Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із історії України 7 клас (нова програма)

Урок № 31 Формування й розвиток привілейованих верств українського суспільства

Урок № 31

Формування й розвиток привілейованих верств українського
суспільства

Мета: охарактеризувати соціальну структуру українського населення в XIV—XVI ст.; проаналізувати процес формування й розвитку привілейованих верств українського суспільства; показати роль 7духовенства; сприяти формуванню навичок самостійної роботи учнів; продовжувати розвиток умінь складати схеми, працювати із джерелом, порівнювати, аналізувати, робити висновки.

Очікувані результати: 

 

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, посібник «Експрес-контроль», тексти джерел, ілюстрації (литовська і польська шляхта).

Поняття: князі, шляхта, міщани, козацтво, селяни.

Персоналії: Костянтин Острозький.

Дати: 1460—1530 рр. — роки життя князя К. Острозького, 1512 р. — перемога К. Острозького над татарами під Вишневцем, 1514 р. — перемога К. Острозького над московським військом у битві під Оршею, 1527 р. — перемога К. Острозького над татарами під Ольшаницею.

  1. Організаційна частина

Оголошення теми та очікуваних результатів.

II. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

Тестова перевірка домашнього завдання (за посіб­ни­ком «Екс­прес-контроль» (тест № 14)).

  1. Вивчення нового матеріалу

План вивчення нового матеріалу

  1. Основні групи панівного стану та їх повсякденне життя.
  2. Князь Костянтин Острозький.
  3. Становище православної церкви та духовенства.

Аналіз інформації

Дослідниця Н. Яковенко стверджує, що у Великому князівстві Литовському «жодна з християнських конфесій (церков) не могла завоювати панівного становища».

1) Які конфесії існували у Великому князівстві Литовському?

2) Які факти дали підставу для такого твердження?

3) Чому жодна віра не стала в Литві панівною?

Коло ідей

Поміркуйте, чому саме православна церква стала виразником інтересів українців і білорусів у Литві та Польщі.

Синтез думок

Поміркуйте, чому руська православна знать у ХІV ст. цілком лояльно ставилася до литовських князів, а в ХV—ХVІ ст. бунтувала проти них.

Завдання

1) Закінчіть речення.

Католицька церква вбачала своє завдання на українських землях у тому, щоб… (розширити свій вплив і витіснити пра­вослав’я).

2) Виправте історичні помилки в тексті.

Велике князівство Литовське, опікуючись православ’ям, прагнуло мати самостійну церковну організацію й відокремитися від Москви. Тільки в ХVІ ст. (ХV ст.) відбувся поділ Литовської (Київської) митрополії на Львівську (Київську) і Московську. Львівський (Київський) митрополит підпорядковувався і Константинополю, і Риму (тільки Константинополю) — це була поступка католицькій церкві.

  1. Закріплення вивченого матеріалу

Тестове завдання

Установіть відповідність між поняттями та їхніми визначеннями.

1 князі

2 пани

3 зем’яни-шляхта

4 панцирні бояри

А військові люди, що отримували землю за несення збройної служби в земле­власника

Б дрібна служила шляхта, яка, розорившись, втратила землю

В титулована знать, нащадки удільних князів

Г шляхта, що отримала право успадкування земель, наданих за військову службу; несли особисту військову службу

Д заможна шляхта давнього роду з власним землеволодінням

 

Відповідь: 1В 2Д 3Г 4А.

Незакінчені речення

Закінчіть речення.

  1. Нащадок боярського роду, володар власної землі — це… (пан).
  2. Український князь-переможець у битві під Оршею — це… (Костянтин Острозький).
  3. Християнська релігія, що зазнавала утисків у Литві, а особливо в Польщі — це… (православ’я).
  4. Документ, що закріпив нерівність католиків і православних, мав назву — … (Городельська унія).
  5. Привілейований стан у Великому князівстві Литовському та Польщі — це… (шляхта).
  6. У середині ХV ст. Київська митрополія розділилася на Київську та… (Московську).

V. Домашнє завдання

Підручник  .

 

Категорія: Конспекти уроків із історії України 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (27.01.2019)
Переглядів: 343 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: