів: 502 | |
Всього коментарів: 0 | |