Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із історії України 8 клас (нова програма)

Урок № 26 Тема. Практичне заняття «Богдан Хмельницький як політик і людина».

Урок № 26

Тема. Практичне заняття «Богдан Хмельницький як політик і людина».

Мета: сформувати уявлення учнів про гетьмана Б. Хмельницького як політика і людину; розвивати вміння готувати есе, виступати з ним перед класом і працювати у складі малих груп; розвивати вміння аналізувати історичні джерела й формулювати свою думку, спираючись на їх зміст; визначити роль особистості в історії; сприяти формуванню толерантного ставлення до думок інших і вміння шукати з ними порозуміння.

Тип уроку: застосування набутих знань.

Обладнання: підручник, матеріали, підготовлені вчителем і учнями до практичного заняття.

Хід уроку

I. Організація навчальної діяльності

II. Актуалізація опорних знань

Бесіда

  1. Які факти з біографії Б. Хмельницького до початку війни відомі історикам?
  2. Наведіть факти, що свідчать про організаторський, дипломатичний і військовий таланти гетьмана.

III. Проведення практичного заняття

Аналіз есе «Моє ставлення до гетьмана Богдана Хмельницького як політика і людини»

Учитель об’єднує учнів у малі групи, доручає обговорити підготовлені ними есе й презентувати класу висновки, яких вони дійшли.

Завдання

  1. Поясніть, як ви розумієте наведені висловлювання українських істориків. Чи поділяєте ви їхню оцінку діяльності Б. Хмельницького? Обґрунтуйте свою точку зору.

1) Великий рух народний, піднятий Хмельницьким, дав новий лад усій східній Україні-Гетьманщині. (М. Грушевський)

2) Він… завдав аристократичному устрою Польщі такого удару, після якого цей устрій вже не міг триматися у моральній силі. (М. Костомаров)

3) Хмельницький став керівником Визвольної війни завдяки тому, що здобув довір’я мас. Він ріс і жив серед козацтва, розумів його прагнення й інтереси. Народні маси зустріли Хмельницького з цілковитим довір’ям, розуміючи, що він є справжнім захисником їх інтересів. (І. Крип’якевич)

4) Він поводився так, наче був монархом суверенної держави, й розвинув широку дипломатичну акцію на міжнародному полі для зміцнення свого становища. (Д. Дорошенко)

5) Великий гетьман назавжди залишиться у пам’яті вдячного українського народу. Адже за його гетьманства українська земля вперше стала широко відома у світі, а до його резиденції в Чигирині звертали погляди володарі багатьох країн. (В. Петровський, Л. Радченко, В. Семенченко)

6) Він уперше протягом XIV—XVII ст. спромігся спрямувати енергію народу на розбудову соборної держави і виборення незалежності, а також сформулював наріжні принципи державної ідеї, що стала знаменом визвольних змагань українців наступних століть. (В. Смолій, В. Степанков)

  1. Ознайомтеся з точкою зору зарубіжних істориків щодо діяльності Б. Хмельницького і дайте відповіді на запитання.

1) Польський історик Л. Кубаля порівнював Б. Хмельницького з вождем Англійської революції середини XVII ст. Олівером Кромвелем і стверджував, що, на відміну від останнього, гетьман «не мав у своєму розпорядженні вишколеної інтелігенції й засобів старої сильної держави. Військо, фінанси, державне господарство, адміністрація, зносини з сусідніми державами — все це треба було створити… Він мусив добирати і вчити людей. Була то людина з кожного погляду надзвичайних вимірів, він переростав талановитих людей настільки, що переступав межі збагненного».

Порівняйте діяльність О. Кромвеля та Б. Хмельницького. Чи поділяєте ви наведену характеристику? Чому?

2) Американський історик українського походження П. Магочій у праці «Україна. Історія її народів» називає Б. Хмельницького центральною постаттю української історії XVII ст., звертаючи увагу на те, що Б. Хмельницькому вдалося встановити контроль над більшістю центральноукраїнських земель й управляти цією територією як незалежною державою.

Наведіть факти, що доводять це твердження.

3) Історик з Єльського університету в США Г. Вернадський писав: «Богдана можна назвати батьком модерної України. Звичайно, українська революція відбулася б і навіть без нього, але саме завдяки його вправному керівництву різні складники цього руху — політичні, соціальні, національні, релігійні — було об’єднано разом для створення чи радше відродження української нації. Хоча держава, яку він збудував, протривала не більше століття, самий лише факт її існування протягом цього часу дав великий поштовх українському національному духу».

У чому вбачає дослідник значення діяльності Б. Хмельницького?

Тестові завдання

  1. Родовий маєток Б. Хмельницького був розташований

А у Жовтих Водах

Б у Суботові

В у Лисянці

Г у Хмільнику

  1. Освіту майбутній гетьман здобув у єзуїтському колегіумі

А Луцька

Б Гуменного

В Львова

Г Берестя

  1. Турецьку і татарську мови Б. Хмельницький опанував

А перебуваючи в неволі у Константинополі

Б навчаючись у школі в одному з монастирів Києва

В під час походів до турецьких і татарських володінь

Г від учителя-татарина під час служби в Чигиринській козацькій сотні

  1. Під час козацьких рухів 20—30-х рр. XVII ст. Б. Хмельницький брав участь

А в укладанні Куруківської угоди

Б у польсько-козацькому конфлікті 1625 р.

В у Переяславській битві 1630 р.

Г у знищенні фортеці Кодак І. Сулимою

  1. У 1637 р. Б. Хмельницький у реєстровому козацькому війську обіймав посаду

А обозного

Б військового писаря

В судді

Г генерального підскарбія

  1. Першу перемогу в роки Національно-визвольної війни українського народу середини XVII ст. козацьке військо здобуло

А під Пилявцями

Б під Корсунем

В під Зборовом

Г на Жовтих Водах

  1. У роки Національно-визвольної війни українського народу середини XVII ст. гетьман дотримувався тактики

А оборони

Б рішучого наступу

В облоги фортеці

Г ухиляння від битв

  1. Із якою державою на початку війни Б. Хмельницький уклав перший договір про воєнно-політичний союз?

А Османська імперія

Б Кримське ханство

В Московське царство

Г Молдавське князівство

  1. Створена гетьманом у роки війни Українська козацька держава поділялася

А на воєводства

Б на волості

В на полки

Г на паланки

10. Як називалися розпорядчі акти адміністративно-політичного характеру, що видавалися Б. Хмельницьким у роки війни?

А грамоти

Б декларації

В маніфести

Г універсали

11. У роки війни резиденція Б. Хмельницького була розташована

А у Чигирині

Б у Києві

В у Переяславі

Г у Батурині

12. Коли помер гетьман Б. Хмельницький?

А 1654 р.

Б 1655 р.

В 1656 р.

Г 1657 р.

IV. Закріплення нових знань

I варіант

Учитель доручає учням самостійно сформулювати висновки, яких вони дійшли за результатами роботи.

II варіант

Дидактична гра «Хто більше»

Правила гри наведені в розробці уроку № 6.

V. Підсумки уроку

Учитель пропонує учням по черзі висловити свою думку щодо того, чим був корисний для них цей урок.

VI. Домашнє завдання

Підготуватися до уроку «Наш край у роки Національно-визвольної війни українського народу середини XVII ст.» за визначеною темою. Об’єднатися в чотири групи та вибрати тему, за якою слід дібрати матеріал.

  1. Адміністративно-територіальний та історично-етнографічний розвиток краю.
  2. Соціально-економічне життя.
  3. Культурне й духовне життя.
  4. Воєнно-політичні події.

 

Категорія: Конспекти уроків із історії України 8 клас (нова програма) | Додав: uthitel (21.01.2018)
Переглядів: 2351 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: